اخبار کشاورزی بین الملل
جنسیت سازی درون تخم مرغی
کشاورزی آینده جهان- جمعه 25 خرداد
ترجمه: فرانک مسعودی
دومین تولید کننده تخم مرغ ایالات متحده، جنسیت سازی درون تخم مرغی را اعلام کرد که نشانگر آغاز روند جدیدی در تولید تخم مرغ در آمریکا است.
29 می 2024 (برابر با نهم خرداد 1403)، کیپستر، تولیدکننده بزرگ تخم مرغ اعلام کرد که از اواخر پاییز امسال استفاده از فناوری جنسیت سازی درون تخم مرغی را آغاز خواهد کرد. این اعلامیه دو ماه پس از آن صورت می گیرد که یکی دیگر از شرکت های تخم مرغ ایالات متحده، Egg Innovations، تعهد مشابهی را انجام داد که آغاز روند جدیدی در تولید تخم مرغ در آمریکا بود. طی چند سال گذشته، شرکتهای آمریکایی متعددی مانند Vital Farms، Unilever، و UNFI Foods متعهد شدهاند که از جنسیتسازی درون ovo پس از اینکه این فناوری به صورت تجاری در ایالات متحده در دسترس قرار گرفت، استفاده کنند. این اطلاعیه های اخیر از Kipster و Egg Innovations اکنون یک جدول زمانی برای تبدیل شدن به این واقعیت ایجاد کرده است.
کیپستر، یک شرکت تولید کننده تخم مرغ تخصصی هلندی است که در سال 2022 با مشارکت برند Kroger’s Simple Truth وارد بازار ایالات متحده شد.
کیپستر، از روش های نوآورانه ای استفاده می کند که باعث می شود در صنعت تخم مرغ ایالات متحده جایگاه منحصر به فردی داشته باشد. به عنوان مثال، شرکت آنها عملیات پخش زنده *(live stream operations) را در تأسیسات تخممرغ بدون قفس خود انجام میدهند تا مصرفکنندگان شفافیت بیشتری در عملکردها را شاهد خود باشند، و همچنین از چرخهسازی خوراک و جایگزینی کربن استفاده میکنند تا تخم مرغهایشان «کربن خنثی» باشد.
قبل از این اعلامیه، کیپستر جایگزینهایی را برای حذف جوجههای نر تمرین میکرد. در اروپا، از روشی به نام «پرورش نر» استفاده می شود که در آن خروس هایی از نژاد را پرورش می دهند و گوشتش را به عنوان یک محصول درجه یک به مصرف کنندگان می فروشند. با این حال، با استناد به «فقدان زیرساخت های حیاتی و بازار خرده فروشی برای گوشت خروس در ایالات متحده.» آنها اکنون با توجه به در دسترس بودن فوری و مقرون به صرفه بودن، روش جنسیت سازی درون تخم مرغی را انتخاب می کنند.
این تصمیم منعکس کننده روندها در اروپا است که در آن جنسیت سازی درون تخم مرغی بر «پرورش جنس نر» در بازار برتری دارد. بر اساس زنجیره تامین آلمانی دارای گواهی KAT، تعیین جنسیت در تخم مرغ تنها 30 درصد از تخم مرغ های خرده فروشی آلمان را در سال 2022 تشکیل می داد، اما از آن زمان تا پایان سال 2023 به 70 درصد افزایش یافته است. دیتمار تپه، مدیر عامل KATگفت: «می توان پیش بینی کرد که تعیین جنسیت درون تخم مرغی روشی غالب برای جلوگیری از کشتار جوجه های نر در آینده خواهد بود.»
دلیل اینکه تعیین جنسیت درون تخم مرغی بر پرورش جوجه های نر برای گوشت غلبه دارد این است که در نهایت جوجه نر گران تر است و پایداری کمتری دارد.
از آنجایی که جوجه های نژاد برای تولید تخم مرغ بهینه شده اند، پرورش آنها برای گوشت با چالش های متعددی همراه است. اولا، آنها به غذا و منابع بیشتری برای تولید همان مقدار گوشت که جوجه های گوشتی احتیاج دارند نیازمندند، زیرا رشد آنها کندتر است. ثانیاً، گوشت نژاد اجداد نیز طعم متفاوتی با گوشت مرغ گوشتی تولید میکند. در نهایت، اندازه نرهای اجداد که برای گوشت کشتار میشوند، با جوجههای گوشتی متفاوت است که کشتار آنها را با استفاده از تجهیزات در یک کشتارگاه استاندارد دشوار میکند.
به این دلایل، گوشت نر نژاد گرانتر و کمتر پایدار است و اغلب برای یافتن بازاری از مصرفکنندگان علاقهمند تلاش میکند. مطالعهای در دانشگاه هوهنهایم نشان داد که پرورش جوجههای نر در صنعت تخممرغ برای گوشت، سه برابر بیشتر زمین مصرف میکند، سه برابر بیشتر دیاکسید کربن منتشر میکند و 72 درصد آب بیشتری در مقایسه با جوجههای گوشتی معمولی مصرف می نماید. در مقابل، تعیین جنسیت در تخم مرغ پایدارتر است و اکنون برای هر عدد تخم مرغ سفره خانوار، کمتر از یک درصد هزینه دارد.
با توجه به اینکه دو تولید کننده تخم مرغ در ایالات متحده استفاده از جنسیت سازی درون تخم مرغ را در مدت زمان کوتاهی اعلام کرده اند، به احتمال زیاد شاهد آغاز روند جدیدی در تولید تخم مرغ در آمریکا هستیم. این رویکرد در کوتاهمدت، از حذف جوجههای نر به عنوان یک برند قوی متمایز برای شرکتهایی که استفاده از آن را انتخاب میکنند، اجتناب خواهد کرد. در درازمدت، تعیین جنسیت درون تخم مرغی میتواند کارآییهای دیگری را برای تولیدکنندگان تخممرغ مانند واکسیناسیون درون تخم مرغی و جوجه ریزی در مزرعه باز کند که به جبران هزینههای اضافی آن کمک میکند.
* (پخش زنده انتقال دادههای ویدیویی یا صوتی به مخاطبان از طریق اینترنت هنگام ایجاد داده)- مترجم