دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

نقدی مشفقانه و راهگشا بر اعلام قیمت‌های تضمینی

اخبار کشاورزی:  نقدی مشفقانه و راه گشا بر اعلام قیمت‌های تضمینی

16/6/1400

کاج پرس:

اگر هنگام فصل برداشت تا پایان آن با تورمی غیر قابل پیش‌بینی و بالاتر از وضع کنونی مواجه شویم حکایت سال زراعی گذشته عینا به طور اجتناب ناپذیری در مورد گندم تکرار می‌شود. به قلم منصور انصاری بخوانید:

 

اینکه مجموعه نهادهای تصمیم گیر به استناد قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اصلاحیه پنجم آبانماه 1399 وحسب اتخاذ تصمیم شورای قیمت گذاری بر خلاف بسیاری از سالهای گذشته قبل از فصل کاشت پائیزه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشمول این قانون از جمله اقلامی اساسی همچون گندم، جو، کلزا، و سایر دانه‌های روغنی و... اعلام می‌شود.

نشانه‌ای از اقتدار وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است که باید به فال نیک گرفت ولی رقم قیمت‌های اعلام شده در مواردی قابل تامل است، مثلا جو به عنوان خوراک دام و تا حدودی طیور جای سوال دارد و معنی ومفهوم آن این است که کشاورزان با سطح زیرکشت جو را بکاهند و به سمت گندم و کلزا بروند، زیرا همیشه و در قیاس کمی قیمت‌ها طی 30 سال گذشته جو از نظر قیمت همیشه 70 درصد قیمت گندم بوده است و این موضوع یعنی کشت کمتر جو در فرآیند نهایی برای تعلیف دام مشکلاتی ایجاد می‌کند آنهم در شرایطی که با خشکسالی و کمبود شدید علوفه مواجه هستیم.

البته اتخاذ تدبیر شجاعانه و مدبرانه واردات علوفه خشبی مانند یونجه یعنی غذای اصلی دامداری‌ها که اتفاقا خاستگاه اصلی آن در ایران باستان بوده است توأم با تغییر بنیادی روش آبیاری می‌تواند، تعادل منطقی در این زمینه را ایجاد کند.

نکته حائز اهمیت دیگری که در اصلاحیه پنجم آبانماه 1399 پیش‌بینی نشده است و از پویایی این قانون و اصلاحیه آن به شدت می‌کاهد اختیارات شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای تغییر قیمت کالاهای اساسی همچون گندم، کلزا و دانه‌های روغنی و حتی جو متناسب با افزایش تورم است.

به عبارتی اگر هنگام فصل برداشت تا پایان آن با تورمی غیر قابل پیش‌بینی و بالاتر از وضع کنونی مواجه شویم حکایت سال زراعی گذشته عینا به طور اجتناب ناپذیری در مورد گندم تکرار می‌شود. اگر دکتر ساداتی‌نژاد واقعا به قیمت‌های دستوری اعتقاد ندارد و آن را مضر به حال تولید ملی در عرصه کشاورزی می‌داند، باید لایحه‌ای را به مجلس ببرد که این قیمت‌ها در صورت افزایش لجام‌ گسسته یک تورم کلی امکان تغییر داشته باشند.

منصور انصاری

...کدB6

ادامه مطلب در لینک زیر بخوانید:

https://b2n.ir/b93664

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .