شنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی بین الملل:

بازارهای جهان از قیمت های دستوری پیروی نمی کنند

بررسی شفافیت در زنجیره تامین تخم مرغ در بریتانیا

اخبار کشاورزی بین الملل: بازارهای جهان از قیمت های دستوری پیروی نمی کنند بررسی شفافیت در زنجیره تامین تخم مرغ در بریتانیا

 

Robert Gooch, British Free Range Egg Producers Association CE, said contracts between farmers, packers and retailers needed to be fairer. Photo: Canva

جمعه 26 آبان 1402

کشاورزی آینده جهان

تهبه و ترجمه و تحلیل: فرانک مسعودی

پیش از این بارها در مقالات متعدد و اخیرا در ویدیوهای سه دقیقه ای که در کانال «کاج پرس» و وب سایت «آپارات» موجود و قابل دسترس است، نوشته و گفته بودیم که هیچ بازاری در هیچ کجای دنیا از قیمت های دستوری پیروی نمی کند، زیرا اساسا اتخاذ تصمیماتی از بالا برای اجبار بازار به پیروی از قیمت دستوری، خلاف آزادی انسان برای کسب سود منطقی و متعارف از فعالیت های اقتصادی اش است. این خصیصه عمومیت دارد و خاص هیچ تولیدکننده ای از یک قسمت دنیا نیست، کمااینکه در مطلبی که زیر همین پاراگراف به عنوان نمونه آورده شده، موضوع خرید گندم ارزان تر از سوی لهستان، مجارستان و اسلواکی که هر سه عضو اتحادیه اروپا هستند در مقابل تحریم یا ممنوعیت خرید گندم اوکراین مطرح است. دولت ها نیز در سراسر دنیا در پیشبرد چنین تصمیمات و سیاست هایی موفق نبوده اند و هیچ دولتی، تجربه خوبی از این رهگذر کسب نکرده، حتی بعضا در چارچوب کشت قراردادی که به دلیل کمبود یا عدم نقدینگی تولید کننده، نهاده های اولیه مورد نیاز تولید در اختیار وی قرار می گیرد و قرار است که او فقط تولید کند و امور بازرگانی اش را به سفارش دهنده، اعم از دولت یا سرمایه گذار خصوصی بسپارد، ندارد.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید:«منفعتِ بازار، از هیچ سیاستی تبعیت نمی کند!»

مطلب پیش رو نیز ترجمه ای است از یکی از سایت های معتبر انگلیسی زبان که باز هم موید موضوع مورد بحث ما است. بخوانید:

تعهد دولت بریتانیا مبنی بر یک بازنگری منصفانه قرارداد در زنجیره تامین تخم مرغ بریتانیا، 5 ماه پیش در نشست داونینگ استریت محقق شد.

این بررسی که توسط نخست‌وزیر ریشی سوناک انجام شد، به دنبال اقدامات مشابهی برای بهبود شفافیت در زنجیره تامین گوشت خوک و لبنیات است و از دسترسی مصرف‌کنندگان به تخم مرغ‌های بریتانیایی با رفاه بالا محافظت می‌کند. این بازنگری به دنبال نظرات ذینفعان صنعت در مورد مسائل پیرامون شفافیت، وضوح شرایط و ضوابط قراردادی و داده‌های زنجیره تامین خواهد بود.

در اوایل سال جاری و در زمانی که این بخش به دلیل درگیری اوکراین و آنفولانزای مرغی با افزایش هزینه های انرژی و خوراک مواجه بود، توسط صنعت تخم مرغ در اجلاس سران مزرعه تا چنگال (farm to fork = محصولات تازه با منابع محلی که مستقیماً به مشتریان عرضه می شود. مانند از مزرعه تا میز) مطرح شد.

خرده فروشان به خاطر عدم پرداخت پول کافی برای خرید تخم مرغ از تولیدکنندگان مقصر شناخته شدند و در نتیجه تولیدکنندگان تولید طیور خود را کاهش دادند که به نوبه خود منجر به کمبود در قفسه های سوپرمارکت شد. مجددا سوپرمارکت ها برای پاسخگویی به تقاضای نیاز داخل تخم مرغ، شروع به تامین واردات این محصول از ایتالیا و لهستان کردند. از آن زمان قیمت ها تا 50 درصد افزایش یافته است و دیگر بسیاری از تولیدکنندگان اکنون سود می برند.

قراردادهای یک طرفه

رابرت گوچ، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ آزاد بریتانیا، گفت که قراردادهای بین تولیدکنندگان، صنایع بسته‌بندی و خرده‌فروشان باید منصفانه‌تر باشد: «قراردادها بسیار یک‌طرفه هستند، زیرا توسط مشتری طرف کشاورز – صنایع بسته بندی و واسطه بین خرده فروش و تولید کننده ایجاد می شوند».

او همچنین به بی بی سی فارمینگ تودی گفت: «بنابراین، آن ها بسیار یک طرفه هستند. برای مثال، می گویند شما دارید قراردادی 5 ساله می بندید و ما حق داریم که قیمت را در هر زمان با توجه به شرایط بازار تغییر دهیم. اینها قراردادهایی هستند که ما فکر می کنیم باید انعطاف بیشتری داشته باشند تا تولید کننده در متن قرارداد نظر داشته باشد.»

گوچ گفت: این موضوع به جایی است زیرا بخش تخم مرغ در چرخه های رونق و رکود قرار می گیرد.

گری فورد، معاون مدیر اجرایی شورای صنعت تخم مرغ بریتانیا، از بررسی عادلانه زنجیره تامین استقبال کرد و گفت که برای همه سهامداران در زنجیره تامین ترویج خواهد شد.

«این بررسی بر درک چگونگی عملکرد ترتیبات قراردادی در این بخش در حال حاضر و اینکه آیا نیاز به قوانین بیشتر برای نظارت بر روابط بین تولیدکنندگان و خریداران در صورت لزوم و تسهیل زنجیره تامین عادلانه‌تر و شفاف‌تر وجود دارد یا خیر، متمرکز خواهد بود.»

یک میلیارد دانه تخم مرغ کمتر

جیمز موترشید (Mottershead)، رئیس هیئت مدیره طیور NFU، گفت: اصلاحات مدت‌ها به تعویق افتاده و افزود: در سال گذشته تقریباً یک میلیارد دانه تخم‌مرغ کمتر در مقایسه با سال 2019 در بریتانیا بسته‌بندی شده است.

اکنون برای دهه‌ها، عدم شفافیت در مورد قراردادها و دسترسی به داده‌ها برای نظارت بر بازار وجود دارد که همگی باعث می‌شوند تولیدکنندگان اولیه بیشترین ریسک را برای چیزی که برخی مواقع به نظر می‌رسد سود (پاداش) بسیار کمی دارد، بر عهده بگیرند.

موترشیدگفت: پیام تولیدکنندگان واضح است: ریسک و پاداش باید به طور مساوی در سراسر زنجیره تامین توزیع شود.

او افزود که باید تلاشی هماهنگ برای بهبود قراردادهایی که پیش روی تولیدکنندگان قرار می گیرد، انجام شود: «چه به قیمت مرتبط باشد، چه مدل سازی هزینه تولید یا توافقات نوع تخت و صبحانه، تولیدکنندگان به گزینه هایی نیاز دارند تا بتوانند بهترین قرارداد را برای مطابقت با کسب و کار خود و شفافیت معیار شرایط قرارداد در مقابل بازار انتخاب کنند.»

ترز کافی، وزیر غذا و کشاورزی، گفت: «به تولیدکنندگان باید بهای منصفانه ای برای محصولات با کیفیت آنها پرداخت شود، به همین دلیل است که ما متعهد هستیم که از عدالت در سراسر زنجیره تامین مواد غذایی اطمینان حاصل کنیم.»

بررسی تا 22 دسامبر ادامه دارد.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .