پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت حمایت؛ از مصادیق عملی افزایش بهره وری در عرصه کشاورزی

 

 

کشاورزی آینده جهان- 10/ 02/ 1403

رقیه فلاح عسگری

پیش از این در مقاله ای با عنوان «افزایش بهره وری در کشاورزی؛ راهکاری ناگزیر» موضوع ضرورت افزایش بهره وری را در چارچوب یک سرفصل نظری که غالبا مورد قبول همه کارشناسان و دست اندرکاران کشاورزی است، مورد بحث قرار گرفت و به واقع موضوعی که بارها و بارها به شکل های مختلف از سوی مسئولان، دست اندرکاران و کارشناسان در گفتارها و نوشتارهایشان مورد بحث و تاکید قرار گرفته بود در آن مقاله برجسته شد. ( B2n.ir/y37039 )

در این مقاله بر این نکته تاکید شده بود که کشاورزی کشور به دلیل کمبود منابع آب و خاک های حاصلخیز به ویژه آب، چاره ای جز روی آوردن به سوی افزایش بهره وری ندارد. این راهکار وقتی از حالت توصیه ترویجی خارج شده و به یک ضرورت اجتناب ناپذیر در می آید که شاهد هستیم امنیت غذایی جایگاه مهمی در سیاست های ایران و برنامه های جهانی را به خود اختصاص داده است.

حال با این توصیف شیوۀ نوینی برای بهره وری بیشتر در واحد سطح از سوی بعضی از مسئولان و کارشناسان بویژه در سازمان شیلات به عرصه عمل رسیده است که باید به آن توجه کرد و آن را گسترش داد.

اخیرا در خبرها آمده بود که مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات با اشاره به آغاز طرح کشت همزمان تلفیقی محصولات کشاورزی و آبزیان در مزارع کشاورزی، گفته است: تاکنون 11هزار استخر ذخیره آب کشاورزی برای پرورش ماهی مورد استفاده قرار گرفته است.

این مقام مسئول در شیلات با ارائه آمارهایی ططبق گفته وزیر در مورد استحصالی از چاه های پروانه دار، از آن به عنوان فرصت بسیار خوبی برای تلفیق کشاورزی و آبزی پروری سخن گفته است. مدیرکل آبزیان آب شیرین سازمان شیلات یادآوری کرده است: طرحی به نام « طرح جهادی تلفیق آبزی پروری و فعالیت های کشاورزی» تهیه شده که شامل استفاده از ظرفیت های مختلف از جمله پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب، شالیزارها و ... است.

این اقدام به عنوان رویکردی جدید می تواند یکی از مصادیق افزایش بهره وری از آب باشد که موجب افزایش درآمد کشاورزان نیز می باشد و خود نوعی توجه به بهره وری از منابع محسوب می شود. گرچه افزایش بهره وری پایدار همان بحثی است که در مورد بهبود زیرساخت های کشاورزی به آن اشاره شد.

 

 

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید:

t.me/kajpress00

instagram.com/kajpressnews 

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .