پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مجری طرح گیاهان دارویی خبرداد:

اجرایی کشت قراردادی گیاهان دارویی

L_-74.jpg

کاج پرس: 28-08-1401

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، از اجرایی شدن نخستین قرارداد، کشت قراردادی گیاهان دارویی توسط اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران خبرداد.

« حسین زینلی » با اشاره به این که کشت گیاهان دارویی تا پایان سال گذشته به ۲۶۰ هزار هکتار رسیده است، گفت: میزان تولیدات این محصول در سال گذشته ۴۰۰ هزار تن بوده است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که این میزان سطح زیر کشت گیاهان و برخی درختچه‌ها مانند زرشک، عناب، سنجد و برخی دیگر را شامل نمی‌شود، یادآور شد: در مجموع ۲۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات گیاهان دارویی است‌.

زینلی ادامه داد: خوشبختانه در راستای اهداف وزارتخانه کشت قراردادی در گیاهان دارویی انجام شده و اولین قرارداد کشت قراردادی گیاهان دارویی توسط اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: براساس این قرارداد که برای نخستین بار با مشارکت اتحادیه ملی تعاونی کشاورزی گیاهان دارویی ایران، اتحادیه تعاونی کشاورزی همدان و همکاری دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شده بنا است تا در این کشت قراردادی ۲۰۰ هکتار کشت گل‌محمدی، ۵۰۰ هکتار سیاه‌دانه، ۵۰۰ هکتار زیره سبز، ۵۰۰ هکتار سیاهدانه، ۵۰۰ هکتار خاکشیر، ۳۰۰ هکتار خارمریم و ۳۰۰ هکتار بابونه کشت انجام شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با توجه بر اهمیت نهاده‌ها یادآور شد: سعی شده انواع نهاده‌های مورد نیاز از جمله بذر، سم و کود در اختیار کشاورزان قرار گیرد و مطابق دستورالعمل فنی دفتر طرح گیاهان دارویی عملیات کاشت و فرآوری آن اجرایی شود.

وی با تاکید بر ممنوعیت واردات گیاهان دارویی که در داخل کشت می‌شوند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای تثبیت قیمت‌ها و همچنین علاقمندی کشاورزان به تولید، در زمانی موجود بودن محصول ایرانی در بازار از واردات جلوگیری خواهد شد.

زینلی تصریح کرد: واردکنندگان ضمن مراجعه به وزارت جهاد کشاورزی و دفتر گیاهان دارویی برنامه واردات خود را به منظور تنظیم بازار بررسی کنند و در صورتی که بدون هماهنگی اقدام به ثبت و ورود کالا کنند مجوز واردات آنها داده نخواهد شد.

کاهش قیمت سیاه‌دانه از ۱۱۰ به ۷۰ هزار تومان با تکمیل زنجیره ارزش

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که در سال گذشته با تلاش وزارت جهاد کشاورزی ۲۵۰۰ هکتار کشت گیاه سیاه دانه انجام شده است، یادآور شد: زنجیره ارزش این محصول نیز توسط بخش خصوصی تکمیل شده و این مهم سبب شد تا قیمت سیاه دانه از ۱۱۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان کاهش یابد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، زینلی افزود: وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد با استفاده از منابع موجود کشور به منظور حمایت از مصرف کنندگان با کشت گیاهان دارویی از جمله تخم شربتی، زنجبیل، موسیر و آویشن شیرازی بازار مناسب برای داخل کشور و صادرات را فراهم سازد.. .................. ................. //.... کد 74L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .