جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس سازمان نباتات خبرداد:

۴۲ هزار تُن آفت‌کُش آماده توزیع است

L_-100.jpg

کاج پرس: 1-09-1401

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۴۲ هزار تن انواع آفت‌کش در انبارها و فروشگاه های شبکه توزیع برای برای محصولاتی که قرار است کشت شود یا در زمینه الگوی کشت و کشت قراردادی آماده توزیع و استفاده است.

شاهپور علایی مقدم در گفت و گویی اظهارداشت: به دلیل تنوع اقلیم و بروز خشکسالی شاهد پیدایش یا طغیان برخی آفات در مناطق مختلف هستیم و در این راستا سالانه حدود ۳۵ هزار تُن آفت کش در اراضی کشاورزی کشور مصرف می شود.

وی افزود: حدود هشت هزار تُن آفت کش به صورت آماده وارد کشور و ۲۸ هزار تن نیز توسط ۸۰ شرکت داخلی فرموله می شود و با اینکه یارانه آفت کش ها که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بود حذف شد، شاهد افزایش قیمت آفت کش ها نیستیم.

علایی مقدم ادامه داد: غیر از اراضی آیش( زمینی که مدتی در آن کشت نشده) ۱۴ میلیون هکتار اراضی باغی و زراعی فعال در کشور وجود دارد که از این مقدار ۱۰۶ میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی تولید می شود.

وی اضافه کرد: حفظ محصولات باغی و زارعی وظیفه ذاتی سازمان نباتات وزارت جهاد کشاورزی است و در امنیت غذایی کشور ۴۰ درصد سهم دارد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور طغیانی شدن آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما را به دلیل عوامل مختلف دانست و گفت: اگر عملیات باغی بدرستی انجام نشود و کشاورز تقویمی برای باغ نداشته باشد قطعا با مشکلات مواجه می شود که هرس بموقع، دوره آبیاری و تنظیم رطوبت باغات که این مورد بویژه در جنوب مهم محسوب می شود از جمله این موارد است که می تواند از بروز آفات جلوگیری کند.

وی یادآور شد: یکی از دستورالعمل ها که مطابق با استاندارد فائو است تیمار نخلستان ها به شمار می رود که با قرص فوسفوکتین، مرمت جای زخم خورده و حذف جای آسیب دیده با همکاری کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی شروع شده است.

علایی مقدم با بیان اینکه یک میلیارد تومان در اواخر تابستان به منظور خرید سموم و ادوات برای مقابله با سوسک سرخرطوی حنایی به جنوب کرمان اختصاص دادیم افزود: کشاورزان هم باید در این زمینه با کارشناسان ما همکاری کنند.

وی اظهار داشت: با پیگیری مدیریت بحران ۱۰۰ میلیارد تومان برای هفت استان آلوده به این آفت اختصاص داده شد که سهم استان کرمان ۳۰ میلیارد تومان است و سهم جنوب کرمان ۱۵ میلیارد تومان را اختصاص می دهیم.

علایی مقدم با اشاره به اینکه کشاورزان نگران نباشند زیرا با یک تیم گیاه پزشکی برای رصد به منطقه آمده ایم، پای کار هستیم و ادوات، تجهیزات و سموم را تهیه می کنیم گفت: استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس به این آفت آلوده شده اند اما بیشترین آلودگی در جنوب کرمان وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: جنوب کرمان از ممتازترین مناطق کشور برای زراعت، باغداری و نخیلات اما کمتر شناخته شده است که با دیپلماسی کشاورزی و اقتصادی و بازدید بازرگانان و کارشناسان کشورهای خارجی امکان معرفی بیشتر آن فراهم می شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی اظهار داشت: باید در زمینه صنایع فناوری، بسته بندی و برندسازی محصولات کشاورزی در استان کرمان سرمایه گذاری شود........... . . ............ //.... کد 100L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .