جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

افتتاح نخستین بانک ژن پیاز زعفران ایران در تربت‌حیدریه

L_-115.jpg

کاج پرس: 5-09-1401

نخستین بانک ژن پیاز زعفران ایران عصر روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور مسوولان کشوری و استانی در تربت‌حیدریه افتتاح شد.

مدیر عامل کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران و انبار سپرده کالایی بورس زعفران تربت‌حیدریه در این مراسم گفت: بانک ژن زعفران با هدف انجام کارهای مطالعاتی در پیوند با ساختار ژنتیکی زعفران ایجاد شده‌ است.

سید احسان مصطفوی با بیان اینکه تاکنون در هیچ کشوری چنین بانکی ایجاد نشده است، افزود: هدف از ایجاد این بانک تحقیقاتی رسیدن به یک گونه خاص زعفران است تا با نام برند "زعفران ایرانی" در سازمان خواروبار جهانی به ثبت برسد.

وی گفت: همچنین به دنبال آن هستیم با انجام دستکاری‌های ژنتیکی زعفرانی تولید شود که تنها در محیط جغرافیایی ایران به عمل آید و پیاز آن در هیچ اقلیمی خارج از ایران، رشد نکند.

مصطفوی در ادامه گفت: در این بانک ژن، پیاز زعفران از ۵۶ اقلیم مختلف ایران جمع‌آوری شده و بزودی پیاز زعفران از ۱۰ کشور تولیدکننده زعفران نیز، به این پژوهشگاه منتقل خواهد شد.

این کارآفرین حوزه زعفران افزود: بانک ژن زعفران با صرف ۲ میلیارد تومان اعتبار در زمینی به مساحت سه هکتار دایر شده است و بزودی در ۲ هکتار دیگر فعالیت‌های پژوهشی گسترش خواهد یافت.

از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار اراضی زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به خراسان رضوی اختصاص دارد.

همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن یعنی معادل ۱۲ درصد زعفران استان به اراضی شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

در منطقه تربت‌حیدریه تا یک شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی تمام شهرستانی‌هایی که از این شهرستان جدا شدند در مجموع اکنون بالغ بر ۳۰ هزار هکتار مزارع زعفران دارند و به عبارت بهتر چیزی حدود ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی به منطقه تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

زعفران یکی از شاخص ترین محصولات شهرستان تربت حیدریه است که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌ است، میانگین تولید سالانه زعفران در این شهرستان ۳۵ تن با ظرفیت چهار کیلوگرم در هکتار است.

در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران‌کاران تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا؛ مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.... . ........ //.... کد 115L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .