جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

کشت پاییزه در استان‌های مرکزی منوط به بارندگی شد

L_-148.jpg

کاج پرس: 8-09-1401

سخنگوی صنعت آب گفت: در نوار جنوبی کشور محدودیتی نداریم، اما در غرب کشور و فلات مرکزی، کشت پاییزه را منوط به بارندگی کرده‌ایم.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تا امروز، به طور متوسط 28 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به متوسط بلندمدت (54 ساله) با 16 درصد کاهش در بارش‌ها مواجه‌ایم.

وی افزود: با وجود کاهش بارش‌ها و حجم پایین ذخایر آبی سدهای مهم کشور، هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در ادامه پاییز نداریم و در هیچ نقطه‌ای از کشور، بابت جیره‌بندی آب شرب، نگرانی وجود ندارد.

* افزایش سهم تأمین آب تهران از منابع زیرزمینی به 50 درصد

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: سدهای 5‌گانه تهران در مجموع 16 درصد ذخیره‌ آبی دارند، اما امیدواریم در ادامه پاییز و در زمستان، با بارش‌های مناسبی که صورت می‌گیرد، نگرانی‌ها از کمبود منابع آب سطحی در تهران مرتفع شود؛ البته ما هم در این خصوص که اگر بارش‌ها طبق پیش‌بینی‌ها صورت نگیرد و وضع موجود تداوم یابد، نگرانیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر 50 درصد از آب تهران از منابع سطحی و 50 درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و ممکن است کیفیت آب در شرایط کم‌آبی نسبت به شرایط پرآبی کاشه داشته باشد اما همواره کیفیت آب بر اساس استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای که لحاظ می‌شود، در محدوده استاندارد است.

* ورودی از هیرمند به چاه‌نیمه‌ها نداریم

قاسم‌زاده با بیان اینکه "سد کمال‌خان افغانستان در شرایط مطلوبی قرار ندارد"، گفت: به‌لحاظ کاهش بارش‌ها، رهاسازی نیز از سمت افغانستان صورت نگرفته و درحال حاضر ورودی از هیرمند به چاه‌نیمه‌ها نداریم؛ اما در حال رایزنی هستیم تا هرچه سریعتر بحث اصلاح سازه‌ای در سد کمال‌خان صورت بگیرد تا با وقوع بارش‌ها، رهاسازی آب به سمت ایران، بدون مانع صورت بگیرد.

سخنگوی صنعت آب در خصوص وضعیت کشت پاییزه اظهار داشت: در نوار جنوبی کشور محدودیتی نداریم اما در غرب کشور و فلات مرکزی، کشت پاییزه را منوط به بارندگی کرده‌ایم؛ اگر بارش‌ها در ادامه پاییز مطلوب باشد و بتوانیم با اطمینان از شرایط تأمین پایدار آب شرب، آب را برای کشاورزی تخصیص دهیم، کشت پاییزه در استان‌های مرکزی صورت می‌گیرد، در غیراین صورت، باید کشت، به بهمن‌ماه موکول شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از تسنیم، وی افزود: اگرچه جلسات مربوطه در خصوص تعیین میزان منابع و مصارف آب برگزار شده و هفته گذشته تصمیمات نهایی در این زمینه اتخاذ شده، اما در صورت لزوم، در اسفندماه مجددا برنامه‌ها بررسی و به‌روز رسانی خواهند شد.

قاسم‌زاده از پیش‌بینی جدید وقوع بارش‌ها در کشور در سه‌ماه آینده خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی های جدید صورت گرفته که برمبنای رصد الگوهای هواشناسی بوده، در سه ماه آینده در مجموع بارش‌های کشور نرمال و در برخی مناطق مثل بخش‌های غربی کشور، بارش‌هایی بیش از نرمال را شاهد خواهیم بود....................... . //.... کد 148L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .