شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

نگذاریم الگوی مهم کشت قراردادی کم‌فروغ شود

L_-166.jpg

کاج پرس: 10-09-1401

زراعت سهم مهمی در اقتصاد جنوب کرمان دارد بنابراین برای تشویق کشاورزان این منطقه به تامین نیازهای غذایی مهم و راهبردی کشور می‌توان کشت قراردادی را توسعه داد اما برخی مشکلات پیش روی آن وجود دارد که موجب کاهش رغبت بهره برداران نیز شده است.

کشت قراردادی از پشتوانه‌های مهم پیشبرد طرح الگوی کشت و یک توافق دو سر برد هم برای کشاورز و هم خریدار است که نقشه راه تولید محصولات کشاورزی آینده محسوب می‌شود زیرا هم کشاورز با دست پر، اطمینان خاطر و ریسک(خطر) کمتر به کشاورزی خود ادامه می‌دهد و هم فرآیند تامین نیازهای مهم کشور در محل و زمان مناسب خود انجام می‌گیرد.

درواقع کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولیدکننده و دولت یا هر خریدار دیگر قراردادی شامل شرایط تامین الزامات تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز یا دیگر هزینه‌ها را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول می‌پردازند و مایحتاج نیز در اختیارش قرار می‌گیرد، محصول تولید شده نیز طبق برنامه مورد توافق با قیمت مناسب به فروش می‌رسد و کشاورز دیگر دغدغه میدان داری دلال یا نبود مشتری ندارد.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به مشتری تحویل می‌دهند؛ ضمن اینکه این دسته از کشاورزان نیز از برخی حمایت‌ها یا تسهیلات در تامین الزامات تولید یا دیگر فرآیندها برخوردار می‌شوند.

جنوب کرمان در زمینه تولید صیفی جات و غلات در کشور در میان استان‌های رده دوم و در تولید دانه‌های روغنی و علوفه در میان استان‌های رده سوم قرار دارد، بنابراین تنها در زمینه گندم، شیوه کشت قراردادی اجرایی می‌شود و طی یکی دو سال اخیر نیز تفاهم نامه‌هایی به همین منظور اجرایی شده است. جنوب استان کرمان در مجموع تولید محصولات زراعی با ۳.۴ درصد تولیدات کشور در میان استان‌های مهم کشاورزی قرار دارد.

* نقض تعهدات و کاهش رغبت کشاورزان

مدیر زراعت جهادکشاورزی جنوب کرمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود مشکلاتی پیش روی کشاورزی قراردادی گفت: کاهش بسته سیاست حمایتی در اجرای کشت قراردادی در مقایسه با سال زراعی گذشته و تامین نشدن نهاده‌های مورد انتظار کشاورز نظیر بذر، سم، کود و تسهیلات بانکی برخی از این مشکلات است.

رضا یونس زاده افزود: ناکافی بودن نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان نظیر کود سوپر فسفات تریپل و غیرفعال بودن برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی در تقویم زراعی کاشت از دیگر مشکلاتی است که در نهایت رغبت کشاورزان برای مشارکت در کشت قراردادی را کاهش داده است.

وی ادامه داد: مشکلات مربوط به تامین و تضامین مورد نظر بانک کشاورزی در مقایسه با سطح بسته حمایتی از مشکلات جدی است که کار را به جایی رسانده که ممکن است بزودی تصمیم به حذف بانک از چرخه کشت قراردادی گرفته شود.

یونس زاده اضافه کرد: سال زراعی گذشته کودهای لازم شامل اوره، پتاسیم و فسفات به شکل هر هکتار ۱۵۰ کیلوگرم تامین می‌شد که امسال به ۵۰ کیلوگرم کود فسفاته و ۲۵ کیلوگرم کود پتاسه کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: در ابتدا وعده داده شده بود همه کمک‌های سال قبل وجود خواهد داشت که بعدا کاهش یافت؛ بنابراین برای اینکه کشاورزان رغبت لازم را پیدا کنند باید به همه تعهدات گذشته عملی شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی جنوب کرمان یادآور شد: ۳۹ هزار و ۵۶۵ هکتار سطح زیرکشت گندم به شیوه کشت قراردادی برای جنوب کرمان ابلاغ و تاکنون ۱۶ هزار هکتار کشت شده است.

وی افزود: سال گذشته در مجموع ۴۰ هزار و ۶۰۰ هکتار زیرکشت گندم رفت که تنها هفت هزار و ۹۰۰ هکتار آن کشت قراردادی بود. ذبیح الله اعظمی با بیان اینکه ظرفیت کشاورزی منطقه جنوب کرمان بر هیچکس پوشیده نیست، ادامه داد: ظرفیت‌های منطقه جنوب کرمان توانایی‌های زیادی برای تغییر الگو در بخش کشاورزی کشور دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: علاوه بر تامین گندم مورد نیاز کشور یکی از نتایج و اهداف کشت قراردادی تضمین فروش کشاورز و دریافت برخی مزایا برای اوست که نفع این قرارداد به دو طرف و مردم می‌رسد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا باتوجه به اهمیت کشت قراردادی که یک بازی دو سر برد هم برای کشاورز و خریدار به شمار می‌رود و کل کشور نیز از آن منتفع می‌شود، می‌توان با حمایت همه جانبه از این نوع کشت، هم به توانمندسازی و مدیریت الگوهای کشت کشاورزان کمک کرد و هم زمینه بی نیازی کشور را از واردات مواد مهم غذایی بی نیاز ساخت.

لذا در این شرایط عمل به توافقات موردنظر در کشت قراردادی از الزامات بسیار مهم است تا هم کشاورزان برای ادامه همکاری در این زمینه امیدوار بمانند و هم با توسعه این نوع کشت، زمینه حذف دلالان و تقویت بنیه‌های امنیت غذایی کشور نیز بیش از گذشته فراهم شود....................... .. //.... کد 166L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .