پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون موسسه خاک و آب کشور:

۶.۵ درصد از خاک‌های کشور درجه یک هستند

L_-181.jpg

کاج پرس: 13-09-1401

معاون برنامه ریزی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: ۶.۵ درصد خاک‌های کشور برای انجام فعالیت‌های کشاورزی درجه یک به شمار می روند که این مساله بیانگر اهمیت حفاظت از خاک برای حفظ امنیت غذایی است.

مهرزاد محصص مستشاری روز شنبه در مراسم روز جهانی خاک در قزوین اظهار داشت: محدود بودن اراضی قابل کشت در کشور ما اهمیت و ضرورت صیانت از آن و پیشگیری از هرگونه تغییر کاربری به منظور تامین امنیت غذایی جامعه را به ما گوشزد می کند.

وی با اشاره به نقش خاک در تامین غذا برای انسان و سایر جانداران، یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد مواد غذایی جامعه از خاک تامین می‌شود که بر اهمیت این ماده در امنیت غذایی تاکید دارد.

معاون موسسه تحقیقات خاک و آب کشور یادآور شد: میزان مصرف کود در خاک‌های ما ۶۶ کیلوگرم است که این رقم در میانگین جهانی ۱۳۲ کیلوگرم است.

به گفته این مسوول حوزه کشاورزی، ۷۰ درصد خاک کشور فسفر قابل دسترس دارد و ۳۰ درصد خاک‌ها نیز با کمبود پتاسیم روبرو هستند.

مستشاری به چالش‌های پیش روی منابع خاک و آب کشور اشاره و تصریح کرد: تغییر کاربری، کمبود مواد آلی خاک، خاک‌ورزی شدید در کشاورزی، شوری و لب شوری خاک، عدم کارایی مصرف آب و کودهای نامناسب از عمده مسایل و مشکلات منابع خاک و آب به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از اراضی کشاورزی استان قزوین در معرض شوری قرار دارد، اظهار داشت: باید اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت شور و لب شور شدن خاک در این استان عملیاتی شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است................. . . //.... کد 181L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .