پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اجرای چهار پروژه پرورش نیمه طبیعی ماهی سفید در گیلان

L_-198.jpg

کاج پرس: 14-09-1401

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور با اشاره به اجرای چهار پروژه پرورش نیمه طبیعی ماهی سفید در گیلان افزود: این پروژه‌ها شامل پرورش ماهی سفید در استخرهای خاکی با آب شیرین، با آب دریا در استخرهای بتنی کنار ساحل و پرورش با قفس های مستقر در دریا و نیز دستیابی به غذای این ماهی است.

محمد صیاد بورانی در گفت و گویی افزود: از مهمترین اقداماتی که برای پرورش ماهی سفید در قفس باید انجام شود عادت دادن این ماهی به غذای دستی و مرحله بعد به‌گزینی گونه خوش رشد ماهی سفید است.

وی ادامه داد: عملیات پرورش ماهی سفید در قالب یک پروژه در استخرهای خاکی با غذای دستی و پرورش ماهی سفید با آب دریا در استخرهای بتنی ۲ پروژه درحال انجام است که هم‌اکنون در فاز ۲ اجرا قرار دارد و به نتایج خوبی مانند پرورش ماهی در اوزان مناسب رسیده است.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر بررسی پرورش گونه های بومی و اقتصادی با جدیت در این پژوهشکده دنبال می‌شود، تصریح کرد: استفاده از گونه های بومی برای پرورش ماهی در قفس های مستقر در دریای کاسپین از پروژه های درحال اجرا در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور است که یکی از این گونه ها ماهی آزاد نسل سوم و چهارم بود که از مرکز تحقیقات سردآبی تنکابن به این مجموعه منتقل شده است.

وی عنوان کرد: این گونه‌ها به قفس‌های مستقر در منطقه آزاد انزلی منتقل شده اند و تا کنون طرح ماهی آزاد با عادت کردن به غذای دستی و رشد مناسب (از ۱.۳۰۰ کیلوگرم تا ۱.۵۰۰ کیلوگرم) به نتایج خوبی رسیده است اگر بتوانیم گونه های بومی را داخل قفس پرورش دهیم می تواند جایگزین مناسبی برای ماهی قزل آلا باشد.

صیاد بورانی تاکید کرد: کپورسازان و ماهی سفید نیز برای پرورش داخل قفس در نظر گرفته شده‌اند که اگر به این مهم دست یابیم تحولی در پرورش ماهی در قفس خواهیم داشت و در مورد ماهی‌سازان هم در ابتدای راه تحقیقاتی قرار داریم.

وی اضافه کرد: گونه های ماهی سفید، سوف سفید، ماهی آزاد دریای خزر، انواع کپور، ماهی آمور یا علفخوار و از آبزیان شاه میگو آب شیرین که می تواند ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد در برنامه های تحقیقاتی و توسعه ای این پژوهشکده هستند.

* تولید ۸۰ هزار بچه ماهی کپور نژاد تاتا

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در ادامه از تولید ۸۰ هزار بچه ماهی "کپور نژاد تاتا" خبر داد و افزود : یکی از گونه های خوش رشد و اصلاح نژاد شده که در سال ۹۶ توسط موسسه تحقیقات شیلاتی از کشور مجارستان وارد گیلان شد کپورِ نژاد تاتا بود که الان در ۶ مزرعه پروروش ماهی گیلان این گونه ترویج شد و نتایج حاصل از تحقیقاتی که همچنان ادامه دارد هم تا کنون رضایت بخش است.

صیاد بورانی با اشاره به پرورش ماهی در استخرهای خاکی هم گفت : در حال حاضر نسل‌های f۱، f۲ این پروژه تولید شده است. اقداماتی نیز بر روی تنوع گونه ای در حال انجام است که یکی از این موارد پرورش ماهی سوف تحت شرایط متراکم سیستم آبزی پروری در ایستگاه فومن است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی توضیح داد: در این پروژه ماهی سوف در وان‌های فایبر گلاس در تراکم بالای ۲۰ کیلوگرم در هر متر مربع پرورش می یابد و کاملا به دریافت غذای دستی عادت کرده است... ..................... ....... //.... کد 198L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .