پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مدیرکل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی خبرداد

۴۷۰ دشت کشور ممنوعه و بحرانی است

L_-213.jpg

کاج پرس: 15-09-1401

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۶۴۶ دشت در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۷۰ دشت بحرانی و ممنوعه است.

هوشنگ جزی در جلسه مدیریت منابع آب و اهداف راهبردی آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته، بیشترین دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی در استان ‌های فارس، کرمان، خراسان ‌رضوی، اصفهان و خراسان‌ جنوبی واقع است. وی افزود: مشکل آب گریبانگیر کشور است و بیشتر مردم با این مشکل مواجه هستند و ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک است که در زمان حاضر مدیریت آب یک ضرورت محسوب می شود.

مدیرکل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: آب کشور در مرحله بسیار شکننده است اما می‌توان آن را مدیریت کرد و لازمه آن این است که همه به میدان بیایند چرا که اگر به یک گروه یا ساختار بسنده کنیم سیل بحران همه ما را خواهد برد.

وی ادامه داد: در این زمینه مسوولیت افراد صاحبنظر خیلی بیشتر از کسانی است که به این مهم مسلط نیستند و باید به مدیریت بحران آب در کشور کمک کرد.

جزی با بیان اینکه پایداری سرزمین وابسته به آب است عنوان کرد: سرزمین ایران با این سابقه تاریخی در معرض تهدید جدی آب قرار دارد و باید چاره اساسی برای حل این مشکل اندیشیده شود.

* افزایش روند پدیده فرونشست

وی در ادامه افزود: با توجه به خشکسالی‌های متوالی در یک دهه اخیر و برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، پدیده فرونشست زمین در بسیاری از دشت‌های حاصلخیز اتفاق افتاده است و این برداشت های بی رویه سبب شده است که مشکلاتی مضاعف نیز بر بحران آب اضافه شود.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خاطرنشان کرد: این پدیده در حال افزایش است و امکان سرایت آن به سایر مناطق حاصلخیز نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: سالانه ۳۰ سانتی متر فرونشست زمین در کشور رخ می دهد که در این زمینه وضعیت برخی مناطق در استان همدان بحرانی تر است.

جزی شوری آب و کاهش کیفیت منابع آبی را از دیگر پیامدهای خشکسالی عنوان کرد و افزود: اکنون آبخوان ها در حال از بین رفتن است و در برخی از با حفر چاه با عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری نیز به آب نمی رسند.

اجرای ۲۱ میلیون هکتار طرح آبخیزداری

مدیرکل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در بخش دیگر سخنان خود افزود: طرح های آبخیزداری در حدود ۲۱ میلیون هکتار انجام شده است و در ۱۷ میلیون هکتار هنوز اقدامی نشده و یا در دست اجرا است.

وی با اشاره به حمایت های بین المللی برای اجرای طرح های مختلف مدیریت حوزه های آبخیز گفت: متاسفانه سهم ایران از پروژه های بین المللی کم است و از این حمایت ها محروم هستیم.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، جزی درباره مشکل فرسایش خاک در کشور نیز عنوان کرد: در ایران ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه ها دچار فرسایش آبی است که در این زمینه مطالعه تفصیلی در ۳۸ میلیون مترمکعب انجام شده است..... //.... کد 213L

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .