پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

بازگشت چهارهزار و ۸۰۰هکتار زمین تصرف شده در خوزستان به دولت

M_199.jpg

کاج پرس: 24-10-1401

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: چهارهزار و ۸۰۰هکتار از زمین‌های ملی به ارزش ریالی بیش از ۳۵هزار میلیارد ریال، در راستای برخورد با متجاوزان به حقوق بیت المال، در ۹ماه امسال با پیگیری‌ صورت گرفته و دستورو احکام قضایی صادر شده، رفع تصرف شده و به دولت بازگشت.

علی دهقانی در نشست شورای حفظ بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی با تاکید بر نظارت بیشتر مدیران در صیانت و حفاظت از اراضی ملی و دولتی و رصد مستمر این اراضی در راستای جلوگیری از تجاوز و تعرض به عرصه‌های متعلق به بیت‌المال افزود:نخستین وظیفه دستگاه‌های متولی در این زمینه، اجرای اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از تصرف، تجاوز و تخریب اراضی ملی و دولتی است و چنانچه این اقدامات به موقع انجام نشود در گام بعدی باید در چارچوب قانون به صورت قاطع و اثرگذار با متخلفان برخورد شود.

وی گفت: نبود نظارت صحیح، سهل‌انگاری، توجه نکردن و حضور نیافتن به موقع و نبود گشت‌زنی‌ در اراضی و هرگونه ترک فعل در مدیریت این منابع که به صورت امانت در دست مدیران است، قابل پذیرش نیست ومورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

رییس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: از میزان اراضی که رفع تصرف شده و به دولت بازگردانده شد سه هزار و ۴۴۲هزار هکتار مربوط به اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان، یک هزار و ۲۶۲هکتار مربوط به اراضی اداره کل راه و شهرسازی و ۱۱۳هکتار آن نیز مربوط به اراضی حاشیه رودخانه‌ها و سواحل زیرنظارت سازمان آب و برق خوزستان است.

وی گفت: در این مدت ۲۶۴مورد قلع و قمع نیز به استناد تبصره ۲ماده ۱۰و اجرای احکام صادره صورت گرفت و ۵۴حلقه چاه غیرمجاز نیز مسلوب المنفعه شد.ضمن آنکه با تشکیل ۱۹فقره پرونده در حوزه تخریب محیط زیست و برخورد با متخلفان، ۹۷هکتار از این اراضی نیز به دولت اعاده شد.

دهقانی بیان کرد: در راستای حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی و مقابله با روند تخریب باغ‌ها نیز ۱۵فقره پرونده در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و باغات تشکیل و ۱۹هزار و ۲۰۰متر از این اراضی به وضع سابق برگشت.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا تغییر کاربری اراضی کشاورزی خوزستان به باغ ویلاها و دست اندازی به اراضی منابع طبیعی و تبدیل آنان به ویلا در ۲دهه اخیر روندی صعودی و نگران کننده داشته است.

این تغییر کاربری‌ها که در مناطق مختلف خوزستان با هدف سودجویی صورت گرفته است موجب تخریب اراضی و از حیز انتفاع خارج شدن زمین ها از تولیدات کشاورزی و باغی شده است.

سازمان جهادکشاورزی خوزستان در سال های اخیر نسبت به این تغییرکاربری های اراضی کشاورزی که نقش مهمی در پایداری تولیدات کشاورزی دارند ابراز نگرانی کرده است.از میزان تغییر کاربری زمین های کشاورزی آمار دقیقی در دست نیست.. ............‌......................... /کد 197M

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .