جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

اقتصاد جهان تحمل جنگ جدید را ندارد

 

M_204.jpg

کاج پرس: 25-10-1401

اقتصاد و امنیت غذایی جهان به حدی شکننده شده است که به هیچ عنوان ظرفیت تحمل جنگ جدیدی را ندارند و به همین دلیل پس از جنگ روسیه و اوکراین پژوهشکده‌های مختلف بررسی می‌کنند که چگونه می‌توان از وقوع جنگ جدید در جهان جلوگیری کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سال نو میلادی هم با افزایش قیمت کالاهای اساسی آغاز شد و همچنان ادامه دارد به نظر می‌رسد که در سال جدید هم قیمت‌ها قصد عقب‌نشینی ندارند، سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد(فائو) و صندوق بین‌المللی پول هم در گزارش‌های مختلفی از افزایشی بودن قیمت‌ها در سال جدید میلادی گفته‌اند.

حتی گفته شده است که مواد غذایی نسبت به دیگر کامودیتی‌ها میزان رشد بیشتری خواهد داشت.

در آخرین روز کاری این هفته بازارهای جهانی، قیمت ذرت که عمدتاً برای خوراک دام استفاده می‌شود با رشد 4 دلار رکورد جدیدی ثبت کرد و هر بوشل از این محصول به قیمت 675 دلار به فروش رفت.

گندم هم به عنوان مؤثرترین کالا در تأمین امنیت غذایی رشد یک‌دلاری را ثبت کرد و هر بوشل از این محصول به قیمت 745 دلار و 75 سنت معامله شد.

قیمت کالاهای اساسی سال گذشته هم رکوردهای جدیدی از رشد قیمت را ثبت کرد و در این میان کالاهای اساسی بیشترین افزایش را داشتند به‌طوری‌که رشدهای 200 درصدی در یک سال هم ثبت شد و حال این افزایش‌ها در سال جدید هم ادامه دارد به این دلیل که عوامل افزایش‌دهنده قیمت‌ها هنوز پابرجاست.

سال گذشته شیوع کرونا و جنگ روسیه و اوکراین بیشترین تأثیر را در رشد قیمت‌ها داشت و هنوز هم این دو عامل وجود دارد.

این دو عامل کل بازار اقتصاد جهان را به هم ریخت و نشان داد که اقتصاد جهان تا چه اندازه شکننده است، رشد اقتصاد جهانی در همه کشورها حتی کشورها نفت‌خیز کاهش یافت و پیش‌بینی شده که اثرات آن در سال جاری و سال آینده هم ادامه داشته باشد.

این دو عامل زنجیره عرضه کالاهای اساسی را مختل کرد، مبادلات کالا به سختی انجام شد، کشورها ذخیره‌سازی را بر صادرات ترجیح دادند و عوارض مختلفی را برای توقف و یا ممنوعیت تعریف کردند و به همین دلیل جریان کالا سخت شد و قیمت‌ها را بالا کشید.

علاوه بر اینها جنگ مبادلات کالا را هم بسیار کند کرد و امکان صادرات از بنادر دریای سیاه مشترک بین روسیه و اوکراین به سختی انجام شد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که امنیت غذایی جهان هیچ‌ زمانی تا چنین اندازه‌ شکننده نبوده است هر چه جمعیت جهان بیشتر افزایش می‌یابد محدودیت‌های تولید مواد غذایی هم بیشتر می‌شود علاوه بر آن اگر دنیا در برابر وقوع یک جنگ این‌چنین تاروپود خود را از دست می‌دهد پس باید بیشتر مراقب باشیم که مبادا جنگ جدیدی رخ دهد.

به گزارش کاج پرس به نقل از فارس، با این استراتژی بسیار از تحلیلگران و استراتژیست‌ها به دنبال این هستند که چگونه می‌توان از وقوع جنگ جدید در جهان مقابله کرد و طرح‌ها و برنامه‌های خودرا در این زمینه ارائه می‌دهند............... ........‌......................... /کد 203 M

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .