سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

البرز میزبان سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبور عسل

M_225.jpg

کاج پرس: 28-10-1401

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: استان البرز میزبان سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبور عسل در روزهای پنجم و ششم بهمن ماه سال جاری شد.

دکتر مختار مهاجر در نشست با خبرنگاران در کرج افزود: این کنگره به منظور انتقال تجارب و آخرین یافته‌های پژوهشی جهان در خصوص زنبور عسل به تولیدکنندگان کشور در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات علوم دامی مستقر در کرج برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای انتقال تجارب و علم و دانش روز در دنیا و یافته‌های پژوهشی به بهره برداران نیاز به برگزاری کنگره‌ها و همایش‌ها است، اظهار کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی با توجه به رسالت اصلی خود در زمینه تحقیقات دامی برگزاری این کنگره ملی و بین المللی را برعهده گرفته است.

مهاجر اظهار کرد: ضرورت هماهنگی و همگرایی بین ۲بخش علم و دانش با تولیدکننده امروز اجتناب ناپذیر است لذا رهبر معظم انقلاب به موضوع دانش بنیان در شعار سال جاری تاکید دارند و در همین راستا شرکت‌های زیادی از جوانان خبره و دانشمند ایران اسلامی در قالب شرکت‌های دانش بنیان در این کنگره شرکت دارند.

مهاجر افزود: در این برنامه چالش‌ها و مشکلات بخش صنعت تجزیه و تحلیل می‌شود تا بدانیم با یافته‌های تحقیقاتی چگونه برای رفع مشکلات قدم برداشته شود.

وی با بیان اینکه اقدامات اجرایی این کنگره از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد، اظهار کرد: در فراخوان مقالات علمی ۱۱۷مقاله تاکنون به دبیرخانه همایش ارسال و داوری شده است که از بین آن‌ها ۲۳مقاله به صورت سخنرانی و ۷۷مقاله نیز به صورت پوستر پذیرفته شد و ۱۷مورد هم در چارچوب محورهای کنگره قرار نگرفت.

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی راه اندازی نمایشگاهی در جوار برگزاری این کنگره را از دیگر این برنامه‌ها برشمرد و گفت: در همین راستا از تولیدکنندگان دعوت برای راه اندازی غرفه برای ارایه تولیدات شده که ۱۴غرفه بخش خصوصی و دانش بنیان پیش بینی شده است.

* حضور ۳۸میهمان خارجی در کنگره

مهاجر افزود: پیش بینی می‌شود در این کنگره حدود ۵۰۰نفر شرکت کننده از جمله ۳۸نفر میهمان خارجی حضور می‌یابند که یکی از میهمانان خارجی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران دنیا است که به صورت وبیناری سخنرانی خواهد داشت ضمن اینکه جانشین این مسوول به صورت حضوری سخنرانی خواهد کرد.

* ایران رتبه سوم دنیا در تعداد زنبورستان ها

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ادامه با بیان اینکه در ایران ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار کلنی زنبور عسل در ۱۰۹هزار و ۷۵۹زنبورستان وجود دارد، گفت: ایران دارای رتبه سوم دنیا در تعداد زنبورستان‌ها است.

وی بیان کرد: ۸۷هزار و ۹۳۲نفر در زنبورستان‌های کشور به کار تولید عسل و محصولات جانبی آن مشغول هستند که در این زنبورستان‌ها سالانه ۱۱۲هزار تن عسل، هشت هزار و ۳۰۰کیلوگرم ژل رویال، ۴۰۶تن گرده، ۲هزار و ۵۳۶تن موم زنبور عسل، ۲۴۷تن بره موم و سه هزار و ۹۱۷گرم زهر زنبور عسل تولید می‌شود. وی با بیان اینکه این تولیدات در سال جاری با رشد روبرو است، اضافه کرد: از این میزان تولیدات حدود ۱۰درصد به کشورهایی همچون ترکیه و کشورهای عربی صادر می‌شود. مهاجر گفت: رتبه ایران در تولید عسل بین رتبه چهارم تا ششم دنیا در حال تغییر و جابجایی است.

* سواد پایین دلیل اصلی تولید پایین عسل در زنبورستان‌های کشور

رییس برگزاری سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبور عسل گفت: علیرغم آمار خوبی که در تعداد زنبورستان‌ها و کلنی‌ها داریم میزان تولید عسل خیلی پایین تر از میانگین استاندارد است به طوریکه در کلنی‌های سنتی ر حدود چهار کیلوگرم و در کلنی‌های مدرن به طور میانگین ۹.۶کیلوگرم تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سواد پایین تولیدکنندگان یکی از دلایل اصلی پایین بودن تولید در کلنی‌ها است، افزود: اگر بتوانیم این یافته‌ها را به بهره برداران و زنبورداران انتقال دهیم می‌توانیم خلاء عملکردی که در بخش زنبور مشاهده می‌کنیم را جبران کنیم به طوریکه اگر هر میزانی افزایش تولید داشته باشیم درصد زیادی تولید عسل افزایش می‌یابد.

مهاجر پتانسیل تولید در هر کلنی زنبور عسل در کشور را بیش از ۲۵کیلوگرم عنوان کرد و گفت: با توجه به تنوع گیاهی و سطح مراتعی که در کشور داریم حداقل سه تا چهار کیلوگرم تولید در برنامه هفتم افزایش یابد در حدود ۴۶هزار تن افزایش تولید عسل را به همراه خواهد داشت که نشان می‌دهد که کنگره‌ها و کارگاه‌های آموزشی جنبی برای هدف غایی که افزایش تولید است کاربرد بسیار خوبی داشته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف کنگره‌ها نزدیک کردن زنبورداران با تشکل‌های اجرایی و علمی و شرکت‌های دانش بنیان است زیرا هر چقدر زنجیره تولید زنبور عسل را کاملتر کنیم یعنی تولیدکنندگان رشته‌های مختلف زنبور با تعاونی‌ها اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانش بنیان می‌توانیم به اهداف خود سریع تر برسیم. خلاء عملکرد در تولیدات مختلف دامی و طیور وجود دارد که نشان از پایین بودن سطح سواد تولیدکنندگان است و علیرغم اینکه پنج تا ۶هزار فارغ التحصیل کشاورزی در هر استان داریم اما نفوذ دانش در بخش کشاورزی باید افزایش یابد.

مسابقه برترین عسل و ژل رویال ایران برگزار می‌شود

دکتر ناصر تاج آبادی رییس بخش تحقیقات زنبورعسل موسسه و دبیر اجرایی کنگره نیز در این نشست گفت: یکی از برنامه‌های این کنگره بین المللی و ملی زنبور عسل برگزاری مسابقه برترین عسل و ژل رویال ایران است.

وی با بیان اینکه در این مسابقه پنج نوع عسل و پنج نوع ژل رویال برتر معرفی می‌شود، افزود: به این محصولات نشان سلامت تات در ایران اعطا خواهد شد تا عسل ایرانی نیز همچون عسل‌های نشان دار جهان مطرح شود ضمن اینکه زنبورداران با این گونه مسابقات تشویق به برندسازی و تولید محصول سالم می‌شوند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا؛ تاج آبادی اظهار کرد: برای این مسابقه نمونه‌های زیادی به دبیرخانه کنگره رسیده و برای آزمایشات تخصصی که استاندارد تعیین کرده فرستاده ایم و بعد از آن توسط افراد متخصص با تست حسی داوری می‌شود و پنج عسل برتر معرفی می‌شود که برای ژل رویال هم همین مراحل طی می‌شود.

وی به محورهای برگزاری کنگره اشاره کرد وگفت: این کنگره دو روزه در محورهای تولیدات و تغذیه زنبور عسل، ژنتیک و اصلاح نژاد (بیولوژی)، آفات و بیماری‌های زنبور عسل، زنبوردرمانی، گیاهان شهدزا و گرده زا و مسایل اجتماعی واقتصادی و تکنولوژی‌های نوین برگزار می‌شود................‌......................... /کد 225 M

ادامه مطلب در لینک زیر بخوانید؛

https://b2n.ir/e40886

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .