شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی اعلام کرد؛

واگذاری ۸هزار هکتار اراضی شهرک‌های کشاورزی به مردم برای احداث گلخانه

N_32.jpg

کاج پرس: 04-11-1401

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی اعلام کرد: ۸هزار هکتار زمین در شهرک‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری و ساخت گلخانه ظرف چهار سال اخیر به مردم واگذار شده است.

«فرزاد زلقی» افزود: نزدیک به ۲۵هزار هکتار از اراضی شهرک‌های کشاورزی را به کار مطالعاتی توسعه گلخانه‌ها اختصاص داده‌ایم که حدود ۸هزار هکتار آن برای سرمایه‌گذاری طی چهار سال به مردم واگذار شده و از این سطح تاکنون یک هزار و ۲۶۰هکتار گلخانه به بهره‌برداری رسیده است.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی اظهار داشت: نزدیک به ۴۰هزار هکتار زمین در سطح کشور در تملک شرکت شهرک‌های کشاورزی است که در قالب ۳۲۲شهرک ساماندهی شده که بالغ بر ۵۰درصد از این سطوح را به گلخانه‌ها اختصاص داده‌ایم.

وی تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت آب، افزایش سطح گلخانه‌های کشور به ۱۵۰هزار هکتار و انتقال بخش عمده‌ای از کشت سبزی و صیفی به محیط‌های گلخانه‌ای است که بخش مهمی از آن برعهده شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای است.

زلقی افزود: ایجاد هر هکتار گلخانه حداقل برای ۱۰نفر اشتغال مستقیم و برای تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم فراهم می‌کند.

وی درباره اعتبار مورد نیاز احداث گلخانه گفت: احداث و بهره‌برداری از هر هکتار گلخانه مدرن به طور متوسط حداقل ۱۵میلیارد تومان پول نیاز دارد.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی، کمبود اعتبارات و تسهیلات بانکی را از مشکلات توسعه گلخانه‌ها در کشور عنوان و اظهار کرد: کشاورزان یا سرمایه‌گذاران حدود ۳۰درصد سرمایه مورد نیاز برای احداث و بهره‌برداری از گلخانه را می‌توانند تامین کنند و مابقی باید از طریق تسهیلات بانکی فراهم شود.

وی درباره وسعت گلخانه‌ها نیز اذعان داشت: ما معتقدیم وسعت اراضی هر یک از شهرک‌های کشاورزی باید ۵۰هکتار به بالا و سطح هر گلخانه حداقل باید یک هکتار باشد تا فعالیت اقتصادی صورت گیرد.

زلقی با اشاره به سازه‌های گلخانه‌ای تصریح کرد: سازنده‌های خوبی در کشور در زمینه گلخانه‌ها داریم که توانسته‌اند حتی تکنولوژی هلندی گلخانه‌های شیشه‌ای را مهندسی معکوس کنند.

وی ادامه داد: عمده گلخانه‌ها با پوشش پلاستیکی هستند و ما به سمت گلخانه‌های شیشه‌ای و مدرن و هیدروپونیک پیش می‌رویم.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی افزود: نوع سازه گلخانه‌ها در هر استانی بستگی به شرایط اقلیمی، میزان باران و وزش باد دارد.............................................. /کد 32 N

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .