جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

ساداتی‌نژاد مطرح کرد:

ترسیم برنامه های هجدهمین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و قزاقستان

 

N_50.jpg

کاج پرس: 08-11-1401

وزیر جهاد کشاورزی در افتتاح هجدهمین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و قزاقستان به تشریح برنامه های این اجلاس پرداخت.

ترسیم برنامه های هجدهمین اجلاس همکاری های اقتصادی ایران و قزاقستان

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه و آغاز رسمی هجدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی دولت جمهوری قزاقستان برای میزبانی و برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی تشکر کرده و از کلیه کسانی که در هفدهمین اجلاس نیز برای افزایش سطح روابط دولت تلاش کردند نیز تشکر و قدردانی کرد.

وی گفت: امیدواریم این اجلاس ضمن تکمیل دستاوردهای سازنده اجلاس های قبلی بر حل مشکلات و موانعی موجود اهتمام داشته و با تدوین چارچوب همکاری ها، برنامه های مشخصی را برای پیشبرد اهداف تبیین شده داشته باشد.

ساداتی‌نژاد افزود: وقفه ایجاد شده ۲ساله در روند برگزاری نشست های سالانه اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور به دلیل پاندمی کرونا بر روند رو به رشد همکاری های دو جانبه اندکی تاثیرگذار بوده، لذا در این شرایط برگزاری اجلاس هفدهم در سال گذشته و برگزاری این اجلاس، نشان از عزم و اراده خلل ناپذیر دو کشور برای توسعه بیش از بیش روابط دارد به فال نیک میگیریم.

وی این اجلاس را نقطه عطفی برای گشوده شدن افق های تازه در همکاریهای دو کشور دانست و گفت: رئیس جمهوری ایران نیز طی سال گذشته میلادی چندین ملاقات با همتایان قزاقستانی خود داشته و در این ملاقات ها، طرفین سطح فعلی مناسبات و همکاری های تجاری و اقتصادی دو جانبه را متناسب با سطح روابط سیاسی ندانستند که اظهار امیدواری داشتند که در سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گام بلندی در راستای ارتقای سطح تعاملات اقتصادی برداشته شود.

به گفته وی، روسای جمهوری هر دو کشور، آینده روابط دو جانبه را بسیار پر ثمر و درخشان دانسته و ضمن تاکید بر برگزاری این اجلاس اظهار امیدواری کردند که برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بتوانند جهشی بلند در روابط دو کشور ایجاد کند.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: در همین راستا و به دنبال ارتقاء سطح همکاری‌ها و مناسبات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور نخست وزیر قزاقستان بنا به دعوت رسمی رئیس جمهور ایران ظرف چندماه آینده بازدید رسمی از جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت ،امیدوارم اسنادی که طی این اجلاس، مذاکره و مورد توافق قرار می‌گیرد با همکاری دو طرف برای امضا در حاشیه سفر نخست وزیر قزاقستان به تهران آماده و نهایی گشود.

وی تصریح کرد: بر این اساس از اجلاس حاضر انتظار می‌رود، اینکار عمل های ویژه ای در شناسایی و حل مشکلات موجود در روند همکاری های دو کشور بعمل آید.

ساداتی‌نژاد گفت: هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک، برنامه ها و توافقات اجرایی متعددی برای رونق اقتصاد، تجارت و ایجاد زیرساخت های بلند مدت برای همکاری های آینده را در دستور کار دارد.

وی درباره برنامه های حوزه تجارت بین دو کشور، گفت: در حوزه تجارت توافق در مورد تشکیل کمیته صنعت، معدن و تجارت و تهیه نقشه راه همکاری در این حوزه بین دو کشور گامی مهمی است که انشالله در این اجلاس مورد توافق قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در سال جدید میلادی در این اجلاس تصمیم خواهد شد.

وی ضمن تشکر از روسای گمرکات دو کشور، گفت: در یک فضای صمیمانه با استفاده از فرصت برگزاری اجلاس سال گذشته، سند همکاری های گمرکی بین جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان را نهایی و امضا کرده‌اند و امسال نیز شاهد توافق و نهایی‌سازی سند یادداشت تفاهم همکاری های آموزشی گمرک دو کشور هستیم که در حاشیه سفر نخست وزیر قزاقستان ایران امضا خواهد شد.

ساداتی‌نژاد گفت: ایجاد کمیته مشترک همکاری‌های بانکی و توافق در زمینه تقویت دیپلماسی اقتصادی و گسترش فعالیت‌های تجاری میان دو کشور با هدف بررسی فرصت‌های برقراری روابط کارگزاری، استفاده از ابزارهای بانکی در حوزه تامین مالی تجاری، اجرایی سازی ساز و کار پایاپای سازی وجوه تجارت دو جانبه از طریق پول های ملی و سایر ارزها و همچنین توافق جهت امضای سند همکاری بیمه اتکایی به منظور گسترش همکاری‌های فیمابین مورد بررسی قرار گرفته که گام‌های مهمی در جهت تسهیل تجارت هستند.

وی درباره برنامه های بخش کشاورزی در این اجلاس، گفت: بخش کشاورزی جایگاه ممتازی در روابط تجاری و فنی دو کشور به خود اختصاص می‌دهد، خوشبختانه همکاری‌ها در ابعاد مختلف فنی مورد توافق قرار خواهد گرفت.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایانا، ساداتی‌نژاد افزود: به ویژه تشکیل کمیته مشترک و همکاری های کشاورزی که موضوعات قرنطینه، بهداشت دامی و نباتی نیز در این کمیته مطرح و پیگیری خواهد شد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، تأسیس یک شرکت مشترک تجاری - کشاورزی به منظور توسعه تجارت در حوزه کشورهای خلیج فارس، آسیای مرکزی و خاورمیانه مورد بررسی و توافق خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین با توجه به قرابت روابط فرهنگی، ریشه های تاریخی عمیق در اشتراکات فرهنگی، تاریخی مشترک و پیوندهای دینی بین دو ملت ایران و قزاقستان، طرفین بر امضای اسناد فرهنگی و گردشگری و همچنین برگزاری نمایشگاه، جشنواره و کمیته علمی مشترک فارابی توافق کرده اند.

ساداتی‌نژاد افزود: با توجه به جایگاه ممتاز دو کشور در حوزه ترانزیت منطقه‌ای طی سفر معاون نخست وزیر قزاقستان و ملاقات با وزیر راه و شهرسازی و امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه تجاری، حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور بر موضوع واگذاری ۱۵هکتار زمین در بندر شهید رجایی به قزاقستان جهت تاسیس پایانه ترانزیت توافق شده است.

وی افزود: در راستای دستیابی به ترانزیت ۴میلیون تن بار در مسیر ایران - قزاقستان مجدداً آمادگی خود را برای تسهیل روند واگذاری زمین و احداث پایانه در بنادر کشورمان اعلام میکنیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: توافقات قابل توجهی برای سازماندهی همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل و لجستیک با رویکرد افزایش حجم ترانزیت و مبادلات از طریق های بخش های حمل و نقل ترکیبی در کریدور شمال - جنوب و تسهیل شرایط تعرفه‌ای در این مسیر داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد: در اجلاس حاضر مذاکرات برای انجام پروازهای منظم نیز با موفقیت انجام شود، راه اندازی مجدد پروازها ببین چند شهر رو کشور پس از یک وقفه طولانی در شرایط کرونا هر چند اتفاق مبارکی بوده اما در حال حاضر به صورت چارتری انجام میشود و امیدوارم در این اجلاس حاضر مذاکرات برای تبدیل آن به پروازهای منظم با موفقیت انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین با توجه به بازدید های اخیر نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی قزاقستان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بنادر جمهوری اسلامی ایران، انتظار داریم تا مذاکرات در خصوص نحوه سرمایه گذاری در پروژه های بندری بنادر ایران به گام های عملی در جهت تسهیل هرچه بیشتر حمل و نقل دریایی کالا بین دو کشور دست یابیم.

وی درباره برنامه های این اجلاس در حوزه بهداشت گفت: در خصوص تشکیل کمیته فنی جهت تسهیل در فرایند معرفی ثبت دارو و تجهیزات پزشکی، تبادل اطلاعات دارو و انتقال دانش فنی در زمینه تولید داروی مورد نیاز دو کشور و ایجاد شرکت‌های مشترک برای همکاری در تولید این اقلام آن تصمیم‌گیری می شود.

به گفته ساداتی‌نژاد، در حوزه های انرژی، مناطق آزاد، همکاری های استانی، گردشگری، فرهنگ، ورزش و جوانان، علمی و آموزشی، صنعت و معدن و همکاری‌های قضایی؛ معاونین وزار و مدیران ذی‌ربط از هر دو کشور در این اجلاس حضور داشته و موضوعات عملی را در دستور مذاکره دارند که امیدواریم همراه با موفقیت باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در هیات همراه ایرانی، جمع بزرگی از کارآفرینان، فعالان اقتصادی و بازرگانان جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و استقبال گرم صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی قزاقستان از این هیئت نشانگر عزم و اراده قوی دو کشور برای توسعه چشمگیر تجارت و همکاری‌های اقتصادی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی در تیرماه سال جاری، افزود: این نمایشگاه با حضور ۱۰۰شرکت فعال ایرانی و بازخورد بسیار خوب همراه بوده است.

ساداتی‌نژاد از وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان خواست تا همزمان با سفر نخست وزیر قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک، نمایشگاهی مشترک از توانمندی های دو کشور در ایران برگزار شود.

وی در پایان گفت: امیدوارم این اجلاس، گام های مثبتی در جهت برطرف کردن، موانع همکاری ها برداشته اهداف و برنامه‌های اجرایی دو جانبه برای یکسال آینده رو با چشم انداز تامین رفاه، آسایش و امنیت مردم کشور و منطقه ترسیم کند.. . ............/کد 50 N

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .