پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس سازمان امور اراضی خبرداد:

حدود ۱۵درصد از زمین های کشاورزی قابلیت تولید و بهره‌برداری دارند

 

.jpg

 

کاج پرس: 10-11-1401

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: از ۱۶۴میلیون هکتار مساحت کشور در خوشبینانه ترین حالت حدود ۱۳۵میلیون هکتار اراضی، یعنی ۱۲تا ۱۵درصد از این اراضی قابلیت کشت و کار و بهره وری محصولات کشاورزی را دارد.

رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: از ۱۶۴میلیون هکتار مساحت کشور در خوشبینانه ترین حالت حدود ۱۳۵میلیون هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد و آماری حدود ۱۲تا ۱۵درصد از این اراضی قابلیت کشت و کار و بهره وری محصولات کشاورزی را دارد.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از اراضی کشاورزی ادامه داد: باید از روش سنتی به سمت روش مدرن و هوشمند سازی برویم، هوشمند سازی اراضی کشاورزی به این معنا است که اراضی را به صورت پایش تصویر ماهواره ای و تصاویر پهپادی تحت رصد خود قرار دهیم.

افلاطونی افزود: در این راستا، شهرستان دماوند را به عنوان نمونه هوشمندسازی تحت رصد قراردادیم و بیش از ۹۷درصد راستی آزمایی و درحال انجام کار است.

وی با بیان اینکه ۱۳هزارو ۵۰۰هکتار از اراضی کشاورزی تجمیع و یکپارچه سازی شده است افزود: ۷هزارو ۲۷۲پلاک ثبتی در سطح کشور رفع تداخل موازی انجام شده و از ابتدای راه اندازی سامانه ۱۳۱تاکنون ۴۹هزار گزارش تغییر کاربری ثبت شده که ۱۳هزار پرونده در این خصوصی تشکیل شده است.

افلاطونی اظهارداشت: تاکنون ۱۱هزارو ۶۰۰نفر در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ورود کردند و متقاضی تغییر کاربری مجاز طرح های تبصره یک و تبصره ۴ (کشاورزی و غیر کشاورزی ) هستند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: سازمان امور اراضی کشور متولی امنیت غذایی با حفظ اراضی کشاورزی است. ضرورت دارد برای امنیت زیستی سرزمین و محدودیت جغرافیایی از زمین‌های قابل کشت حفاظت شود. از این رو این شعار در حال تکرار است که اگر آب و غذا تمام شود پول و سرمایه قابل تغذیه نیست.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی خرد شدن اراضی و تهدید غذایی هشداری جدی است و زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور درمورد قانون حدنگار گفت: قانون حدنگار برای زمین‌های کشاورزی مصوبه ۱۳۹۳اصلی ترین وظیفه این سازمان بوده و رفع تداخلات اراضی و صدور اسناد در این حوزه از محوری ترین برنامه سازمان امور اراضی کشور است.

افلاطونی با اشاره به آمار زمین های سنددار شده گفت: در بخش سنددار شدن زمین‌های کشاورزی تا کنون سه میلیون و ۳۰۰هکتار زمین دارای سند شده‌اند. از این آمار دو میلیون هکتار یعنی معادل ۱۲درصد در دولت سیزدهم سند دار شده اند. به این ترتیب می‌توان گفت در حال حاضر ۱۷.۶درصد از کل اراضی کشاورزی شناسایی و دارای سند شدند.

به گزارش کاج پرس به نقل از برنا، افلاطونی نداشتن سند مالکیت زمین‌ های کشاورزی را مهم دانست و گفت: آمایش سرزمین نیز از طرح‌ های بزرگ مغفول مانده که می‌تواند تأثیر زیادی در بخش کشاورزی و صنعت ایجاد کند، زیرا بخش عمده ای از کشاورزان نمی دانند اراضی شان کجاست که این موضوع عامل اختلاف شده است.

افلاطونی تصریح کرد: بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی تا پایان دولت همه زمین‌ های کشاورزی کشور سنددار می شود، اما نیازمند اعتباراتی است که در صورت تامین این امر محقق خواهد شد................... ........./کد 61 N

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .