پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

۳میلیون هکتار از اراضی کشاورزی امسال سند‌دار می‌شود

N_64.jpg

کاج پرس: 10-11-1401

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۷۰درصد از اراضی کشاورزی سند ندارند و کشاورزان برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکل مواجه‌ هستند که درصدد هستیم امسال سه میلیون هکتار از این اراضی سند‌دار شوند.

قباد افشار اظهار کرد: از مساحت حدود ۱۶۵میلیون هکتاری کشور حدود ۳۵میلیون هکتار به مساحت قابل استفاده و مدیریت بر اساس محدودیت منابع آبی و خاکی برمی‌گردد که شامل اراضی کشاورزی و مساحت شهرها و روستاهاست و از ۳۵میلیون هکتار اراضی قابل استفاده در کشور حدود ۱۸.۷میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که سهم ۵۰درصدی نسبت به این اراضی و سهم ۱۱.۵درصدی نسبت به مساحت کل کشور را دارد.

وی افزود: از کل سطح اراضی کشاورزی ۲.۷میلیون هکتار به باغات و حدود ۱۶میلیون به اراضی زراعی اختصاص دارد که از این میزان اراضی زراعی حدود چهار میلیون هکتار آن به علت آیش یا بایر بودن فعال نیستند و تنها حدود ۱۲میلیون هکتار به صورت فعال در تولید محصولات زراعی مختلف سهیم‌اند البته از این میزان حدود شش میلیون هکتار به اراضی دیم و حدود ۶.۵میلیون هکتار به اراضی آبی بازمی‌گردد که حدود ۷۰درصد تولیدات کشاورزی در بخش زراعت نیز به همین اراضی دیم اختصاص دارد.

رییس سازمان امور اراضی ادامه داد: ۷۰درصد از کشاورزان که در زمین‌های کشاورزی فعالیت می‌کنند سند ندارند و علی‌رغم این‌که دولت برای ارائه‌ تسهیلات بانکی به آن‌ها بودجه‌ها و اعتبارات کافی را اختصاص می‌دهد کشاورزان نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند چراکه سندی بابت ضمانت دریافت تسهیلات مورد نیاز خود ندارند.

افشار اظهار کرد: البته در این میان عده‌ای دیگر که دارای اسناد مورد وثوق بانک‌ها هستند سوء‌استفاده کرده و با گرفتن بخشی از تسهیلات بانکی کشاورزان، سند خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا کشاورزان بتوانند با در اختیار داشتن اسناد اراضی کشاورزی خود از بانک‌ها تسهیلات مورد نیازشان را دریافت کنند؛ به گونه‌ای که درصدد هستیم تا بتوانیم امسال حدود سه میلیون از اراضی کشاورزی را سند‌دار کنیم و در این راستا حدود ۱۰میلیارد تومان اعتبار دریافت کردیم و همین میزان اعتبار را استانداران وعده مشارکت داده‌اند.

رییس سازمان امور اراضی افزود: از سوی دیگر هماهنگی‌های لازم با سازمان ثبت اسناد انجام شده تا در صورت تکمیل پرونده هر یک از کشاورزان اسناد اراضی آنها خارج از نوبت به نام کشاورزان شود و البته در این اسناد قید شود کاربری آنها کشاورزی بوده و تغییر این کاربری بدون دستور وزارت جهاد کشاورزی امکان‌پذیر نیست.

 

* تغییر کاربری اراضی به نفع همه به ضرر کشور

افشار گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی هم برای کشاورز، سرمایه‌گذار و هم برای مسئولان دستگاه‌های مختلف دولتی از شهرداری‌ها تا دیگر ارگان‌های متولی نفعی دارد چراکه همه آنهایی که اراضی خود را تغییر کاربری می‌دهند ارزش افزوده نصیبشان می‌شود و هم دستگاه‌های متولی از طریق دریافت عوارض و مابه‌التفاوت این ارزش افروده سود می‌برند اما تنها ضرری که در این زنجیره وجود دارد، ضرر و زیانی است که متوجه کشور و منافع ملی می‌شود.

رییس سازمان امور اراضی ادامه داد: با توجه به جمعیت کشور و سطح اراضی زیر کشت کشاورزی سرانه جمعیت ایران از زمین‌های کشاورزی موجود حدود دوهزار متر به ازای هر ایرانی است که همه امنیت غذایی‌شان را از همین سطح موجود تامین می‌کنند؛ بنابراین اگر به سمت تغییر کاربری اراضی در این شرایط پیش رویم بی‌صدا امنیت غذایی مردم که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های امنیت در کشور است را به مخاطره می‌اندازیم چراکه اگر یک هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری پیدا کند، امنیت غذایی ۲۰نفر با خطر مواجه می‌شود.

* ۸استان با بحران زمین مواجه هستند

وی اظهار کرد: در کشور هشت استان که در واقع به عنوان بهترین مناطق از نظر آب و خاک شناخته می‌شوند، با بحران زمین مواجهند؛ به گونه‌ای که این استان‌ها با توسعه‌ی ویلاسازی و تخریب اراضی کشاورزی مواجه شده‌اند. استان‌های تهران، مازندران، البرز، گیلان، گلستان، قزوین، اردبیل و بخش‌هایی از کلان‌شهرهای ایران مانند مشهد، اصفهان، شهرکرد و غیره جزو استان‌هایی هستند با بحران زمین مواجه هستند.

تشکیل یگان‌های حفاظت از اراضی در استان‌های بحرانی

افشار گفت: در راستای افزایش اعتبارات حفظ کاربری اراضی یگان‌های گشت ویژه این ماموریت را در استان‌های بحرانی تشکیل دادیم تا تخریب اراضی کشاورزی پیشگیری شود و این یگان‌ها ابتدا در استان مشهد و سپس در دیگر استان‌ها تهران، مازندران، قزوین، قم، اصفهان، شیراز، البرز، گیلان، گلستان و غیره تشکیل شد تا بتوانیم از تخریب اراضی کشاورزی پیشگیری کنیم.

رییس سازمان امور اراضی افزود: در اجرای این طرح نیروی جدیدی به استخدام سازمان در نیامد اما با امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های امنیتی با گرید معتبر از نیروی انتظامی و تلفیق این نیروها با نیروهای کارشناس حوزه حقوقی و کشاورزی توانستیم یگان‌های خود را تشکیل دهیم تا از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم، بنابراین از این به بعد دیگر اجازه تخریب اراضی کشاورزی و تغییر کاربری آنها را نمی‌دهیم تا بعد از آن نیازی به جلوگیری ادامه‌ی پیشرفت طرح‌های غیرقانونی روی این اراضی داشته باشیم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با هماهنگی انجام شده و اعتبار مصوب تا پایان سال ۹۳یگان‌های حفاظتی سازمان در شهرهای بحرانی که باید تحت پوشش قرار گیرند، به صورت کامل مستقر می‌شوند که در این راستا حدود ۳۵۰خودروی مناسب مجهز به GPS و دیگر تجهیزات لازم در اختیار یگان‌های حفاظتی این مناطق قرار می‌گیرد.

افشار اظهار کرد: درصدد هستیم تا در سال جاری با گسترش یگان‌های حفاظتی به حفظ کاربری اراضی کشاورزی بتوانیم با افزایش پوشش و نظارت بر این اراضی از همان ابتدا جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تخریب آنها را بگیریم به گونه‌ای که در سال جاری یگان‌های حفاظتی از ۲۲اکیپ به بیش از ۱۳۰اکیپ و از ۱۱شهرستان به بیش از ۶۵شهرستان گسترش می‌یابد که در این راستا ۱۵۰میلیارد ریال بودجه از معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری دریافت شده است.

رییس سازمان امور اراضی ادامه داد: با توجه به ابلاغ اجرای گشت‌های حفاظتی در پانزده استان کشور و توزیع بخشی از خودروهای ویژه گشت در هفته جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۹ماهه امسال ۳۰۰دستگاه خودرو بین استان‌های بحرانی توزیع می‌شود و اجرای این طرح می‌تواند ضریب حفاظت از اراضی کشاورزی را تا ۵۰درصد ارتقاء دهد.

* سامانه پیامکی برای پیشگیری از زمین‌خواری

وی اعلام کرد: در راستای ارتقای همکاری و مشارکت مردم انتقادات و دغدغه‌های آن‌ها در زمینه تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی به صورت جدی پیگیری می‌شود و همه مردم می‌توانند از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۷۲۱برای دسترسی آسان‌تر با سازمان امور اراضی به صورت مستقیم در ارتباط باشند.

رییس سازمان امور اراضی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی در طرح شاندیز که مشمول ساخت‌وساز غیرقانونی شده بود، با همکاری شهرداری منطقه تخریب شده و گزارشی از این پرونده به قوه قضاییه ارسال شده و گزارش دیگر به دادستانی ارسال می‌شود.

تکلیف مسکن کارکنان وزارت کشاورزی چه می‌شود؟

وی گفت: تعاونی مسکن کارکنان وزارت کشاورزی براساس قانون عمل کرده و علی‌رغم این‌که طی ۲۰سال گذشته نتوانسته‌اند از طریق این اراضی واقع در شمال تهران صاحب مسکن شوند اما در آنجا ساخت‌وساز غیرقانونی انجام نداده‌اند.

افشار افزود: اخیرا در راستای ساماندهی اراضی کارکنان وزارت کشاورزی کارگروه مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شد تا بتوانیم گزینه‌های جایگزین مناسبی در راستای خانه‌دار شدن اعضای این تعاونی پیدا کنیم.

 

* افزایش ۳برابری اعتبارات در سال جاری

رییس سازمان امور اراضی تصریح کرد: بودجه سازمان نسبت به سال گذشته حدود سه برابر افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که اعتبارات سازمان در سال گذشته حدود ۳۵میلیارد تومان بود که در سال جاری به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت.

افشار ادامه داد: از سوی دیگر بودجه سال گذشته سازمان برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی حدود ۱۰میلیارد تومان بود که در سال جاری به بیش از ۵۰میلیارد تومان رسید. البته درصددیم تا برای حدود ۵۰میلیارد تومان از طرح‌ها که اعتبار در نظر گرفته نشده نیز بودجه لازم را از مراجع ذیصلاح دریافت کنیم.

* ارسال لایحه جلوگیری از خرد‌شدن اراضی کشاورزی به مجلس

وی تصریح کرد: یکی از وظایف سازمان امور اراضی جلوگیری از خوردشدن این اراضی است که لایحه اصلاح این قانون در آینده نزدیک به مجلس خواهیم برد تا بتوانیم با پرکردن خلا‌های قانونی در راستای یکپارچه‌سازی اراضی تلاش کنیم.

سالانه ۸هزار اراضی کشاورزی تخریب می‌شود

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، افشار گفت: سالانه حدود ۸۰۰۰از اراضی کشاورزی تخریب شده و با تغییر کاربری غیرقانونی مواجه می‌شوند که البته اگر این میزان را در کنار تغییر کاربری قانونی اراضی کشاورزی در نظر بگیریم به بیش از ۱۰هزار هکتار در سال می‌رسد.

رییس سازمان امور اراضی اظهار کرد: کسانی که طی ۱۰سال گذشته تغییر غیرقانونی کاربری اراضی کشاورزی انجام داده‌اند و برای آنها پرونده تشکیل شده به حدود ۶۰هزار هکتار می‌رسد که بیش از ۷۰درصد آنها به مراجع قضایی معرفی شده است که به حدود ۸۰هزار پرونده می‌رسد تاکنون ۵۵هزار پرونده مشمول صدور رای قضایی شده‌اند..................... ......./کد 64 N

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:

https://t.me/kajpress00

https://www.instagram.com/kajpressnews

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .