پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده کربن در دنیا است

 

N_257.jpg

جمعه  19/12/1401 08:21

کشاورزی آینده جهان:

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ایران جزو ۱۰ کشور اول تولید کربن و رتبه ۴۲ ترسیب کربن جهان را به خود اختصاص داده است.

نقی شعبانیان در طرح مردمی "کاشت یک میلیارد درخت" در خراسان شمالی اظهار کرد: متاسفانه در کشور بیشترین کربن تولید می‌شود اما در راستای ترسیب کربن کمترین اقدامات انجام شده است که باید اقدامات هدفمندی برای جبران این امر انجام شود.

وی افزود: ترسیب کربن روشی برای ذخیره سازی طولانی مدت از دی اکسید کربن است و این امر برای جلوگیری از پدیده جهانی گرمایش جهانی صورت می‌گیرد.

به جذب دی‌اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به‌منظور کاهش پدیده گرمایش زمین، ترسیب گفته می‌شود.

شعبانیان با اشاره به تغییر اقلیم در جهان، گفت: تغییرات اقلیمی اثراث منفی در جهان دارد اما برای ایران که در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد اثرات منفی بیشتری به همراه خواهد داشت.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: در راستای حفظ محیط زیست، کشور عضو کنوانسیون‌های بین المللی است و توافق نامه‌هایی نیز منعقد شده اما در امر کاهش گاز‌های گلخانه ای ایران تعهدی نداده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در کنوانسیون‌ها تعهدی نداده ایم اما نباید بی مسوولیت باشیم به گونه ای که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اقداماتی همچون کاشت درخت درصدد رفع این تخریب‌های زیست محیطی است.

شعبانیان یادآور شد: اینک ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار جنگل در سطح کشور وجود دارد که شامل ۸.۷ درصد عرصه کشور خواهد می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: براساس آخرین آمارها در حوزه جنگل‌ها نسبت به دنیا در وضعیت مناسبی قرار نداریم و جزو کشورهای کم جنگل هستیم.

* افزایش تخریب جنگل ها

وی با اشاره به افزایش تخریب جنگل‌ها در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه تخریب جنگل‌ها در سطح کشور افزایش یافته به گونه ای که این امر موجب گسترش ریزگردها و غبارها تا حاشیه دریای خزر نیز شده است.

شعبانیان گفت: جنگل‌های هیرکانی بیشترین تنوع ژنتیکی دنیا را دارد و در این میان جنگل‌های ایرانی از نظر تنوع ژنتیکی جزو جنگل‌های بی نظیر در دنیا است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: در این میان برای حفظ جنگ‌های هیرکانی در فائو نیز نشست‌هایی برگزار شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی جهانی برای کاشت یکهزار میلیارد اصله درخت تا سال ۲۰۳۰، خاطرنشان کرد: کاشت یک میلیارد اصله درخت در سطح کشور نیز برنامه ریزی شده است که در این راستا از تمامی سازمان ها، دستگاه‌ها و مشارکت‌های مردمی استقبال می‌کنیم.

شعبانیان افزود: برای کاشت درخت در سطح کشور از توان محققان و کارشناسان استفاده کرده ایم تا درختان متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه کشت شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: در پویش درخت کاری دنیا برخی از کشور‌ها همچون عربستان با کاشت ۵۰ میلیارد اصله درخت و ترکیه با چهار میلیارد و ۵۰۰ هزار اصله کاشت درختان زیادی را تعهد داده اند تا با این اقدام بتوانند تغییر اقلیم ایجاد کنند.

پویش "کاشت یک میلیارد درخت" از ۱۵ اسفند سالجاری در سراسر کشور آغاز شده است؛ این پویش یک طرح چهارساله است که در جریان آن سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و با همکاری مردم در نقاط مورد نظر کاشته می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، "نقی شعبانیان" معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سفر یکروزه به خراسان شمالی ضمن دیدار با استاندار در آیین کاشت نهال در بجنورد نیز حضور یافت............. ...................................... -کد 257 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .