جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

ظرفیت تولید نهال در کشور به یک پنجم کاهش یافته است

 

N_258.jpg

 جمعه 19/12/1401

کشاورزی آینده جهان:

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ظرفیت تولید نهال در سطح نهالستان‌های کشور در چند سال اخیر به یک پنجم کاهش یافته است.

نقی شعبانیان در حاشیه طرح "کاشت یک میلیارد درخت" در خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال‌های ۶۸ تا ۷۳ در سطح نهالستان‌های کشور حدود یک میلیارد اصله نهال زیر کشت می‌رفت که از این تعداد ۷۵۰ میلیون اصله نهال موفق تولید می‌شد.

وی افزود: طبق آخرین آمارها ۱۸ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های کشور تولید شده است.

شعبانیان گفت: متاسفانه در سال گذشته نهال جنگلی در سطح نهالستان‌ها به میزان اندکی تولید که این امر حتی باعث مخروبه شدن نهالستان‌ها نیز شده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: ۱۲۶ نهالستان کاشت نهال‌های جنگلی با ظرفیت ۲ هزار و ۸۶۱ هکتار در سطح کشور وجود دارد که بخشی از این فضاها تخریب شده اند که اینک باید در راستای کاشت طرح یک میلیارد درخت این نهالستان‌ها احیا شود.

وی افزود: در تولید نهال در نهالستان‌ها از ظرفیت صنایع، سازمان‌ها و مردم استفاده خواهیم کرد.

* سرانه فضای جنگلی کشور هفت متر مربع است

شعبانیان گفت: اینک سرانه فضای جنگلی در سطح کشور بین ۶ تا هفت متر مربع است که طبق استاندارد باید این سرانه ۱۵ متر مربع باشد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: استاندارد جهانی سرانه فضای جنگلی نیز ۲۰ تا ۲۵ متر مربع است. وی در خصوص ایجاد فضای سبز در عرصه‌هایی که در اختیار صنایع است، گفت: براساس قانون، صنایع باید ۲۵ درصد از عرصه ای که در اختیار دارند را به فضای سبز و جنگلکاری اختصاص دهند که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رعایت شده است.

شعبانیان تصریح کرد: در سالجاری از ظرفیت صنایع برای ایجاد فضای سبز و جنگل کاری استفاده خواهیم کرد.

 

* سالانه ۶ میلیون متر مکعب چوب وارد کشور می‌شود

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سالانه ۶ میلیون متر مکعب چوب به صورت خام و کار شده وارد کشور می‌شود که از این میزان یک میلیون به صورت خام است.

شعبانیان افزود: سالانه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب خام در سطح کشور استفاده می‌شود اما با احتساب چوب‌های فرآوری شده و واردات به ۱۲ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز است.

وی گفت: در سال گذشته از نظر سطح و تعداد آتش سوزی در جنگل‌ها با کاهش ۶۵ درصد مواجه بوده ایم که خوشبختانه نمودار آتش سوزی سال‌های اخیر نزولی است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: علاوه بر تجهیز سازمان به امکانات و مانیتورینگ جنگل ها، فرهنگ مردم نیز در زمینه خاموش کردن آتش در سطح جنگل‌ها و حاشیه آن ارتقا یافته است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، "نقی شعبانیان" معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سفر یکروزه به خراسان شمالی ضمن دیدار با استاندار در آیین کاشت نهال در بجنورد نیز حضور یافت............... ..................................... -کد 258 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .