پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

تولید ۹۰ میلیون قطعه ماهی قرمز سفره هفت‌سین

 

N_271.jpg

کشاورزی آینده جهان: 20/12/1401

رییس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران از تولید و پرورش بیش از ۹۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی قرمز ویژه سفره هفت‌سین در کشور خبر داد و گفت: میزان تولید این ماهی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

«محمدحسن الهی» در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت تولید ماهی قرمز سفره هفت‌سین اظهار داشت: ماهی قرمز با نام علمی Carassius auratus auratus به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی و ماهی حوضی معروف است که از خانواده کپور ماهیان و دارای بیش از ۲۰۰ گونه مختلف در دنیاست.

به گفته وی، طی سال‌های اخیر از ماهیان زینتی شامل گلدفیش، بلک مور، فایتر، تترا و زبرادانیو نیز در سفره هفت‌سین استفاده می‌شود.

رییس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه ماهی قرمز با توجه به نماد زندگی، برکت و معیشت در سفره هفت‌سین استفاده می‌شود، اظهار داشت: با توجه به قیمت خوب ماهی قرمز در سال گذشته امسال تولید افزایش ۱۰ درصدی داشته است که انتظار می‌رود برای سال‌های آینده نیز تولیدکنندگان وضعیت مطلوبی داشته باشند.

الهی با بیان اینکه ماهیان قرمز عید در استخرهای خاکی و بتنی تولید می‌شوند، تصریح کرد: اکنون عمده تولید ماهیان قرمز هفت‌سین عید مربوط به استان‌های گیلان، اصفهان و قم است و مابقی استان‌ها نیز به‌اندازه نیاز خود تولید می‌کنند.

وی یادآور شد: با شیوع بیماری کرونا تولیدکنندگان این نوع ماهی متضرر بودند؛ اما از سال گذشته با کاهش بیماری روند تولید و فروش شرایط طبیعی خود را طی می‌کند.

رییس گروه ماهیان زینتی گفت: سال گذشته قیمت هر قطعه ماهی قرمز معمولی در محل استخرهای پرورش به طور میانگین بین ۳ تا ۵ هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شد و امسال نیز حداکثر قیمت برای ماهی قرمز معمولی حدود ۷ هزار تومان است، اما آنچه که در بازار با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد مربوط به شبکه توزیع می‌باش

د و ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد.

* خرید ماهی قرمز از مراکز معتبر

الهی با بیان اینکه ماهی قرمز برای سلامت انسان خطری ندارد، توصیه کرد: ماهی قرمز شب عید از مراکز و فروشگاه‌های معتبر خریداری شود.

وی با بیان اینکه مردم ماهی قرمز را بدون دغدغه و نگرانی خریداری کنند، گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر انتقال بیماری توسط ماهی قرمز نداشته‌ایم، اما ممکن است با انتقال انگل برای سایر ماهیان و آبزیان خطر ایجاد کند؛ بنابراین شهروندان زمان تعویض آب از دستکش استفاده کنند.

رییس گروه ماهیان زینتی ضمن تاکید بر اینکه مردم ماهی قرمز سالم خریداری کنند، افزود: خوش‌رنگی، پوست و باله سالم، لاغر نبودن، تعادل در شنا، تنفس و شنا در عمق آب، نبود هیچ نوع لکه خونی در سطح پوست و باله‌ها، حرکت هر ماهی در مسیر خود (به‌جای حرکت گله‌ای) و بی‌حرکت نبودن در گوشه ظرف از بایسته‌های انتخاب ماهی سالم است.

الهی درباره شیوه حمل و نقل و نگهداری ماهی، توضیح داد: پس از خرید، ماهی قرمز را در آب تمیز و شفاف درون پلاستیک حاوی اکسیژن و هوای مناسب با کمترین استرس قرار داده و حمل کنید. برای خروج ماهی از پلاستیک به داخل تنگ باید پلاستیک حاوی ماهی را ۲۰ دقیقه درون آبی قرار داد که ماهی به آن انتقال می‌یابد تا هم دمایی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه دمای آب باید ۲۲ تا ۲۴ درجه باشد، ادامه داد: سپس ماهی قرمز را درون ظرفی انتقال دهید که از ۲۴ ساعت قبل با آب لوله‌کشی شهری پر شده باشد، زیرا آب شهری حاوی کلر برای ماهیان قرمز سمی و کشنده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، رییس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ماهی قرمز را بیش از دو هفته در تنگ‌های کوچک نگهداری نکنید گفت: پس از مدت‌زمان مذکور ماهی قرمز را به دریاچه پارک‌ها، حوضچه‌های مناسب و آکواریوم انتقال دهید و به طور جدی از رهاسازی آن در رودخانه‌ها، سدها و منابع طبیعی خودداری کنید، زیرا افزون بر رقابت غذایی با ماهیان بومی و سایر آبزیان، احتمال انتقال برخی انگل‌ها وجود دارد................................... ..................................... -کد 271 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .