پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

هیچ مشکلی در تامین بذر محصولات زراعی کشور وجود ندارد

هیچ مشکلی در تامین بذر محصولات زراعی کشور وجود ندارد

 

جمعه 26 اسفند 1401   07:26

کشاورزی آینده جهان

فرانک مسعودی

پیرو مطلبی که در مجله صنایع زیرساخت های کشاورزی، اسفند ماه 1401، (شماره 254، صفحه 24)، توسط همکاران تحریریه از یکی از مجلات کشاورزی انگلیسی زبان، با عنوان «روسیه به دنبال محدود کردن واردات بذر» گزینش، ترجمه و چاپ شده بود، فرصتی پیش آمد تا در حاشیه نشست مهندس مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با خبرنگاران تخصصی بخش کشاورزی که با حضور دکتر سید مصطفی سیدهاشمی معاون ستاد اجرایی کشت دیم ریاست جمهوری و مهندس فلامک عزیزکریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی، سه شنبه 22 اسفندماه جاری برگزار شد، با مهندس عزیز کریمی پرسش و پاسخی کوتاه داشته باشیم که در ادامه آمده است:

 پرسیدیم: اخیرا وزیر کشاورزی روسیه گفته بود که در تامین بذر والد مادری مشکل داریم و چون تحریم هستیم هیچ کشوری به ما بذر والد نمی دهد و ما باید خودمان تولید کنیم، آیا با توجه به اینکه کشور ما نیز در شرایط مشابهی از نظر تحریم های غرب قرار دارد، ما با این مشکل مواجه نیستیم؟
 عزیرکریمی پاسخ داد: در بخش زراعی ما در 12 میلیون هکتار سالیانه چیزی حدود 2 میلیون تن بذر کاشته می شود که تقریبا 500 هزار تن آن بذر رسمی است و زیر نظر موسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال لیبل می گیرد، مابقی، بذر خودمصرفی است که خود کشاورزان اصلاح و تامین می کنند.
 عزیر کریمی افزود: در مورد واردات، ما بیشترین میزان واردات را یک سال 8000 تن داشتیم اما میانگین آن تقریبا 5 هزار تن در سال است که خیلی عدد بالایی نیست، منتها در بعضی محصولات مثل چغندرقند که تکنیک بالایی دارد، بذر هیبرید زیادی وارد می شود. در مثلا سیب زمینی کمتر از یک درصد وارد می شود که آن هم اجدادش را وارد و در داخل تولید می کنیم. برای ذرت تقریبا صد در صد در داخل تولید می شود اما یک سری ارقام آن که طرفدار خاص دارد از خارج وارد می شود که باز هم لاین آن را وارد می کنیم و در مجموع می توان گفت فعلا، خیلی برای اجداد و لاین ها مشکل خاصی نداریم.
 مهندس فلامک عزیزکریمی در پایان تاکید کرد در هیچ یک از 11 محصولی که تحت پوشش جهش تولید در دیمزارها قرار گرفته اند مشکل خاصی وجود ندارد زیرا اینها اکثرا خودرشد هستند و ما برای خودرشدها مشکلی نداریم.
 به گزارش کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)؛ دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه، درجریان کنگره چهاردهم صنایع لبنی روسیه در مسکو گفته بود که ما بذرهای تجاری(وارداتی) را تا حدودی محدود خواهیم کرد زیرا هیچ کس به ما بذر مادری نمی دهد و لازم است خودمان تولید کنیم.
 پاتروشف با توجه به فشار فزاینده تحریم ها وضعیت واردات بذر روسیه را بسیار دشوار توصیف کرده زیرا عرضه داخلی در سال گذشته کمتر از هدف پیش بینی شده توسط دکترین امنیت غذایی روسیه بوده که بر اساس آن، روسیه نیاز به تولید ۷۵درصد محصولات کشاورزی با استفاده از بذر داخلی دارد.
 به طور متوسط، سهم بذر وارداتی روسیه نزدیک به 40 درصد برآورد شده درحالی که این میزان در برخی بخش ها به 95 تا 100 درصد رسیده است.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .