جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

۱۸۱ میلیارد تومان درآمد بخش کشاورزی از محل دانش بنیان ها

 

N_333.jpg

کشاورزی آینده جهان: 26/12/1401

بخش کشاورزی در یک سال اخیر ۱۸۱ میلیارد تومان از محل فناورها و دانش بنیان‌ها درآمد داشته در حالی که سهم بخش مکانیزاسیون از این آمار صفر است.

امسال به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» بود. نقش و سهم شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی چقدر بود؟ حمیدرضا نامی، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین کشاورزی درباره عملکرد شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی به مهر گفت: نقش و تأثیر شرکت‌های دانش بنیان در تولید ماشین آلات و ادوات کشاورزی به یک درصد هم نمی‌رسد. در حوزه تولید ادوات کشاورزی دو شرکت دانش بنیان فعالیت دارند که درگیر مشکلات بسیار هستند.

وی اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ابزار کشاورزی خیلی اثربخش نبوده زیرا تولیدکنندگان در مجموعه خود دارای مرکز تحقیق و توسعه (R&D) قوی‌تر از این شرکت‌ها هستند. فعالان این حوزه سرمایه گذاری سنگین می‌کنند که بسیار بیشتر از تسهیلات ارزان قیمتی است که دولت برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته است.

* ایده‌ها قابلیت اجرا ندارند

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین کشاورزی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی کارایی نداشته‌اند، عنوان کرد: محوریت طراحی ماشین آلات بر اساس نیاز بومی کشور بوده و به عنوان مثال تولیدکننده داخلی باید ماشین آلات و ادواتی مختص به کشت و برداشت زعفران برای کشاورزان داشته باشد.

وی افزود: یک سلسله از ادوات هم بر اساس تکنولوژی نوین طراحی می‌شوند. این ابزار کار با فناوری نوین از سوی فعالان صنعت در نمایشگاه خارجی تهیه می‌شود. صنعتگران چند نمونه از ماشین آلات را خریداری و در داخل با مهندسی معکوس با توجه به نیاز بومی کشور تغییر اعمال شده و ابزار ساخته می‌شود.

* هدررفت سرمایه‌ها

امنیت غذایی کشور به طور مستقیم به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه اختلالی در روند تولید این بخش امنیت غذایی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور را تهدید می‌کند. کشاورزی پایدار نوعی از کشاورزی است که کیفیت زندگی نسل‌های فعلی و آینده را از طریق حفظ و بهبود فرآیندهای اکولوژیکی بهبود بخشیده است. یکی از اهداف اساسی توسعه کشاورزی پایدار، ایجاد درآمد و اشتغال در نواحی روستایی در جهت افزایش رفاه و کاهش فقر روستاییان شناخته شده است. در این راستا اهمیت ایجاد کسب و کار دانش بنیان یا یک شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی نقش مؤثری بر مؤلفه‌های توسعه پایدار دارد. شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی با مشکلات متعددی مواجه اند، به طوری که تعدادی از این شرکت‌ها ورشکسته شده و یا در مراحل ورشکستگی قرار دارند.

* شکل گیری ۱۳ دهکده تخصصی کشاورزی

مشاور فناوری و نوآوری رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه هنگامی که هسته‌ها از سطحی بیشتر رشد می‌کنند تبدیل به شرکت‌های فناور و نیز دانش بنیان می‌شوند، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳ دهکده تخصصی در حوزه کشاورزی راه اندازی شده است. از این تعداد ۷ دهکده مجوز گرفته و باقی تا پایان سال راه اندازی خواهند شد.

ایمانیان با تاکید بر اینکه مراکز رشد و دانش بنیان یک زیست بوم است، گفت: تمام ابعاد در زیرساخت‌ها باید به موازت هم پیش بروند و قرار نیست فقط بودجه هزینه شود بدون خروجی بلکه مولدسازی ضرورت این امر است.

او تاکید کرد: پارک ملی کشاورزی بناست با برنامه‌هایی که تدوین کرده دیپلماسی و امنیت پایدار غذایی را تضمین کند. بنابراین در دهکده‌های فناوری با تمام ابعاد بهداشتی، ایمنی، مسائل زیستی و تولید فناورانه انجام شود. همچنین فعالیت‌ها در حوزه آموزش در کانون ترویج جوانان کشاورزی با این هدف است تا از مهاجرت جوانان از روستا به شهر جلوگیری شود، روستاهایی زیبا نه با فاکتورهای شهری بلکه با شاخص‌های یک روستا شکل گیرد.

ایمانیان با اشاره به کشاورزی هوشمند و ایجاد مزرعه‌های نوآور ادامه داد: ۳۲ مرکز رشد با ۴۷۱ هسته و واحد فناور شکل گرفته (آمار آنها تا بهمن) که در مساحت ۱۴۳.۵ هکتار فعالیت خواهند داشت.

*درآمد دانش بنیان‌ها در بخش کشاورزی

مشاور فناوری و نوآوری رئیس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور درباره درآمد حاصل از محل دانش بنیان‌ها عنوان کرد: بخش کشاورزی در یک سال اخیر ۱۸۱ میلیارد تومان از محل فناورها و دانش بنیان‌ها درآمد داشته که در حوزه تولید و فروش محصولات ارگانیک، گیاهان دارویی، سرم گیاهی، افزایش ضریب تولید زالو و بوده است.

وی اضافه کرد: در حوزه پالایش گیاهان دارویی خراسان رضوی به عنوان پایلوت انتخاب شده و در ادامه، این زنجیره ارزش در سایر استان‌ها نیز پیگیری خواهد شد. از این رو آمایش منطقه‌ای در حال انجام است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، ایمانیان در پایان یادآور شد: بناست در کل دهکده‌ها با ضریب نفوذ فناوری، درآمدزایی شده و برای سال آینده نتایج کمی و کیفی اقدامات ۲ تا ۳ برابر شود............... ........ -کد 333 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .