پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

صادرات ۶ هزار تن از محصولات باغی و گلخانه‌ای سیستان و بلوچستان

 

N_339.jpg

کشاورزی آینده جهان: 27/12/1401

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تولید انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی در این استان امسال با افزایش تولید از ۶۱۰ هزار تن سال گذشته به حدود ۶۴۰ هزار تن رسید که ۶ هزار تن آن به خارج از کشور صادر شده است.

امان الله طوقی در گفت‌وگویی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر بفرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد، اظهارداشت: از مجموع محصولات تولیدی در این بخش به دلیل مرغوبیت بالا، بیش‌از ۶هزار تن آن به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید موز، رتبه نخست تولید میوه‌های گرمسیری و رتبه برتر سطح و عملکرد تولید خرمای کشور را داراست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان پسته، خرما و محصولات گلخانه‌ای نظیر گوجه و بادمجان را عمده محصولات باغی صادراتی استان در سالجاری عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت شناسنامه دار کردن باغات سیستان و بلوچستان، گفت: برنامه ریزی و مدیریت کلان زیربخش باغبانی در راستای افزایش کمی و کیفی تولید، اصلاح باغات و بهره‌وری از عوامل و منابع تولید، هویت بخشی صنفی به باغداران و بسترسازی در راستای ایجاد و اتصال حلقه‌های زنجیره تولید،تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغی و توسعه صادرات از مهمترین اهداف تعریف شده در این طرح است.

طوقی افزود: شناسنامه باغی، مدرک رسمی حاوی مشخصات کامل فنی و تخصصی باغات به منظور شناسایی و ساماندهی آمار عرصه‌های باغی است، که حداقل سالی یکبار مورد بازدید میدانی و راستی آزمایی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع ادامه داد: هدف این طرح فراهم آوردن امکان استفاده و بهره‌برداری از آمار دقیق باغداران سیستان و بلوچستان در راستای توسعه صادرات است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان گفت: شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، این استان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده بطوریکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور دارد....................... ........ -کد 339 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .