سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

کاشت یک میلیارد درخت در کشور شدنی است

 

N_342.jpg

کشاورزی آینده جهان: 27/12/1401

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: کاشت یک میلیارد درخت ظرف چهار سال در کشور شدنی است و برای آن نیازمند به یک طرح پایدار، مدت‌دار و مدیریت دقیق هستیم.

وحید اعتماد در گفت و گویی افزود: با توجه به تخریب منابع طبیعی و جنگل‌های کشور طی سالیان گذشته، باید ده‌ها میلیارد اصله درخت در رویشگاه‌های مختلف و متناسب با شرایط اقلیمی و بیولوژیکی مناطق مختلف کاشته شود.

وی افزایش جمعیت، توسعه صنایع آب‌بر، کاهش بارندگی و خشکسالی را از عومل تخریب جنگل‌ها و مراتع دانست و اظهار داشت: برای نجات آنچه از دست داده‌ایم نیاز به بازسازی منابع طبیعی با مشارکت مردم، صنایع و بخش خصوصی داریم و این بازسازی مراحلی دارد که باید رعایت شود.

اعتماد با بیان این که طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، پشتوانه‌های لازم را به لحاظ فنی و علمی دارد، تصریح کرد: ما به هیچ وجه مشکلی از نظر موضوعات فنی کاشت درخت نداریم، اما باید از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

وی نگهداری، محافظت و پرورش نهال‌های کاشته شده و نظارت بر اجرا را از مراحل مهم طرح کاشت یک میلیارد درخت عنوان کرد.

عضو کمیته علمی ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ادامه داد: اکوسیستم‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی، تولیدکننده اکسیژن و آب هستند و از این رو باید مورد حمایت و حفاظت قرار گیرند.

وی با بیان این که ایران در مورد افزایش تولید کربن با مساله تعهد بین‌المللی روبرو است، گفت: ما در زمینه ترسیب و کاهش تولید کربن، تعهد بین‌المللی و در همین حال یک تعهد اکولوژیک به کشور خودمان داریم و فرزندان‌مان لایق هستند در کشوری با مساحت بالای جنگل زندگی کنند.

اعتماد در همین حال بر آمایش سرزمین تاکید کرد و گفت: در هر منطقه‌ای که قرار است نهال‌کاری شود، ابتدا باید مطالعات پایه‌ای و آمایش انجام و نقشه‌هایی تولید شود که نشان دهد چه نقاطی مناسب نهال‌کاری هستند.

وی، کاشت نهال را حرکت خوبی در کشور برای احیای منابع طبیعی و حفاظت از خاک دانست و اذعان داشت: برخی از اکوسیستم‌ها را می‌توان با کاشت نهال و بعضی‌ها را با بذر احیا کرد.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان این که در کاشت درخت مشکلی از نظر تامین آب نداریم، گفت: با اقدامات آبخیزداری می‌توان آب را استحصال و از این طریق بخشی از آب مورود نیاز درختان را تامین کرد.

وی در همین حال تصریح کرد: برای آنچه تاکنون از دست داده‌ایم و برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مانند جنگل‌ها، مراتع و رودخانه‌ها، نخستین گام قرق کردن کامل است.

اعتماد ادامه داد: وابستگی زندگی برخی مردم به جنگل و مرتع و جمعیتی که نیاز به چوب و گوشت دارد موجب شده به این عرصه‌ها فشار زیادی وارد شود.

وی گفت: ایران حدود ۱۶۵ میلییون هکتار وسعت دارد و باید ۱۰ درصد آن جنگل داشته باشد و در غیر این صورت جزو کشورهایی با فقر فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود.

اعتماد کاهش درجه حرارت، کنترل ریزگردها، تولید فضای سبز، جلوگیری از تخریب سرزمین و حفظ ارزش های محیط زیستی را از جمله ضروریات درختکاری در جهان عنوان کرد............ -کد 342 N

تلگرام: https://t.me/kajpress00

اینستگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .