جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

وزارت جهاد کشاورزی آماده انعقاد قرارداد همکاری با دانشگاه سلیمانیه عراق است

 

C_31.jpg

کشاورزی آینده جهان: 3/3/1402

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه آمادگی انعقاد قرارداد همکاری با دانشگاه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق را دارد.

محمدمهدی برومندی در کنفرانس بین المللی یافته‌های تحقیقاتی توت فرنگی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اعلام کرد که این وزارتخانه آمادگی کامل دارد در بخش‌های علمی مربوط به بخش کشاورزی تفاهم نامه و قراردادهای مشترک با دانشگاه‌های خارجی به ویژه دانشگاه‌های اقلیم کردستان عراق داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسائل جامعه بشری تولید غذای سالم و امنیت غذایی است، افزود: کاهش سطح اراضی کشاورزی را در دنیا به دلیل تغییر کاربری و تغییر اقلیم شاهد هستیم لذا تنها راهکار افزایش تولید در واحد سطح است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید غذا باید پایدار باشد، گفت: برای پاسخگویی به این نیاز مهم جامعه بشری، باید نگاه دانش محور و علمی به بخش کشاورزی داشته باشیم و این هم توسط دانشگاه اتفاق می‌افتد.

* تولید ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران

برومندی ادامه داد: در ایران با تنوع اقلیمی بالا و متوسط بارندگی ۲۴۰ میلیمتر و با تکیه بر علم و دانش و تلاش کشاورزان، سالانه ۱۳۵ میلیون تن غذا تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: افزون بر تامین نیاز داخل، سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی هم از تولید محصولات کشاورزی کشور حاصل می‌شود که ۵۰ درصد آن مربوط به بخش باغبانی است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی میزان تولید محصولات باغی در کشور را ۲۶ میلیون تن خواند و افزود: ۲۰ درصد اراضی کشاورزی و ۳۷ درصد اشتغال کشاورزی کشور مربوط به بخش باغبانی است.

 

* تولید ۱۲۰ هزار تن توت فرنگی در ایران

برومندی با بیان اینکه ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان را هم باغات تشکیل داده است، گفت: ۴۵۰ هزار تن محصول باغی سالانه در این استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه کردستان یکی از استان‌های پیشرو در کشاورزی است، بیان کرد: ۹۰ هزار تن محصول توت فرنگی در فضای باز در ایران تولید می‌شود که ۶۵ هزار تن آن مربوط به کردستان است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه افزون بر ۳ هزار هکتار از مزارع کردستان به کشت توت فرنگی اختصاص دارد، یادآور شد: ۶۵۰ هکتار از سطح گلخانه کشور به کشت توت فرنگی اختصاص دارد که میزان تولید آن ۳۰ هزار تن است و در مجموع ۱۲۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، برومندی با اشاره به اینکه متوسط تولید توت فرنگی در دنیا ۲۲ تن و در کردستان ۱۶ تن است، گفت: رتبه نخست تولید این محصول در کشور مربوط به کردستان و استان‌های مازندران و گیلان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.،............ ............................... کد 31 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .