جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

آبیاری هوشمند از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه آب است

 

C_39.jpg

کشاورزی آینده جهان: 6/3/1402

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه آب، آبیاری هوشمند است، امروزه تکنولوژی‌های جدید به کمک ما آمده‌اند تا ما بتوانیم برای هر لیتر آب برنامه‌ریزی کنیم.

صفدر نیازی شهرکی در حاشیه برگزاری گردهمایی دو روزه مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور که در شیراز در حال برگزاری است، بیان کرد: تغییر اقلیم رخ داده و بارش‌ها کم شده و منابع ما به شدت کاهش یافته است، ما موظف هستیم بابت قطره قطره آبی که وزارت نیرو در اختیار ما می‌گذارد برنامه‌ریزی کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از منابع مهم بخش کشاورزی آب و خاک است، افزود: انتظار ما این است که وزارت نیرو ابتدا سهم آب بخش کشاورزی را به صورت حجمی تحویل دهد تا ما بتوانیم بابت آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم و حداکثر تولید را از بابت محصول داشته باشیم.

نیازی شهرکی با اشاره به اینکه خاک بستر تولید است و تا شناختی از خاک نداشته باشیم و پتانسیل‌های خاک را ندانیم، نمی‌دانیم چه محصولی و به چه میزان باید تولید کنیم، گفت: به‌همین منظور انجام مطالعات خاکشناسی، تهیه نقشه‌های خاکشناسی، تناسب اراضی و تهیه نقشه‌های آلی خاک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خاک‌های کشور به لحاظ میزان ماده آلی بسیار فقیر شده‌اند، اضافه کرد: تغذیه کودی و مسائلی که به تغذیه خاک بر می‌گردد نیز یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در برنامه هفتم و دولت سیزدهم به شدت پیگیری می‌شود، ما باید بتوانیم پایداری تولید را در بخش کشاورزی داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه بهره‌وری عوامل متعددی دارد، افزود: بهره‌وری در آب مورد بحث است، آخرین عددی که ما داریم ۱.۵ کیلو تولید به ازای یک مترمکعب آب مصرفی است، ما برنامه داریم که تا پایان برنامه هفتم بتوانیم این رقم را به یک کیلو و هشتصد گرم برسانیم.

به گفته نیازی شهرکی؛ اگر بتوانیم تقریبا یک ششم بهره‌وری از آب را ارتقاء دهیم یعنی ۱۷، ۱۸ درصد بهره‌وری در حوزه تولید را ارتقاء داده‌ایم که نیاز به زیرساخت ‌و سرمایه‌گذاری و کارهای ترویجی دارد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برنامه‌های دوم تا ششم توسعه کشور مقرر شده بود که وزارت نیرو آب را حجمی تحویل بخش کشاورزی دهد، گفت: اکنون هم اصرار داریم که اگر ما بخواهیم برای تولید برنامه‌ریزی کنیم باید آب به صورت حجمی به بخش کشاورزی تحویل شود.

به گفته وی؛ این اقدام نه اینکه اجرا نشده اما به‌طور کامل و ۱۰۰ درصدی اجرا نشده است، در استان خراسان رضوی تقریبا تمام چاه و موتور پمپ‌ها به سامانه‌های لازم و کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند، ولی این بنا بود در کل چاه‌ها و قنات‌های کشور و کل شبکه‌ها و سدهای موجود انجام شود

معاون وزیر کشاورزی افزود: هم آب مهم است و هم خاک، مقام معظم رهبری فرمودند که تامین آب امکان‌پذیر است، ولی تامین خاک امکان ندارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایانا، نیازی شهرکی به موضوع گردهمایی مدیران آب و خاک کشور نیز گریزی زد و گفت: مدیران آب و خاک کشور دو روز اینجا جمع شدند تا سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را هماهنگ کنیم، امسال سال افزایش تولید است، اصلی‌ترین بخش تولید، بخش کشاورزی است، ما موظف هستیم حسب دستور مقام معظم رهبری افزایش تولید داشته باشیم، از این رو باید یک هماهنگی در تدوین سیاست‌های سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم داشته باشیم............................... کد 39 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .