شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

یک گام تا افتتاح شهرک تخصصی بادام چهار محال و بختیاری

 

C_43.jpg

کشاورزی آینده جهان: 6/3/1402

پیشرفت فیزیکی شهرک تخصصی بادام چهارمحال و بختیاری به ۹۰ درصد رسید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی استان را از مهمترین برنامه‌های امسال این سازمان برشمرد و گفت: در همین راستا شهرک تخصصی بادام که برای نخستین بار در کشور در دست احداث است، به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

حسین برزگر افزود: برای واگذاری واحدهای شهرک تخصصی بادام که در شهرستان سامان احداث شده است، از سال گذشته سه مرحله فراخوان برگزار شد و تعداد زیادی متقاضی ثبت‌نام کردند. در حال اهلیت‌سنجی آنها هستیم و بزودی پروانه‌ها صادر و متقاضیان در واحدها مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه سه تا پنج درصد تولید ناخالص داخلی استان به بادام وابسته است، افزود: اگر ارزش افزوده این محصول به کشاورز و استان برگردد سهم آن تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بادام سالانه حدود پنج هزار میلیارد تومان ارزش افزوده برای استان دارد و با فعالیت شهرک تخصصی بادام و استقرار واحدهای بسته‌بندی، فرآوری و صادرات در داخل استان، این رقم افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

برزگر خام‌فروشی را مهمترین آفت فروش بادام و حوزه کشاورزی استان برشمرد و گفت: با فعال شدن شهرک تخصصی بادام این چالش تا حد زیادی برطرف می شود.

هم‌اکنون ۱۸ هزار و ۲۰۹ هکتار بادامستان با تولید سالانه ۲۴ هزار تن و اشتغال‌زایی بیش از ۲۰ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و این استان رتبه نخست تولید بادام در کشور را به خود اختصاص داده است.

از مجموع بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تن بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع در شهرستان سامان است.

وجود واسطه‌ها و دلالان، نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی، همچنین خام‌فروشی و صادرات بادام با نام و برند کشورهای دیگر از مهم‌ترین مشکلات این محصول در چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایانا، به‌همین منظور احداث و راه‌اندازی نخستین شهرک تخصصی بادام سامان از سال ۹۸ در دستور کار استان قرار گرفت...... .................. ....... ..... کد 43 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .