پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

سهم کردستان از تولید توت‌فرنگی در کشور ۲۵ درصد کاهش یافته است

 

C_46.jpg

کشاورزی آینده جهان: 6/3/1402

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت:سهم استان کردستان در تولید محصول توت فرنگی کشور در گذشته ۹۰ درصد بود اما اکنون به ۶۵ درصد کاهش یافته که حفظ جایگاه استان در تولید این محصول باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

پرویز اوسطی اظهار کرد: یکی از نیازهای استان توسعه گلخانه‌های برپایه فرآوری توت‌فرنگی است و باید زمینه برای سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم شود.

وی یادآور شد: اگرچه استان کردستان رتبه اول کشت توت‌فرنگی کشور را دارد اما باید با ارتقای بهره وری در سطح زیرکشت و تولید ارقام جدید عملکرد در واحد سطح افزایش یابد.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: خام فروشی توت فرنگی از آسیب‌های تولید این محصول در کردستان است و باید به سمت صنعتی شدن تولید این محصول حرکت کنیم.

اوسطی با بیان اینکه بازار صادرات خارج کشور محصول توت فرنگی باید به صورت واقعی شکل بگیرد، اضافه کرد: با توجه به اینکه کشت این محصول در اراضی شیبدار انجام می‌شود، می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه و رونق گردشگری طبیعی نیز باشد.

وی با بیان اینکه توسعه فضاهای گلخانه‌ای در کردستان با توجه به ظرفیت‌های موجود در این بخش ضروری است، گفت: هم اکنون میانگین درآمد سرانه هر خانوار کردستانی از نصف میانگین کشوری نیز کمتر است که می‌توانیم با خوشه‌سازی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه، سرانه درآمد را افزایش دهیم.

اوسطی ادامه داد: کلیدواژه رشد واقعی کشاورزی در کردستان سرمایه‌گذاری است و به دلیل حاکمیت نقدینگی در کشور، باید دیوانسالاری اداری به عنوان مانع اصلی سرمایه‌گذاری در این استان رفع شود.

وی گفت: در قانون بودجه امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ و ماده ۱۶ تصویب شده که یکصد هزار میلیارد تومان آن مربوط به تبصره ۱۸ و بخش عمده آن مربوط به بخش کشاورزی است.

۶۵ مقاله علمی به همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان در سنندج واصل شده که از این تعداد ۲۵ مقاله در قالب سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه می شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، از سوم تا پنج خرداد سال جاری سه رویداد مهم شامل کنفرانس علمی یافته های تحقیقاتی، همایش سرمایه گذاری و جشنواره توت فرنگی در روستای شیان در حال برگزاری است............ .................. ....... ..... کد 46 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .