پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

با حضور پرفسورلی؛ ثبت جهانی "نظام انجیر استهبان" در مرحله نهایی قرار گرفت

ایران رتبه چهارم ثبت نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی دارد

 

C_55.jpg

کشاورزی آینده جهان: 7/3/1402

رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه فرآیند ثبت نظام انجیر استهبان به عنوان چهارمین نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی در ایران از چند سال گذشته در دست اقدام است، گفت: آخرین مرحله این فرآیند در کشور با حضور پروفسورلی به صورت میدانی انجام می‌شود.

علی کیانی راد در نشست مسئولین محلی و غیردولتی که با حضور پروفسورلی قائم مقام گروه مشاوران علمی دبیرخانه جیاس فائو در روز یک شنبه هفتم خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: طی یک ماه آینده در نشست گروه مشاوران علمی جیاس گزارش مستندی از این بازدید ارائه و پیش می‌شود با روندی که طی شده است "ثبت نظام انجیراستهبان" نهایی شود.

به گفته وی؛ پیش از این سه نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی از ایران ثبت شده است که اولین "نظام کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان" و دومین و سومین نظام‌های ثبت شده "نظام تولید انگور و فرآورده‌های آن در دره جوزان ملایر" و " نظام زراعت سنتی زعفران مبتنی بر قنات شهرستان گناباد استان خراسان رضوی" هستند.

رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه علاوه بر" نظام انجیر استهبان"، دو نظام باغ‌های سنتی گردوی تویسرکان و باغ‌های سنتی قزوین نیز در دست بررسی است، تصریح کرد: این موسسه به عنوان نقطه تماس ملی و واحد پشتیبان تحقیقاتی و تهیه پروپوزال‌ها عمل می‌کند و تاکنون نظام‌های دیگری نیز در مرحله مطالعه و در دست بررسی دارد.

کیانی راد با بیان اینکه کشور ما، رتبه چهارم ثبت نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی را دارد، ابراز کرد: تاکنون ۷۲ نظام در ۲۴ کشور ثبت جهانی شده است که چین با بیشترین تعداد در جایگاه اول، ژاپن جایگاه دوم و اسپانیا و مراکش با شش نظام به طور مشترک در جایگاه سوم قرار دارند.

این محقق؛ با اشاره به اینکه یک سری نظام‌های کشاورزی در دنیا وجود دارد که تولید کنندگان، تمام ذی نفعان و ذی نقشان که به این سیستم کشاورزی وابسته هستند نسل به نسل آن را منتقل کردند و این نظام‌ها باید در دنیا شناسایی و معرفی شود و ما در جهت حفظ و انتقال آنها به نسل‌های آینده عمل کنیم، افزود: نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی که مشابه نظام یونسکو است در سال ۲۰۰۵ میلادی به ابتکار یک مدیر ایرانی سازمان خوارو بار جهانی (فائو) پیشنهاد و تصویب شد.

کیانی راد به این موضوع که هر نظام کشاورزی برای ثبت در میراث مهم جهانی کشاورزی " GIAHS " باید پنج ویژگی را داشته باشد نیز گریزی و افزود: ویژگی اول نقش بسیار مهم این نظام کشاورزی در تامین امنیت غذایی، معیشت خانوارها و افراد مرتبط با نظام می‌باشد و ویژگی دوم تنوع زیستی، تنوع گیاهی و جانوری که حول این نظام شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه حفظ دانش بومی و سنتی اگرچه با تکنولوژی مدرن آمیخته شده باشد ویژگی سوم است، افزود: ویژگی چهارم ارزش‌ها، باورها و نظام‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی که حول این نظام شکل گرفته است.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مناظر طبیعی که می‌تواند در توسعه گردشگری نقش داشته باشد ضرورت پنجم برای ثبت یک نظام کشاورزی در میراث مهم جهانی کشاورزی "GIAHS" است............................... ....... .. کد 55 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .