پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد؛

جزییات جذب ۴۰۰ فارغ‌التحصیل پسادکترا در مراکز تحقیقات کشاورزی

 

C_60.jpg

کشاورزی آینده جهان: 7/3/1402

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جزییات جذب ۴۰۰ فارغ‌التحصیل مقطع پسادکترا بخش کشاورزی در ۵۶ موسسه و مرکز تحقیقاتی سازمان تات را تشریح کرد.

«سید مجتبی خیام نکویی» در گفت‌وگویی در خصوص فرایند جذب فارغ‌التحصیل پسادکترا کشاورزی در این بخش افزود: به منظور حمایت از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و تامین نیروهای محقق و پژوهشگر در بحث استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به صورت هدفمند به ویژه در حوزه پایان‌نامه‌های دکتری و جذب ۴۰۰ نفر پسادکترا تفاهم‌نامه امضا کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تات با بیان اینکه اکنون بسیاری از فارغ‌التحصیلان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی شغل ندارند، اظهار داشت: تلاش داریم با این اقدام و استفاده از ظرفیت‌ها این افراد را در حوزه‌های مختلف کشاورزی مشغول به کار کنیم و این ظرفیت مناسبی برای فارغ‌التحصیلان حوزه منابع طبیعی است.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین سازمان تات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران به امضا رسیده است که به موجب آن عناوین پژوهشی دارای اولویت توسط سازمان تحقیقات معرفی می‌شود و به‌ازای هر عنوان یک استاد میزبان با حداقل درجه دانشیاری از اعضای هیات علمی سازمان تات قبول مسئولیت کرده و این عنوان به شکل فراخوان در اختیار صندوق حمایت از پژوهشگران قرار می‌گیرد.

خیام نکویی افزود: هر کدام از این عناوین، بر اساس مشکلات و مسائل باز حوزه‌ کشاورزی تدوین شده‌ است و ضمن دارا بودن جنبه‌ مرز دانش، در حوزه‌ کشاورزی کاربردی خواهند بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اطلاعات این فراخوان در وب‌سایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قابل مشاهده است، همچنین این فراخوان در سایت صندوق حمایت از پژوهشگران منتشر شده و افراد دارای شرایط می‌توانند موضوعی را انتخاب و طرح پیشنهادی خود را روی سامانه صندوق حمایت از پژوهشگران بارگذاری کنند.

وی اضافه کرد: متقاضیان پسادکترا باید فارغ‌التحصیل مقطع دکتری کشاورزی باشند و بیش از ۳ سال از زمان فارغ‌التحصیلی آنها نگذشته باشد و سنشان زیر ۴۰ سال باشد و هم‌زمان فعالیت شغلی دیگری نداشته باشند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره مراحل انتخاب متقاضیان گفت: در مرحله‌ اول طرح توسط متقاضیان تنظیم می‌شود و پس از آن این طرح‌ها توسط وزارت علوم، صندوق حمایت از پژوهشگران و سازمان تات داوری خواهد شد که در گام بعدی متقاضیان، اصطلاحات پیشنهادی داوران را اعمال می‌کنند؛ بنابراین در پایان در صورت تایید طرح توسط کمیته‌ منتخب، متقاضیان پسادکترا برای عقد قرارداد دعوت می‌شوند.

به گفته وی، در قرارداد اولیه، زمان پروژه حداکثر یک سال خواهد بود و عنوان پروژه و زمان‌بندی پرداخت‌ها و همچنین تعهداتی که از مجری و میزبان گرفته می‌شود درج می‌شود و به امضای افراد ذی‌ربط می‌رسد، تعهداتی که گرفته می‌شود مبنی بر انتشار مقالات، ارائه دستاوردهای فناورانه و همچنین فعالیت‌های ترویجی و ارائه کلاس‌های آموزشی خواهد بود.

خیام نکویی افزود: فردی که به این طرح ورود می‌کند برای پسادکترا از حقوقی معادل ۸۰ درصد استادیار پایه یک برخوردار خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تات اظهار داشت: متقاضیان ورود به دوره پسادکترا در قرارداد اولیه که یک‌ساله است به عنوان مروج پژوهشگر تحت نظارت استاد میزبان در یکی از موسسات تحقیقاتی با استفاده از امکانات موسسه، به انجام پژوهش مربوطه خواهند پرداخت. در این مدت، ضمن انجام کار پژوهشی، با محیط کار تحقیقاتی و فضای حاکم بر آن آشنا شده و به کسب تجربه می‌پردازند.

وی اضافه کرد: با این تجربه افراد می‌توانند بهتر تعیین مسیر کرده و آینده‌ شغلی خود را هوشمندانه‌تر انتخاب کنند؛ مثلاً ممکن است در فراخوان‌های جذب اعضای هیات‌علمی شرکت کرده و با توجه به شناختی که نسبت به تحقیقات یافته‌اند، پژوهش را به عنوان حرفه‌ خود انتخاب کنند.

خیام نکویی ادامه داد: نظر به اینکه برحسب مقررات صندوق حمایت، محدودیت زمانی یک‌ساله برای اتمام فرایند پژوهش وجود دارد، برخی از موضوع‌ها که به زمان بیشتری برای تکمیل پژوهش نیاز دارند، به ناچار از دایره‌ موضوعات پیشنهادی سازمان حذف شده‌اند، امید می‌رود که برای این‌گونه موارد چاره‌ای اندیشیده شود؛ البته مدت‌زمان قرارداد اولیه یک‌ساله است که می‌تواند تا ۳ سال تمدید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این طرح، بالغ بر ۲۰۰ عنوان پژوهشی طی فراخوان‌های گذشته و جاری اعلام شده که در کمتر از سه ماه که از شروع این کار می‌گذرد تاکنون بیش از ۶۵ طرح دریافت کرده‌ایم امید است با اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌تر به حداکثر استفاده از این ظرفیت برسیم.

به گفته وی، این فرایند در بخش‌های متنوع حوزه‌ کشاورزی از جمله موسسه تحقیقات علوم شیلات، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات برنج کشور، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، موسسه تحقیقات بین المللی تاس ماهیان دریای خزر، مرکز ملی تحقیقات شوری، مرکز تحقیقات ابریشم، موسسه تحقیقات پنبه، موسسه تحقیقات خاک و آب، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری، پژوهشکده چای، پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی ایران، پژوهشکده بیوتکنولوژی، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور انجام می‌شود و برای تمام این موارد عناوین پیشنهادی در فراخوان‌ها اعلام شده است.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، خیام نکویی گفت: این فراخوان در سایت صندوق حمایت از پژوهشگران، در بخش «پسادکترا مشترک با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی» اطلاع‌رسانی شده‌ است........................................ ....... کد 60 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .