جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

ساختار سازمان امور اراضی در استان‌ها باید بازنگری شود

 

C_63.jpg

کشاورزی آینده جهان: 8/3/1402

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر اینکه تامین امنیت غذایی وابستگی کاملی به ماموریت‌های سازمان امور اراضی دارد، گفت: ساختار این سازمان در استان‌ها در حال حاضر پاسخگوی وظایف محوله نیست و این ساختار باید بازنگری شود.

نادر تقی‌زاده روز شنبه در نشست آموزشی کارشناسان حقوقی کمیسیون رفع تداخلات در شهرستان سرعین استان اردبیل اظهار کرد: ماموریت‌های سازمان امور اراضی ، از ماموریت‌های محوری و اساسی وزارت جهاد کشاورزی است و تامین امنیت غذایی ۱۰۰ درصد وابسته به ماموریت این سازمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاوزی استان اردبیل یادآورشد: حفاظت از اراضی کشاورزی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی کشور است و این ۲ مجموعه در این راستا باید برنامه‌های جدی و سیاست‌های مهمی را اتخاذ ‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم بازنگری در ساختار امور اراضی در استان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر ساختار این سازمان طوری است که نمی‌تواند وظایف محوله را به خوبی انجام دهد این در حالی است که کار امور اراضی به هیچ عنوان در استان‌ها کمتر از منابع طبیعی به هیچ عنوان نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: در حال حاضر عملا نیمی از وقت کارکنان جهاد کشاورزی درگیر ماموریت‌های امور اراضی است و اگر این سازمان مستقل شود، هم حجم وظایف جهاد کشاورزی هم کمتر می‌شود و هم یک مجموعه تخصصی به امورات مربوط به زمین رسیدگی می‌کند.

تقی‌زاده وجود قوانین و متضاد را از دیگر مشکلات پیش روی سازمان امور اراضی ذکر کرد و گفت: وجود قوانین متناقض و متضاد باعث شده همکاران ما در بخش حقوقی و سایر بخش‌ها دایم در دادگاه حضور داشته و درگیر موضوعات این حوزه باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: در این زمینه لازم است در کارگروهی به این مسائل هم رسیدگی شود تا قوانین کمتر و موثرتر شده و حجم کار همکاران این بخش در دادگستری و دادگاه‌ها کمتر شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تامین منابع و امکانات مورد نیاز برای اجرای قوانینی همچون خلع ید و حفظ کاربری اراضی گفت: دست دستگاه‌های استانی برای اجرای این قوانین خالی است و حتما باید برای اجرای این قوانین و احکام دادگاه‌ها منابع و ابزارهای لازم وجود داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در استان هیچ منبعی نداریم البته مصوباتی وجود دارد که دستگاه‌ها باید کمک کنند ولی عملا هیچ کمکی وجود ندارد.

سرپرست دفتر امور حقوقی هم در این نشست اظهار کرد: موضوع زمین و اختلافاتی که در حوزه اراضی وجود دارد، از موضوعات مبتلا به کشور است و تعیین تکلیف و تثبیت مالکیت دولت و اشخاص از وظایفی است که قانونگذار در اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید بر عهده جهاد کشاورزی قرار داده است.

حمیدرضا نریمانی گفت: برای اجرای این تکلیف، در استان‌ها کمیسیون رفع تداخلات تشکیل شده که وظیفه آنها بررسی پلاک‌هایی است که در آنها نسبت به ملی شدن این اراضی اعتراضاتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: کمیسیون رفع تداخل متشکل از افراد حقیقی و حقوقی مختلف از جمله همکاران سازمان صمت، امور اقتصادی و دارایی منابع طبیعی است و یکی از اعضای موثر کمیسیون رفع تداخلات که در تصمیم‌گیری بسیار مهم است کارشناسان حقوقی مستقر در کمیسیون رفع تداخلات هستند.

به گزارش ایرنا استان اردبیل به جهت تولیدات زراعی و باغی، دامی و طیوردر تولید کشور نقش محوری دارد.این استان اردبیل با اینکه یک درصد اراضی کشور را دارد، نزدیک به پنج درصد تولیدات بخش کشاورزی در این استان تولید می‌شود و این استان در تولید گندم رتبه هفتم، سیب‌زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم و در تولید بذر ذرت رتبه اول را در کشور دارد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، علاوه بر این ماهانه بیش از ۱۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه در استان اردبیل تولید می‌شود و بسیاری از استان‌ها وابسته به تولید استان اردبیل هستند.................. ......................... ....... کد 63 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .