جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس شورای ملی نخود ایران:

کارکرد تولید نخود در کشور باید افزایش یابد

 

C_70.jpg

کشاورزی آینده جهان: 8/3/1402

رئیس شورای ملی نخود ایران گفت: کارکرد تولید نخود در اراضی کشاورزی کشور در راستای ارتقای سطح درآمد کشاورزان و صادرات آن باید افزایش پیدا کند.

ناصر مرادی در جشنواره تخصصی نخود ایران که با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران حوزه کشاورزی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: میانگین برداشت این محصول در کشور ما ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است که امیدواریم با استفاده از بذرهای جدید این میزان به ۲ برابر این میزان برسد.

وی با اشاره به فاصله زیاد سطح کشت و میزان تولید نخود در کشور افزود: هم اکنون ایران رتبه ششم جهان در میزان سطح زیر کشت نخود را دارد در حالی که رتبه یازدهم و دوازدهم را در میزان تولید دارد که این فاصله باید با تلاش موسسات تحقیقاتی و افزایش میزان راندمان کاهش یابد.

مرادی، همچنین با اشاره به اهمیت کیفیت محصول تولیدی در کنار افزایش راندمان تولید یادآور شد: هم اکنون تفاوت قیمت نخود دانه درشت (سایز ۱۰) با نخود سایز ریز حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است از این‌رو می توان با کارهای تحقیقاتی و ارتقای کیفیت تولید از جمله رساندن سایز محصول به ۱۲ و ۱۴ به افزایش درآمد کشاورزان کمک شایانی کرد.

رییس شورای ملی نخود ایران در زمینه مشکلات حوزه نخودکاران کشور نیز تاکید کرد: یکی از مشکلات صادرکنندگان این محصول در کشور مساله تعهد ارزی است که می توان با حل این مشکل میزان صادرات نخود را افزایش داد.

مرادی گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار تن نخود صادر شد که این میزان صادرات، ۶۴ میلیون دلار ارز عاید کشور کرد که این میزان در مقابل صادرات ۵۰ میلیارد دلاری کشور رقم ناچیزی بوده و باید با رفع مشکل پیمان سپاری افزایش یابد.

وی همچنین به اهمیت فرآوری این محصول نیز اشاره کرد و یادآور شد: هرچند در استان کرمانشاه در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی سرمایه گذاری هایی در جند سال اخیر صورت گرفته است ولی کافی نبوده و باید با ارایه تسهیلات به واحدهای فرآوری نسبت به جذب سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه پرداخت.

رییس شورای ملی نخود ایران با اشاره به اینکه استان کرمانشاه بیشترین سطح کشت و تولید نخود را در کشور به خود اختصاص داده است گفت: خوشبختانه با تاسیس شورای نخود در کشور این محصول از مظلومیت و فراموشی خارج شده و به آن بها داده شده است که نقش رسانه های در این زمینه بسیار قابل توجه بوده است.

به گزارش ایرنا، در حاشیه برگزاری جشنواره ملی نخود، علاوه بر همایش تخصصی نخود، برنامه های متنوعی از جمله برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود، نمایشگاه غذا و شیرینی، کارگاه‌ها و مسابقات آموزشی در محل روستا بازار کرمانشاه نیز در حال برگزاری است.

برگزاری روز مزرعه ملی در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان و کارشناسان) و همایش علمی نخود در پردیس کشاورزی دانشگاه رازی از دیگر برنامه های ج‌نواره دو روزه نخود در کرمانشاه است.

نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات بوده و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است، این ماده غذایی در غذاهای مدیترانه‌ای، هندی و ایرانی کاربرد بسیاری دارد و یک پیمانه آن (۱۵۲ گرم) حاوی ۲۱۰ کاری ، ۳.۸ گرم چربی،۳۲۲ میلی گرم سدیم، ۳۵ گرم کربوهیدرات، ۹.۶ گرم فیبر، ۶ گرم قند، و ۱۰.۷ گرم پروتیین است.

در نخود همچنین ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین B۶ ، C ، اسید فولیک و مواد معدنی نظیر منگنز، فسفر، مس، آهن و منیزیم را به وفور وجود دارد.

این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت می تواند باشد و تولید آن در کشور ما که یک اقلیم گرم و خشک است بسیار مقرون به صرفه است به عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم گوشت گاو به ۱۵ هزار لیتر آب نیاز است درحالیکه تولید هر کیلوگرم نخود نیازمند کمتر از هزار لیتر آب است.

از مجموع اراضی کشاورزی استان حدود ۱۶۶ هزار هکتار سالانه زیر پوشش نخود می رود و هر سال حدود ۱۲۰ هزار تن نخود از این راضی برداشت می شود. به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، هم اکنون یک‌ سوم نخود کشور در کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیرکشت نخود از آن استان است.......................... ......................... ....... کد 70 C

- - - - - - - - - -

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .