شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

کشت قراردادی گرفتار در کوچه بن بست بیمه

اخبار کشاورزی: کشت قراردادی گرفتار در کوچه بن بست بیمه

 

22/12/02

کشاورزی آینده جهان- تحریریه

در حالی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، شانزدهم اسفند ماه با مسرت اعلام کرد که کشاورزان 22 استان مهلت دارند تا 26 اسفند طرح کشت قراردادی را تمدید کنند که کشاورزان خسارت دیده از آفت هایی چون کرم برگ خوار ذرت یا سرمازدگی اخیر نمی توانند از بیمه به این دلیل که توافق بیمه به طور کلی و البته مبهم و نامشخص میان معاونت زراعت و بانک کشاورزی منقعد شده است استفاده کنند.

برخی کشاورزان متعهد به کشت قراردادی که پیش از این با انواع وعده های تحفیف بیمه حتی تا 20 درصد مواجه بودند، اینک و به هنگام دریافت خسارت، در کوچه بن بست ایجاد شده نوع بیمه گذاری در کشت قراردادی گرفتار آمده اند و نمی توانند از آن خارج شوند.

در این فرایند پیچیده که حاصل شتابزدگی در اجرای کشت قراردادی است، کشاورزان خسارت دیده، البته آنانی که توان پرداخت حق بیمه محصول خود را دارند، نمی توانند وارد سایت بیمه گذاری شوند.

مثلا در آفت کرم برگ خوار که طبق نظر کارشناسان، تولید ذرت را به یک دهم تقلیل می دهد و مزرعه را نابود می کند، کشاورزان، به دلیل نقص در انعقاد قرارداد، قادر به ورود به سایت برای پرداخت بیمه و دریافت خسارات نیستند. بسیاری از کشاورزان نیز دغدغه این را دارند که بر فرض هم مخمصه سایت بیمه حل شود، می بایست تمام بدهی های خود به بانک کشاورزی یا چک های برگشتی قبلی و حتی ضمانت برای دیگر کشاورزانی که نتوانسته اند بدهی خود را پرداخت کنند و با نکول مواجه شده اند را نیز باید تسویه کنند تا بتوانند پول بیمه ای که پس از وارد شدن خسارت قصد انجام آن را دارند پرداخت کنند.

این گرفتاری برای کشاورزانی که با مصائب طبیعی از جمله سیل مواجه شده اند نیز به شکل های دیگر وجود دارد.

هنوز معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم برای حل این معضل پاسخ روشن و عملی به کشاورزان خسارت دیده کشت قراردادی نداده اند.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .