شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به پایین ترین نرخ ۴ سال گذشته رسید

Eee_187.jpg

کشاورزی آینده جهان: 26/12/1402

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: خوشبختانه در دی ماه امسال نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد رسید که کمترین مقدار از ابتدای تابستان ۹۸ تاکنون است. در دی ماه رشد پایه پولی نیز به ۳۱.۷ درصد رسید که این نرخ نیز کمترین مقدار در ۱۷ ماه گذشته است.

خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به پایین ترین نرخ ۴ سال گذشته رسید

سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه شنبه 24 بهمن ماه در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

خاندوزی در این نشست تاکید کرد: تورم نقطه به نقطه بخش مسکن از 57.5 درصد در سال گذشته به 46.5 درصد در سال 1402 کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تورم نقطه به نقطه بخش مسکن در پایان دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 واحد درصد کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین تورم ماهانه مسکن در ۱۰ ماهه امسال، ۵ ماه منفی و در سایر ماه‌ها نیز در سطوح بسیار کمتر از ادوار گذشته خود بوده است.

خروج صدور مجوزهای صیادی از انحصار

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با همکاری بسیار خوب استانداری هرمزگان مجوزهای صیادی به شکل کاملا شفاف بدون مراجعه حضوری و کاغذبازی در اختیار صیادان قرار گرفت.وی اضافه کرد: این مجوز فقط برای ساحل نشینان است.

بازگشت صنایع بزرگ به مدار رشد تولید

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان تازه ترین اطلاعات مرتبط با بخش حقیقی اقتصاد گفت: بر اساس گزارش تازه نهادهای پژوهشی از وضعیت تولید شرکت‌های بزرگ صنعتی در دی ماه، پس از چند ماه فراز و فرود شاهد رشد تولید بودیم.

وی ادامه داد: شاخص تولید این شرکت‌ها در دی ماه ۱.۹ درصد رشد داشته و از ۱۵ رشته فعالیت صنعتی، ۹ رشته رشد مثبت ثبت کردند.

خاندوزی تاکید کرد: مهم‌ترین رشته صنعتی با رشد مثبت در این ماه صنایع شیمیایی‌ها و فلزات اساسی بودند که ۶ و ۹ درصد رشد کردند.

وی افزود: علت مهم این رشد در فصل سرد سال، کاهش تاثیر پذیری صنایع از قطعی گاز و بهبود در این حوزه است.

نرخ رشد نقدینگی به پایین ترین نرخ ۴ سال گذشته رسید

خاندوزی با اشاره به نرخ رشد کلان‌های پولی در دی ماه سال جاری گفت: خوشبختانه در دی ماه امسال نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد رسید که کمترین مقدار از ابتدای تابستان ۹۸ تاکنون است. در دی ماه رشد پایه پولی نیز به ۳۱.۷ درصد رسید که این نرخ نیز کمترین مقدار در ۱۷ ماه گذشته است.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که نرخ رشد کلان‌های پولی از جمله نقدینگی در پایان دولت قبل به بالای ۴۰ درصد رسیده بود که ناشی از سیاست‌های پولی و مالی مشوش گذشته بود.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: الحمدلله دولت سیزدهم توانست این لنگر مهم تورمی را با هدف‌گذاری درست به سطوح میانگین چند دهه اخیر خود باز گرداند.

سرمایه گذاری های دیجیتال باید شفاف و مشاهده پذیر شود

خاندوزی در ‌پاسخ به سوالی درباره سیاست گذاری حوزه رمز ارزها گفت: راهبرد اصلی دولت در حوزه سرمایه گذاری دیجیتال بر دو اصل شفافیت و مشاهده پذیری استوار است. دولت تلاش دارد قواعدی را حاکم کند تا از حقوق مردم حفاظت شده و از برخی کلاه برداری‌ها که بدلیل عدم شفافیت اتفاق می افتد، جلوگیری گردد. در سایر کشورها نیز دولت ها از ابزارهایی برای ایجاد شفافیت و مشاهده پذیری این حوزه استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: حسب قانون بانک مرکزی وظیفه مدیریت این بخش به بانک مرکزی سپرده شده و این نهاد در حال بررسی الزامات سیاست گذاری در این حوزه است.

تغییر ساعت کار ادارات معادل تولید سه نیروگاه، صرفه جویی در برق ایجاد کرد

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه نشست خبرى اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس، دولت این اختیار را دارد که ساعت کاری کارکنان خود را به شیوه‌ای تنظیم کند تا ناترازی حوزه برق کاهش پیدا کند.

وی افزود: طبق گزارش وزارت نیرو، تغییرات ساعت کار در تابستان سال ۱۴۰۲ منجر به صرفه جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق شد که معادل ظرفیت تولید برق ۳ نیروگاه بزرگ است. در خصوص سال آینده نیز دولت در صورت نیاز بر اساس همین اختیار درباره تغییر ساعت کار ادارات تصمیم خواهد گرفت.

سهم قیمت نان در سبد هزینه خانوار به ۲ درصد کاهش یافت

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش غیرقانونی قیمت نان گفت: سیاست دولت این است که سهم هزینه نان در سبد معیشت خانوار کشور همچنان پایین بماند. این سهم در شروع به کار دولت حدود ۲.۵ درصد بود که اکنون به زیر ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در خصوص افزایش قیمت نان در سال جاری برخی استان‌ها درخواست خود را به کارگروههای آرد و نان استان و‌کشور ارائه کردند و بررسی و تصویب شد؛ اما خارج از این مصوبات هرگونه افزایش قیمتی تخلف است و بازرسی اصناف و سازمان تعزیرات باید با این تخلفات برخورد کنند.

دولت برنامه‌ای برای تغییر ساعت رسمی کشور ندارد

خاندوزی با تاکید بر اینکه دولت برنامه‌ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت کار رسمی کشور ندارد، گفت:براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت این اختیار دارد که ساعت دستگاه‌های زیر مجموعه خود را به گونه‌ای تنظیم کند که استفاده بهینه از انرژی محقق شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: بررسی‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فصل گرم سال گذشته، تغییر ساعت اداری در حوزه مجموعه‌های زیر نظر دولت و نهادهای عمومی، صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق کشور را به همراه داشته است که این عدد معادل میزان تولید سه نیروگاه است.

وی ادامه داد با توجه به اثربخش بودن این سیاست، در سال آینده نیز دولت از این ظرفیت برای کاهش مصرف انرژی استفاده خواهد کرد.

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای افزایش قیمت نان در برخی نانوایی ها تصریح کرد: سیاست دولت در این خصوص این است که سهم هزینه نان در معیشت و سفره خانوار پایین بماند این سهم در ابتدای دولت ۲.۵ درصد بود که اکنون به ۲ درصد کاهش یافته است در برخی استان ها تقاضای افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و مصوب شد اما اگر تخلفی در قیمت و کیفیت ایجاد شود، رسیدگی به آن در حوزه فعالیت وزارت صمت و سازمان تعزیزات است.

خاندوزی در پاسخ به ایرنا پیرامون اخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزاتخانه ها برای عرضه سهام شرکت های تابعه گفت: در دو سال در قانون‌ بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود اما اینکه اجرایی نشده به دلیل این است که برخی وزارت خانه ها سهام شرکت های خود را نداده اند ما اصرار داریم که شرکت هایی که به این فهرست می آیند، شرکت های ارزنده باشند امیدواریم مخالفت دو وزارت خانه مخالف را مرتفع کنیم مذاکرات اولیه با وزارت خانه های ذیربط و حوزه حقوقی دولت انجام شده و امیدواریم رأی دولت را در این خصوص اخذ کنیم.

دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلات پنجشنبه و جمعه ونظر دولت درباره این موضوع بیان کرد: دولت درباره تعطیلات لایحه ای را سال گذشته به مجلس داد و منتظر جمع بندی مجلس هستیم قانون هر نظری داشته باشد، تابع قانون خواهیم بود.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت افزایش کمی مناطق آزاد نیست گفت: در سال گذشته ۷ منطقه آزاد جدید هم اضافه شده و همین مناطق جدید به جهت اینکه نیازمند طرح های تفصیلی بودند شروع به کار آنها ماه ها زمان برد لذا سیاست ما فعال کردن همین مناطق در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول هستیم که به دلیل تنگ نظری برخی دستگاه ها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد شاهد مشکلاتی هستند لذا دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم.

بانک مرکزی از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره سیاست‌های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال نو، بیان کرد: سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است و از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد.

خاندوزی تاکید کرد که بانک مرکزی به صورت جدی به مساله افزایش بی ضابطه نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته ورود کرد و در آینده نیز همین سیاست را ادامه خواهد داد چرا که بی ثباتی در نرخ ارز در هدفگذاری کنترل تورم، کشور را دچار مشکل خواهد کرد و تاکید رئیس‌جمهور محترم نیز بر کنترل این بازار و جلوگیری از افزایش تورم ناشی از آن است.

وزیر صمت به زودی مفصلا درباره سیاستهای خودرویی صحبت می کند

وزیر اقتصاد درباره سیاست های خودرویی وزارت صمت، واردات خودروهای خارجی و نیز کنترل قیمت خودرو و همچنین اظهارات اخیر معاون حمل‌ونقل وزیر صمت، بیان کرد: راهبرد دولت که وزارت صمت آن را پیگیری می کند به تعادل رساندن قیمت خودروی داخلی از طریق افزایش تولید و نیز واردات خودروی خارجی است وزیر صمت وعده داده به زودی مفصلا درباره سیاستهای خودرویی صحبت می کند. فصل الخطاب راهبردهای خودرویی آن چیزی است که در دستور کار دولت است و آنچه وزیر صمت اعلام می کند؛ نه آنچه سایر مسئولان مرتبط مصاحبه می‌کنند.

دولت برنامه ای برای ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت درباره امکان ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی گفت: در لایحه برنامه هفتم بندی در این خصوص آمده بود که در صحن علنی مجلس با آن موافقت نشد دولت هم برنامه ای برای این موضوع ندارد رییس سازمان هواپیمایی در این زمینه اخیرا توضیحاتی داده است ولی در برنامه دولت چنین موضوعی در دست اقدام نیست.

وی در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر اظهار داشت: در بورس انرژی تابلوی برق تجدیدپذیر ایجاد شده امکان تهاتر برق با صنایع فراهم شده امکان ایجاد نیروگاه های برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی با امکان صادرات آن فراهم شده امکان فروش برق با رمزارز فراهم‌شده تسهیلات با نرخ ترجیحی تبصره ۱۸ قانون بودجه هم مشمول متقاضیان راه اندازی انرژی های تجدیدپذیر شده است امیدواریم مجموعه این تدابیر اتخاذ شده در کنار برخی مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی برای استفاده از فرصت پهنه سرزمینی ما در ساخت نیروگاه خورشیدی در دست اقدام است بتوان کمبودهای ما در حوزه انرژی را جبران کند ضمن اینکه برای کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت های هیدروکربنی مؤثر است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص افزایش قیمت گوشت اظهار کرد: دولت دو اقدام مهم در این زمینه را در دستور کار قرار داد؛ وزارت جهاد کشاورزی با تأمین و عرضه کافی خوراک و نهاده‌های دامی به حمایت از تولیدکنندگان و هم‌چنین تعادل‌بخشی به بازار از طریق واردات پرداخت.

به گزارش کاج برس به نقل از فارس؛ وی گفت: امیدواریم برنامه وزارت جهاد کشاورزی در تأمین قیمت‌ها که دغدغه صحیحِ مردم است، به‌زودی به سرانجام برسد........./............…........ .. کد 187 Ee

 

--------------------

instagram.com.kajpressnews

ble.ir.@kajpress_ir

eitaa.com.kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .