شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد:

حمایت از انارستان یزد؛ نگاهی مثبت به حفظ ذخائر ژنتیكی

Eee_189.jpg

کشاورزی آینده جهان: 26/12/1402

برخی کانال‌های خبری مدعی شدند بخشی از درختان این مجموعه بعلت شیوع آفت و کرم زدگی، قطع شده است؛ مجموعه‌ای بی‌نظیر در جوار فرودگاه یزد در سطح حدود ۱۱ هکتار با ۷۶۲ رقم انار از ارقام مختلف جهان؛ که همین نام بزرگ، خبرنگار ایرنا را مجاب کرد تا سری به این انارستان بزند و از صحت و سقم قطع درختان آگاه شود.

"محمد رضا وظیفه شناس" معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و پژوهشگر مروج ارشد انار کشور، خبر نگار ایرنا را در این بازدید همراهی کرد.

پس از هماهنگی لازم، وارد مرکز تحقیقات یاد شده شدیم و مستقیم به سمت انارستان حرکت کردیم و آنچه در وحله اول دیدیم درختان و بی‌برگ و محصولی بود که فعلاً در آخرین روزهای آخرین فصل سال در این مجموعه خودنمایی می‌کرد و طبیعی بود.

به بررسی میدانی ماجرا پرداختیم، آنچه مشخص بود اینکه عکس لخت و خالی از درخت اناری که بعنوان بخشی از مجموعه این انارستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود هیچ ربطی به این مجموعه نداشت و اصلاً درخت اناری در آنجا کشت نشده بود!

تمام قسمت‌های انارستان را بازدید و بررسی کردیم؛ درختان بخشی از این مجموعه قطع و بریده شده بود که وظیفه شناس، علت آن را شیوع بالای آفات، بیماری‌ها و سن بالای این درختان اعلام کرد که دقیقاً می‌شد با چشم معمولی، آفت را در دل درختان بریده مشاهده کرد.

اما درصد اندکی از تنه‌های به ظاهر سالم هم قطع شده بود که بررسی‌ها نشان داد اولاً بسیاری از این تنه‌ها آلوده هستند و کانون آلودگی می‌شوند؛ همچنین وقتی پایه‌هایی از درختان دچار آلودگی شده، ممکن است پایه‌های دیگر همان درختان، نیز دچار آلودگی بعدی شود و موجب گسترش آلودگی شده و به کل درختان کلکسیون و محصول آسیب و خسارت بزند و لذا باید اصلاح و تربیت شوند.

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و پژوهشگر مروج ارشد انار کشور در این بازدید به ایرنا گفت: مجموعه انارستان یزد با ۷۶۲ رقم از سال ۱۳۶۶ و بعد از مجموعه انارستان ترکمنستان و روسیه، بزرگ‌ترین مجموعه انارستان‌های جهان است که مجموعه ای از ارقام انار در خود جای داده است و علیرغم نداشتن ردیف اعتباری و بودجه لازم توسط این مرکز حفظ و نگهداری می‌شود.

برخی از درختان قطع و بریده شده بود که علت آن شیوع بالای آفات، بیماری‌ها و سن بالای این درختان بود که دقیقاً می‌شد با چشم معمولی، آفت را در دل درختان بریده مشاهده کرد

"محمدرضا وظیفه شناس" با بیان اینکه از هر رقم انار، چهار درخت در این مجموعه وجود دارد، اظهار کرد: در سال ۱۳۶۶ به همت آقای "حبیب بهزادی" و گروهی از همکاران مرکز تحقیقات در بخش‌های خاک و آب، باغبانی و زارعت، ارقام انار این مجموعه از مناطق مختلف کشور جمع آوری شد.

وی گفت: وسعت این مجموعه حدود ۱۰ تا ۱۱ هکتار است و ارقام انار آن عمدتاً غیرتجاری است و از مشخصه‌های برخی ارقام آن پاکوتاهی یا مقاومت به تنش‌ها می‌باشد.

وی به اهمیت انارستان یزد بعنوان منبع میراثی کشور و پیگیری آن اشاره کرد و یادآور شد: به دنبال ثبت ملی این کلکسیون با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان هستیم و ضمن درخواست و پیگیری نامگذاری خیابان نهالستان به نام پدر انار ایران، سال آینده ۲ رقم انار برای اولین بار در کشور و دنیا از این کلکسیون معرفی و جشنواره انار کشور در مهر ماه ۱۴۰۳ در این ایستگاه برگزار می‌شود.

پژوهشگر مروج ارشد انار کشور، به جوان سازی درختان در سال‌های ۹۲، ۹۵ و ۹۸ اشاره کرد و افزود: این جوان سازی امسال هم برای درختانی که سن بالا و پیرتری داشتند نیز انجام شده که بر اساس آن تنه‌های درختانی که مشکل دارند یا عمدتاً آسیب دیدند و به نظر می‌رسد مشکل ساز خواهند شد از پایین آن حذف می‌شوند تا افت ساز نشوند.

به گزارش کاج برس به نقل از روابط عمومی سازمان تات؛ وی حمایت دولت و استان از مجموعه انارستان را خواستار شد و گفت: در هفته گذشته جلسه ای با نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی و استاندار برای حفظ ذخایر و دورنمایی این مکان داشتیم که نگاه مثبت به اهمیت حفظ ذخائر ژنتیکی وجود دارد.

وی با انتقاد از درج برخی مطالب نسنجیده در شبکه‌های اجتماعی یادآور شد: وقتی مجموعه ای همچنان قطاری در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند حتماً به آن سنگ می‌زنند؛ مطمئن هستیم کسانی که دلسوز این مجموعه هستند از قطع کامل یا حذف درختان، سخن نمی‌گویند، یک شاخه یا تنه ای دچار آفت شده بود که آن را حذف کردیم و این روشی برای نگهداری است.

وظیفه شناس افزود: عکسی که بعنوان محل قطع درختان در برخی شکبه های اجتماعی منتشر شده از یک نمای دور بوده و اصلاً ربطی به مجموعه انارستان یزد نداشته و در حقیقت منطقه "خارشتر" بوده است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، همین درختان بریده و تربیت شده، طراوت، شادابی و زینت خاصی خواهد داشت که می‌تواند مورد بازدید گردشگران قرار گیرد و از کلیه علاقمندان جهت بازدید از این مجموعه دعوت به عمل می‌آید.

در راه برگشت از انارستان داشتم با خودم فکر می‌کردم چه زیبنده است هر مطلب و عکسی را بدون بررسی و تحقیق، منتشر نکنیم و قبل ار انتشار، آن را با مسوولان مربوطه و متولیان آن در میان بگذاریم و حرف‌های آنها را هم بشنویم شاید آن گونه که ما فکر می‌کنیم نباشد.........../............…........ .. کد 189 Ee

 

 

--------------------

instagram.com.kajpressnews

ble.ir.@kajpress_ir

eitaa.com.kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .