شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی:

اجرای ۲۲ طرح پژوهشی كاربردی در راستای حفاظت از جنگل‌ها

Eee_191.jpg

کشاورزی آینده جهان: 26/12/1402

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۲۲ طرح پژوهشی کاربردی باهدف حفاظت، احیای جنگل‌ها و توسعه صنوبرکاری تاکنون در این مرکز اجرایی شده است.

جلیل علوی در گفت‌وگویی اظهار کرد: مرکز تحقیقات خراسان شمالی در ۳۰ سال گذشته حلقه کامل پژوهش درختان سریع‌الرشد را در استان با تأکید بر صنوبر و بید انجام داده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: شناسایی مناطق صنوبرکاری و وضعیت صنوبرکاری‌ها در عرصه‌های زراعی، شناسایی بیدهای استان و بررسی سازگاری در خزانه کلکسیون، شناسایی آفات صنوبر و بید در استان و ایجاد قلمستان در محل مرکز از ارقام موفق صنوبر از دیگر اقدامات این مرکز است.

وی در خصوص پژوهش‌های انجام شده در زمینه جنگل نیز گفت: پایش جنگل‌کاری‌های سنواتی استان، بررسی و پایش جنگل‌های هیرکانی و ایران و تورانی، بررسی زمان مناسب جمع‌آوری بذر بلوط و مشارکت در طرح بررسی ساختار ژنتیکی بلوط در جنگل‌های هیرکانی از جمله اقدامات پژوهشی این مرکز است.

علوی خاطرنشان کرد: جدای از نقش مهم در تولید چوب در صنایع وابسته همچون وسایل چوبی، مبلمان، لوازم‌التحریر (کاغذ، انواع مدادهای مختلف) الوار و هزاران محصول دیگر، تولید میوه و بسیاری محصولات جانبی برای امنیت غذایی کشور، فواید بسیار زیاد آن به‌عنوان عنصری بسیار مؤثر در پایداری اکوسیستم‌های طبیعی دارد.

وی با بیان اینکه کاشت درخت در خراسان شمالی از چند جنبه حائز اهمیت است، گفت: خراسان شمالی در سال‌های اخیر متأثر از کاهش بارش و افزایش دما است که این عوامل تأثیر بسیار زیادی در پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی و محصولات کشاورزی دارد و متأسفانه در دستگاه‌های زراعی و طبیعی، درختان بیشتر در معرض این تنش‌ها قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی یادآور شد: اثرات ناشی از حذف درختان، افزایش تبخیر و تشدید اثرات ناشی از افزایش دما، ازبین‌رفتن آشیان‌های اکولوژیکی، فرسایش بادی و آبی خاک، شورشدن اراضی ناشی از تبخیر، کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش مواد آلی و همچنین ازبین‌رفتن چشم‌اندازها اثرات ازبین‌رفتن پوشش درختی است.

به گزارش کاج برس به نقل از روابط‌عمومی سازمان تات؛ وی گفت: در شرایط تغییر اقلیم و تنش‌های دمایی و رطوبتی، راهکار مناسب اینک توسعه درختکاری است که در این راستا باید درختان و درختچه‌های کم‌نیاز و سازگار با شرایط اقلیمی استان شناسایی شود و باید سامانه‌های سطوح آبگیر در عرصه‌های طبیعی، فضای سبز و حتی اراضی زراعی برای توسعه درختکاری بهره‌برداری شود............../............…........ .. کد 191 Ee

 

 

--------------------

instagram.com.kajpressnews

ble.ir.@kajpress_ir

eitaa.com.kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .