شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۴۶ میلیارد تومان طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت بزودی پرداخت می شود

 

Eee_198.jpg

کشاورزی آینده جهان: 26/12/1402

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای سال اول اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ۲۳۷ میلیارد تومان سازمان برنامه بودجه تخصیص داده شد که از این میزان قرار است بزودی ۴۶ میلیارد تومان پرداخت شود.

«عباسعلی نوبخت» در نشست خبری پایان سال ۱۴۰۲ با تشریح عملکرد این سازمان افزود: هنوز بودجه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تخصیص داده نشده اما براساس مذاکرات ۴۶میلیارد تومان در نظرگرفته شده که بزودی واریز می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین ۱۹۱ میلیارد تومان از مبلغ اعتباری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال اول باقی مانده که انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را تخصیص دهد.

وی گفت: در سال اول اجرای این طرح بخشی از اعتبار از محل عملیات بیولوژیکی آبخیزداری، حمایت های مالی برخی صنایع و برخی خیرین و حتی شهرداری ها اجرایی شده اما برای ادامه اجرای این طرح به اعتبارهای دولتی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه در سالجاری طی مذاکراتی با مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۲ ردیفی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شد اظهارداشت: برای اجرای این طرح ۱۸هزارمیلیارد تومان اعتبار برای طی چهار سال نیاز است یعنی سالی ۴۵۰۰میلیارد تومان بودجه لازم داریم که باید تخصیص یابد.

نوبخت تصریح کرد: همچنین برای سال اول اجرای طرح باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید می شد که با اقدامات صورت گرفته بیش از این میزان تولید نهال داشتیم اما برخی از این نهال ها در سال اول قابلیت کاشت ندارد و باید پس از دو تا سه سال کاشت شوند.

وی گفت: از ابتدای طرح تاکنون ۱۲۱ میلیون اصله نهال توسط بخش خصوصی و ۱۱۶ میلیون اصله نهال توسط بخش دولتی تولید شده که از این میزان ۱۱۵ میلیون نهال کاشت شده است.

به گفته وی، از میزان ۱۱۵ میلیون اصله نهال کاشته شده ۶۵ میلیون اصله نهال مربوط به بخش دولتی (نهالستان های منابع طبیعی و معاونت باغبانی) و ۵۰ میلیون اصله نهال مربوط به بخش خصوصی بوده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: البته طی مطالعاتی که موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع داشته است بیش ۹۰۰ هزار هکتار عرصه برای این کار در کشور موجود است که ۹۰ هزارهکتار آن مربوط به استان خوزستان است.

وی اظهارداشت: این طرح سند پشتیبان دارد که در سال ۱۴۰۳ ایرادات آن برطرف خواهد شد.

نوبخت به اقدامات انجام شده برای مقابله با سیل در سیستان و بلوچستان و منطقه دشتیاری اشاره کرد و گفت: این اقدامات باعث شده که سیل اخیر خسارت چندانی به مزارع و باغات نزند و از این جهت مردم نیز رضایت دارند.

وی افزود: مطالعات در ۳۲هزار هکتار از مناطق بحرانی سیستان و بلوچستان پایان یافته و قابلیت اجرا عملیات آبخیزداری دارد و می توانیم با اعتبار ۲۲۰۰ میلیارد تومان مشکلات منطقه را در این بخش مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری ۹۰ میلیون هکتار از ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی که در قلمرو فرسایش آبی است هنوز به پایان نرسیده است افزود: اگر ۹۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور انجام دهیم می توانیم سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب آب به آبخوان ها اضافه و ذخیره کنیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهارداشت: در صورتی که پروژه های آبخیزداری به طور کامل انجام شود، در سال های بعد ۶۰ میلیون مترمکعب آب به آبخوان ها اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای احیای ۵۰ میلیون هکتار مرتع در کشور برای مدت پنج سال برنامه داریم افزود: نظام نامه فعالیت مردمی سازی فعالیت های منابع طبیعی را آماده کرده ایم که در اختیار اتحادیه مرتع داران است و می تواند تاثیر بسزایی درروند فعالیت های منابع طبیعی داشته باشد.

وی اضافه کرد: کارگروه مبارزه با زمین خواری نیز برای مقابله با دانه درشت ها تشکیل شده است که با متخلفان برخورد قانونی می شود به طور مثال به تازگی یک سازمان که قیمت هر متر از طبقه اول آن ۲۵۰ میلیون تومان قیمت داشت تخریب شد و این روند ادامه خواهد داشت.

نوبخت درباره چرای دام در جنگل های هیرکانی گفت: چرای دام در مراتع برای دامداران شمال کشور حیاتی است اما حضور دام در جنگل ها خسارت زا است و این باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش کاج برس به نقل از ايرنا؛ وی ادامه داد: طبق آمار سرشماری رسمی ۲.۹ میلیون راس دام در این جنگل ها وجوددارد که به طور حتم آمار غیررسمی آن بیش از این است که باید برای آن چاره ای اندیشید، با وجود اینکه امنیت غذایی برای ما اهمیت زیادی دارد اما خسارت وارده به جنگل ها خسارت به امنیت زیستی است......................../............…........ .. کد 198 Ee

 

 

--------------------

instagram.com.kajpressnews

ble.ir.@kajpress_ir

eitaa.com.kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .