شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

متخصصان گلایه می‌کنند؛

واردات سهل سموم شیمیایی، گرفتاری چندساله محصول بیولوژیک

 

Eee_216.jpg

کشاورزی آینده جهان: 29/12/1402

یکی از فعالان حوزه کنترل بیولوژیک با بیان اینکه حمایت اصلی سازمان حفظ نباتات بر روی سموم، سیاستی اشتباه است اضافه کرد: سم شیمیایی یک ساله ثبت می شود اما ما برای ثبت محصول بیولوژیک باید هفت سال بدویم تا آن را ثبت کنیم.

زهرا تازرونی که به‌تازگی در همایش کنترل بیولوژیک در دانشگاه جیرفت شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کنترل بیولوژیک به یک ویترین زیبا تبدیل شده و هرجا می رویم شعار خوب بودن این شیوه مطرح می شود که باید نسبت به سموم شیمیایی در اولویت قرار گیرد اما در عمل دیده نشده است.

وی با بیان اینکه کنترل بیولوژیک امری تخصصی است بیان کرد: بخشی از محصولات ما وارداتی است و بسیاری از محصولات را نمی توانیم در داخل تولید کنیم اما برای واردات با موانعی روبه رو هستیم.

مشاور دانشگاه تربیت مدرس تهران اضافه کرد: در بسیاری از امور پیشرو بوده‌ایم و انواع تله‌ها، نوارها و کارت های رنگی را در عرصه کنترل بیولوژیک تولید می کنیم؛ برای تولید عصاره های پایه گیاهی که می توانند کنترل کننده آفات باشند کار را آغاز کرده‌ایم اما انواع مختلف فرمون ها و انواع محلول های پایه گیاهی را وارد می کنیم.

تفاوت رویکرد برای تخصیص ارز

وی ادامه داد: برای واردات این محصولات نیاز به ارز داریم، در ارائه ارز در اولویت ۲۲ قرار داشتیم، بعد از پیگیری ها به اولویت ۲۱ ارز نیمایی ارتقا یافتیم.

تازرونی گفت: در همین رده هم اولویت بندی هایی وجود دارد که حوزه کنترل بیولوژیک در آن آخرها قرار دارد و اکنون چندماه است که به دنبال واردات محصولی باکیفیت هستیم اما هنوز ارزی به ما تعلق نگرفته و نتوانسته‌ایم واردات را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اینها سنگ هایی است که جلو پای ما گذاشته می شود و تا این سنگ ها را برداریم و به سمت جلو حرکت کنیم انرژی‌بر و زمان‌بر است.

به گزارش کاج برس به نقل از ايرنا؛ به تازگی همایشی درزمینه کنترل بیولوژیک آفات مزارع و باغ ها در جیرفت، قطب مهم کشاورزی ایران برگزار و مطالبی در آن بیان شد...../ .......... کد 216 Ee

instagram.com.kajpressnews

ble.ir.@kajpress_ir

eitaa.com.kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .