شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مجری طرح زنبورداری خبر داد:

صدور الکترونیکی شناسنامه زنبورداری به طور آنی

F___7.jpg

کشاورزی آینده جهان: 5/1/1403

مجری طرح زنبورداری وزارت جهاد کشاوزی گفت: براساس مصوبه هیات مقررات‌زدایی، در سال جاری متقاضیان برای دریافت شناسنامه زنبورداری با مراجعه به درگاه ملی مجوزهای دولت و ورود به سامانه مجوزهای کشاورزی، اطلاعات درخواستی را ثبت و شناسنامه زنبورداری را به طور آنی دریافت می‌کنند.

حسین اکبرپور، مجری طرح زنبورداری وزارت جهاد کشاوزی درباره صدور الکترونیکی شناسنامه زنبورداری اظهار داشت: به دنبال ثبت محور شدن تقاضای شناسنامه زنبورداری، بخش زیادی از بروکراسی(کاغذبازی) اداری حذف و تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ شناسنامه الکترونیکی صادر شده است.

مجری طرح زنبورداری با اشاره به کوچ سالیانه و استقرار زنبورستان‌ها و اینکه شناسنامه الکترونیکی قابلیت صدور برای دست‌کم ۳۰ کلنی را دارد، ادامه داد: مقررات کوچ از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال نو قبل از کوچ به سازمان استان‌ها ابلاغ می‌شود تا مجوز برای کوچ و استقرار زنبورستان‌ها صادر شود. به این ترتیب زنبورداری که قصد جابه‌جایی کُلُنی را دارد باید از مراجع قانونی مبدا و مقصد با حفظ ضوابط برای صیانت از سرمایه خود، اجازه کوچ و استقرار دریافت کند.

وی به آمار سرشماری سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: امسال سرشماری از ۱۸ مهر با مشارکت ۷ هزار نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به مدت دو هفته در یک‌هزار و ۵۰۰ مرکز خدمات کشاورزی انجام و به این روش ۱۱ میلیون و ۴۳۲ هزار کلنی زنبور عسل سرشماری شد.

به گفته وی در این سرشماری میزان تولید عسل کشور ۱۲۱ هزار تن، ژل رویال ۹ تن و ۱۴۲ کیلوگرم، موم ۲ هزار و ۷۳۵ تن، گرده گل ۸۸۵ تن و بره‌موم ۱۸۳ تن بوده است.

اکبرپور افزود: ۷۳ هزار تن شکر از ابتدای دولت سیزدهم برای تغذیه ملکه در نوبت بهاره، پاییز و زمستان‌گذرانی اختصاص یافته است. در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار تن شکر با محوریت اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین و تشکل‌های استانی توزیع و ۱۳ هزار تن آن جذب شد.

وی یادآور شد: به طور متوسط هر کلنی به ۱۰ کیلوگرم شکر در سه نوبت بهاره، پاییز و زمستان‌گذرانی نیاز دارد که در پایان سال ۱۴۰۲ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، اختصاص نهاده از طریق سامانه بازارگاه انجام گرفت.

پرداخت ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به زنبورداران

مجری طرح زنبورداری درخصوص اختصاص وام و تسهیلات به صنعت زنبورداری گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به یک‌هزار و ۷۰۸ واحد زنبورداری متقاضی تسهیلات، ۲۱۱ میلیارد تومان وام پرداخت شده و ۱۵۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۴ میلیارد تومان در قالب قرض‌الحسنه به متقاضیان خرید نهاده اختصاص یافته است.

صادرات یک هزار و ۳۱۱ تن عسل

اکبرپور از ظرفیت ۱۰ هزار تنی صادرات عسل خبر داد و افزود: پتانسیل مناسبی در کشور وجود دارد که به طور کامل از آن استفاده نشده به طوری که در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، یک‌هزار و ۳۱۱ تن عسل به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی در رابطه با توسعه صادرات عسل نیز اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه با چین و پیگیری برای تعاملات با ارمنستان از جمله طرح‌های در دست اقدام است. با روسیه هم در حال رایزنی هستیم. ارمنستان و قرقیزستان دروازه ورود ما به اروپا و اوراسیا است که به دلیل صفر بودن نرخ تعرفه ترجیحی عسل به راحتی محصول خود را با هزینه کمتر به کشورهای مقصد صادر کنیم.

به گزارش کاج برس به نقل از ايرنا؛ وی افزود: زنبورداری صنعتی پربازده است و با ۹۵ هزار بهره‌بردار تولیدات سلامت‌محور را عرضه می‌کند و علاوه بر تولید، در گرده‌افشانی محصولات کشاورزی مانند بادام و آفتابگردان نقشی تعیین‌کننده دارد....../ ............ کد 7 F_.

 

 

instagram.com.kajpressnews

ble.ir.@kajpress_ir

eitaa.com.kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .