شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

مجری طرح گندم و برنج کشور خبر داد:

هدفگذاری تولید ۴.۳ میلیون تن شلتوک برنج در سال ۱۴۰۳

F___11.jpg

کشاورزی آینده جهان: 5/1/1403

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید حدود ۴.۳ میلیون تن شلتوک و حدود ۲.۵ میلیون تن برنج سفید در سال ۱۴۰۳ هدفگذاری شده است.

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این هدفگذاری اظهار داشت: برای دستیابی به این میزان تولید، برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شده که محوری‌ترین آن تهیه و توزیع بذر گواهی‌شده و کود به کشاورزان است.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی از آغاز توزیع بذر و کود از دی ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار داشت: برای نخستین بار توزیع کود و بذر از دی ماه میان برنجکاران شروع شده است و ما استان‌ها را رصد می‌کنیم تا کمبود کود کشاورزی نداشته باشند. توجه به تغذیه گیاهی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در شالیزارها در دستور کار ویژه معاونت زراعت قرار دارد.

سهرابی اصلاح و معرفی ارقام جدید را از دیگر برنامه‌های محوری معاونت زراعت در حوزه تولید و خودکفایی برنج نام برد.

وی با بیان این که به دلیل محدودیت منابع آبی، هیچ برنامه‌ای برای توسعه سطح زیرکشت برنج در استان‌های غیر شمالی نداریم، تصریح کرد: برنامه ما افزایش بهره‌وری و عملکرد تولید در واحد سطح و بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصول برنج است.

مجری طرح گندم و برنج کشور گفت: توسعه روش‌های نوین کشت همچون خشکه‌کاری برنج و توسعه آبیاری تیپ در مزارع از برنامه‌ها برای تولید برنج در کشور و در چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان این روش کشت در حال اجرا است. توسعه کشت خشکه‌کاری هم برای ارقام پر محصول و هم ارقام محلی است.

سهرابی افزود: در استان‌های گلستان و شرق استان مازندران بیشتر در ارقام پرمحصول و در غرب مازندران و گیلان در ارقام محلی توسعه خشکه‌کاری را دنبال می‌کنیم.

وی مدیریت و کنترل خسارت آفات و علف و بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه مکانیزاسیون در نشاکاری، کاشت، داشت و برداشت، اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها برای تولید برنج باکیفیت و با کاهش ضایعات را از دیگر برنامه‌های معاونت زراعت در حوزه برنج عنوان کرد.

به گزارش کاج برس به نقل از ايرنا؛ سهرابی درباره کار مشترک این معاونت با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) نیز گفت: برای تولید برنج گواهی‌شده با همکاری سازمان تات و سازمان حفظ نباتات از سه سال گذشته همکاری مشترکی را آغاز کرده‌ایم و در سال ۱۴۰۳ کشت ۵ هزار هکتار برنج در استان‌های گیلان و مازندران هدفگذاری شده است. در این برنامه از روش‌های مکانیکی و بیولوژیک برای کنترل آفات و علف‌های هرز و کاهش مصرف سموم استفاده می‌شود............/ ............ کد 11 F_.

 

 

instagram.com.kajpressnews

ble.ir.@kajpress_ir

eitaa.com.kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .