دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

ذخایر ژنتیکی و زیستی ثروت ملی کشور برای توسعه است

F-__66.jpg

کشاورزی آینده جهان: 16/01/1403

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران، حفظ گونه‌های ماهیان خاویاری و ایجاد بانک ژن آبزیان کشور را در گذشته،حال و آینده، باعث توسعه، پیشرفت و بازسازی ذخایر ژنتیکی صنعت شیلات کشور دانست.

ناصر کرمی راد در گفتگو با خبرنگار ما تصویب ۱۵ فروردین به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی را پاس‌داشت ذخایر ارزشمند گونه‌های گیاهی و جانوری عنوان کرد و گفت: این ذخایر از مهم‌ترین ثروت کشور‌ها است که در ارتباط مستقیم با امنیت زیستی، غذایی و سلامت جامعه قراردارد.

وی این ذخایر عظیم را رکن اصلی تحقیقات و پژوهش برشمرد و افزود: سازمان شیلات ایران بر اساس قوانین بالادستی مانند قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی، اداره‌کل بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان را برای انجام آن ایجاد کرده است.

کرمی‌راد یکی از گونه‌های بسیار مهم در حفظ ذخایر آبزیان را گونه‌های ماهیان خاویاری دانست و تاکید کرد: پنج گونه ماهی خاویاری در دریای خزر داریم که با توجه به شرایط حاکم بر این دریا با خطر انقراض مواجه است و از این رو صید تجاری آن از سال ۲۰۱۱ توسط ۵ کشور حاشیه خلیج فارس ممنوع اعلام شده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: سازمان شیلات در کنار رعایت ممنوعیت صید، تکثیر و رها‌سازی را در دستور کار قرار داد و هم‌زمان برنامه مولد‌سازی و ایجاد بانک ژن این گونه‌ها را اجرا کرد.

کرمی‌راد بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان را برنامه حاکمیتی دانست که دو هدف حفظ ذخایر و پایداری صید و جامعه صیادی را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: به عنوان حاکمیت در استان‌های شمالی کشور بیش از ۳۰ سال ذخایر ژنتیکی این گونه‌ها در مراکز نگهداری و سالانه این لاین‌ها با حفظ تنوع زیستی تکرار می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، کرمی راد روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی را یادبودی بر تنویر افکار عمومی و آگاهی‌بخشی مردم در توجه به حفظ و صیانت از این ثروت ملی و توسعه آبزی‌پروری دانست و سازمان شیلات ایران را از خطوط مقدم پاسداشت این روز اعلام کرد............................................. …........ // کد 66 F_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .