دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خبر داد:

اقدام وزارت فرهنگ برای تحقق شعار سال

F-__69.jpg

کشاورزی آینده جهان: 16/01/1403

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران از تعیین هفت روز در تقویم رسمی کشور به نام هفت محصول کشاورزی خبر داد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین اقدام برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اقدام جدید و نویی را در جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی انجام داد.

سید رضا نورانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری امسال را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین اقدام برای تحقق شعار سال پس از پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روز ۱۳ فروردین ماه (روز طبیعت) جلسه‌ای برگزار و هفت روز را در تقویم رسمی کشور به نام هفت محصول کشاورزی نام‌گذاری کرد.

وی افزود: این حرکت یکی از اقدامات زیبایی بود که وزارت فرهنگ انجام داد، زیرا این وزارتخانه تا به امروز نقشی در صادرات نداشت و این حرکت جدیدی است که می‌تواند با فرهنگ‌سازی در توسعه صادرات نقش مهمی را ایفا کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: به عنوان یک تشکل اقتصادی امیدواریم، این روندی که با اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده در سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر نیز ادامه یابد تا بتوانیم در جهت مشارکت با مردم و توسعه تولید و صادرات گام‌های موثری برداریم.

نورانی ادامه داد: در جلسه روز ۱۳ فروردین ماه برای ۷هفت محصول کشاورزی روز مخصوصی در تقویم رسمی کشور ثبت شد؛ به این صورت که ۴ آذر ماه روز ملی زیتون، ۵ آبان با عنوان روز زعفران، ۷ آبان به عنوان روز انار، ۳۱ فروردین به نام گندم و نان، ۲۵ شهریور به نام خرما، ۲۰ اردیبهشت به نام گل محمدی و ۳۱ مرداد به عنوان روز ملی عسل در تقویم ثبت شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم این حرکت نویی که در کشور آغاز شده، زمینه جهش تولید با مشارکت مردم را فراهم کند؛ زیرا همان طور که فائو اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران دارای پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی است و در کنار ایران کشاورزی نوشته شده است.

نماینده اتاق بازرگان ایران بیان کرد: این حرکت زیبایی که در بحث نامگذاری هفت محصولات کشاورزی در تقویم کشور انجام شده، می‌تواند شور و نشاطی در اقلیم‌های کشور، استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی روستاها ایجاد کند و می‌توان در جهت توسعه صادرات این محصولات برنامه‌ریزی شود.

نورانی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تمام هنرمندان و موسیقی‌دانان خواستند که برای این اقلامی که اعلام شده پیگیری‌های انجام دهند تا بتوانیم با تولید محصولات فرهنگی و هنری در جهت رشد تولید آنها حرکت جدیدی در کشور داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که این اقدام چقدر می‌تواند در رشد تولید و مشارکت مردم نقش داشته باشد، پاسخ داد: وقتی یک اقلیم، یک استان و یک منطقه‌ای را به طور مثال زیتون تولید می‌کنند، می‌تواند در این روز جشن‌های رسمی خودش را برگزار کند که این موضوع سبب رشد مشارکت مردم خواهد شد؛ زیرا می‌توانند مشوقی برای افراد باشد تا به سمت و سوی آن و تولید بیشتر حرکت کند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: این اقدام می‌تواند یک نقطه مثبت و عطفی در توسعه رشد تولید و صادرات این محصولات باشد.

نورانی اضافه کرد: مثلاً روز ۳۱ فروردین ماه به عنوان روز گندم و نان نامگذاری شده که خواه و ناخواه استان‌ها با برگزاری جشن ملی آن به سمت تولید بهتر و بیشتر می‌روند تا بتوانیم از واردات آن بی‌نیاز شویم و قوت غالب کشور را تامین کنیم.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی همچنین گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردم تا روزی را به عنوان روز ارگانیک کشور در تقویم رسمی کشور ثبت شود، زیرا در دنیا برای این موضوع جشن برگزار می‌کنند و خیلی از کشورهای روزی را برای تولید محصولات ارگانیک نامگذاری کردند که آقای اسماعیلی از آن استقبال کردند و خواستند پیشنهادمان را ارائه دهیم تا در آینده روزی را به عنوان روز ارگانیک در تقویم رسمی کشور ثبت کنیم................................................... …........ // کد 69 F_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .