دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی، حتی یک روز هم تعطیل نکرد

اخبار کشاورزی  وزیر جهاد کشاورزی، حتی یک روز هم تعطیل نکرد

جمعه هفدهم فروردین 1402

کشاورزی آینده جهان- فرانک مسعودی

کشاورزی، مردمی ترین بخش اقتصادی کشور، جهش تولید با مشارکت مردم، منشور راهبردی و تحول آفرین کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی، در روزهای آغازین سال نو حتی یک روز هم تعطیل نکرد. ایشان در دومین روز فروردین ماه، طی پیامی چگونگی مشارکت مردم در فعالیت های کشاورزی طبق شعار سال را اعلام و طی این پیام که در نشست قرارگاه امنیت غذایی به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تاکید بر کشاورزی به عنوان مردمی ترین بخش اقتصادی کشور، حرف های نویی مانند «لزوم پیش بینی پذیری اقتصاد کشاورزی» به میان آورد که بسیار امیدبخش بود و البته در تحلیل دیگری جداگانه به آنها خواهیم پرداخت.

ایشان در همین راستا تصریح کرد که برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم به صادرکنندگان محصولات کشاورزی برنامه و سند یکساله صادراتی ارائه شود تا با اطمینان خاطر به فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی بپردازند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که از این رو با هرگونه ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره، افزایش لحظه‌ای تعرفه‌های صادراتی و وارداتی و تغییرات قوانین گمرکی بخش کشاورزی در سال جاری مقابله خواهیم کرد.

در این پیام که در نشست قرارگاه امنیت غذایی با حضور معاونین، مدیران، روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های کشور و نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی به صورت مجازی برگزار شد، وزیر جهادکشاورزی شعار سال جاری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» را «منشور راهبردی و تحول‌آفرین کشاورزی» دانست که تأمین امنیت و اقتدار غذایی، ثمره آن است و ضمن تاکید بر ضرورت پیگیری و تحقق این شعار گفت: جهش تولید با مشارکت مردم علاوه بر تحقق امنیت غذایی، نقش ویژه‌ای در خلق ثروت، اشتغال‌زایی، افزایش بهرهوری، ارتقای درآمد و رشد اقتصادی کشور خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی، کشاورزی را مردمی‌ترین بخش اقتصادی کشور برشمرد و گفت: شعار «همه با هم؛ جهادکشاورزی» الهام‌بخش این است که همت مدیران جهادی وزارتخانه و همه ظرفیتهای موجود بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های کشاورزی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» به کار گرفته شود.

نیکبخت در ادامه با اشاره به این که تولید صادرات‌محور محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۳ با اولویت باید پیگیری شود، خاطرنشان کرد: افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی، رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی، خودکفایی در کالاهای اساسی، توسعه زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی و تکمیلی، هوشمندسازی، توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری و صیادی، ساماندهی و ارتقای درجه کیفی باغات و نخیلات، اجرای سند امنیت غذایی، تولید قراردادی گوشت قرمز و مرغ و ... بدون وقفه پیگیری می‌شود.

وی بر لزوم پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم به صادرکنندگان محصولات کشاورزی برنامه و سند یکساله صادراتی ارائه شود تا با اطمینان خاطر به فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی بپردازند، از این رو با هرگونه ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره، افزایش لحظه‌ای تعرفه‌های صادراتی و وارداتی و تغییرات قوانین گمرکی بخش کشاورزی در سال جاری مقابله خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان این نشست تصریح کرد: بهبود وضعیت معیشت مردم در حوزه اقلام خوراکی و ارزان‌سازی غذا از طریق کاهش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی برای تولیدکنندگان، افزایش بهره‌وری، تقویت بازار‌رسانی، توزیع مستمر کالاهای اساسی و ... در برنامه وزارت جهادکشاورزی است.

هر جا به مردم اعتماد کردیم، آنها به صحنه آمدند و کار به سرانجام رسید

از دیگر حرکت های خوب وزیر جهاد کشاورزی در روزهای تعطیلی نوروز امسال، دیدار ایشان با کارکنان وزارت جهاد کشاورزی بود که روز یکشنبه پنجم فروردین، یعنی بلافاصله یک روز پس از دور نخست تعطیلات صورت پذیرفت.

وزیر جهادکشاورزی در این دیدار، جهش تولید را متفاوت از رشد تولید خواند و آمادگی ارکان وزارت را برای اقدام متمایز و و افزایش معنادار تولید با مشارکت مردم در سال جدید خواستار شد.

وی در این نشست طی سخنانی افزود: در سال جدید امور به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدامات ساماندهی می‌شود که ظرفیت بخش کشاورزی با استفاده بهینه، منجر به جهش تولید گردد.

وزیر جهادکشاورزی، مشارکت مردم را بخش مهم این رهنمود رهبری دانست و گفت: تامین غذای سالم، فراوان و در دسترس، خارج از ظرفیت دولت است و برای تحقق آن می‌بایست مشارکت مردمی را به صحنه تولید آورد.

محمدعلی نیکبخت نقش مردم را در تولید و خودکفایی، محوری ارزیابی کرد و منابع انسانی و ثروت مردم را برای تحقق امنیت غذایی پایدار الزامی دانست.

وی در همین رابطه افزود: هر جا به مردم اعتماد کردیم و مسیر را هموار ساختیم؛ مردم به صحنه آمدند و کار به سرانجام رسید.

نیکبخت بار دیگر یادآوری کرد: محدودیت در منابع آب و خاک، اقلیم و منابع مالی، راهی به جز کشاورزی دانش‌بنیان و ارتقای بهره‌وری را پیش پای ما نگذاشته است، از این رو با استفاده بهینه از عوامل تولید بر محدودیت‌ها فایق خواهیم آمد و با همدلی، مشارکت و بسیج همگانی امنیت غذایی کشور را تامین می‌کنیم.

با حضور وزیر جهاد کشاورزی، نخستین محموله های گندم وارد سیلوها شد

و اما چهارشنبه هشتم فروردین امسال، وزیر جهادکشاورزی به هرمزگان رفته و در آیین برداشت نخستین خوشه‌های گندم روستاییان و کشاورزان لاور فین شهرستان بندرعباس حضور یافت؛ به این ترتیب گندم جنوب وارد سیلو‌ها شد.

وی در این مراسم گفت: امروز به شکل نمادین و رسمی برداشت گندم در استان‌های گرمسیر؛ هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان آغاز شد و این فرایند تا ابتدای شهریورماه ادامه خواهد یافت. وی افزود: بعد از مناطق گرمسیر، برداشت از گندم‌زار های مناطق معتدل و سپس سردسیر آغاز می‌شود و امیدواریم با تداوم بارش‌های جوی میزان برداشت گندم افزایش یابد.

وزیر جهادکشاورزی در همین رابطه تصریح کرد: از ۶میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم در کشور؛ ۴میلیون هکتار دیم و ۲میلیون هکتار آبی است و انتظار داریم در سال زراعی ۱۴۰۳_ ۱۴۰۲بیش از ۱۳میلیون تن گندم تولید شود و ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تن در طرح خرید تضمینی قرار گیرد.

نیکبخت هم‌چنین گفت: کار خرید هم توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان برنامه و بودجه، قیمت گندم کشاورزان سر موعد پرداخت شود.

سوق یافتن هر چه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی به سمت وظایف حاکمیتی

آقای وزیر روز چهارشنبه هشتم فروردین همچنین در برنامه «جهش تولید» رادیو اقتصاد شرکت کرد و طی گفتگویی اظهار داشت که راهبرد این وزارتخانه، واگذاری وظایف به شرکت‌ها و تشکل‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های دانش بنیان است تا دولت به سمت کارهای حاکمیتی سوق یابد.

محمدعلی نیکبخت ضمن بیان این موضوع که مسئولیت اصلی وزارت جهاد کشاورزی، تولید غذای سالم، کافی و در دسترس در داخل کشور و برداشتن محدودیت‌های صادراتی است، با اشاره به بارش‌ها از نیمه دوم بهمن ماه بیان داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و قرار گرفتن ایران در کمربند منطقه خشک و نیمه‌خشک، برای استفاده از منابع از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های کشاورزی، موسسات تحقیقاتی و پژوهشگران متخصص درصدد تامین منابع با افزایش بهره‌وری هستیم.

وی با تاکید بر نقش حاکمیتی دولت خاطر نشان کرد: یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی، واگذاری وظایف به شرکت‌ها، تشکل‌ها، تعاونی‌ها و دانش‌بنیان‌ها است تا ضمن‌ تامین نیاز داخل، در بازارهای منطقه و بین‌المللی ایفای نقش کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با ارائه آماری در حوزه صادرات گوجه، پیاز و سیب‌زمینی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر سال با نوسان قیمت این سه محصول روبرو بودیم، با صادرات ۱۰هزار تنی گوجه، پیاز و سیب زمینی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تولید و صادرات برداشته شد؛ بطوریکه در سال ۱۴۰۲علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ داخل، به صادرات بیش از ۱۳۶هزار تن از این محصول دست یافتیم.

نیکبخت ظرفیت سواحل شمال و جنوب کشور را برای سرمایه‌گذاری بسیار بی‌نظیر دانست و اظهار امیدواری کرد که علاوه بر تامین داخل، بتوان از تولید پایدار در صنایع تکمیلی و تبدیلی و صادرات بهره برد.

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .