دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

نقشه راه جامع و برنامه عملیاتی برای تحقق شعار سال تدوین شود

 

F-__83.jpg

کشاورزی آینده جهان: 18/01/1403

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید مردم رکن اصلی و تضمین‌کننده جهش تولید هستند، گفت: برای تحقق شعار سال نیازمند نقشه راه جامع و برنامه عملیاتی هستیم که بتواند دستیابی به جهش تولید و پایداری آن را تضمین کند.

محمدجواد عسکری در گفت‌وگویی جهت‌گیری مقام معظم رهبری نسبت به مقوله جهش تولید را که مبتنی و معطوف به تولید داخل و بهره‌گیری از ظرفیت و قابلیت‌ها و مزیت‌های نسبی داخلی و البته با مشارکت مردم است را نیاز امروز جامعه ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای تحقق کامل شعار سال در فضای واقعی نیازمند نقشه راه جامع هستیم که بتواند دستیابی به جهش تولید و پایداری آن را تضمین کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: مردم رکن اصلی و تضمین‌کننده جهش تولید هستند، چرا که اساساً دولت توان مالی لازم را برای حضور در همه فعالیت‌های اقتصادی ندارد، ضمن اینکه به صلاح دولت هم نیست که بخواهد در بخش اقتصاد تصدی‌گری کند.

وی گفت: بر این اساس باید در قالب نقشه راه جامع و برنامه عملیاتی علاوه بر تعریف موضوع، هدف‌گذاری‌های کمی و کیفی، مسیر درست تحقق شعار راهبردی سال و حقوق و تکالیف متقابل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به درستی تبیین و ریل‌گذاری شود. این فرایند به رشد بخش کشاورزی هم منجر خواهد شد.

تحقق جهش تولید از طریق دانش‌بنیان سازی و ارتقای فناوری‌های کشاورزی

عسکری ادامه داد: بخش کشاورزی بزرگ‌ترین بخش خصوصی اقتصاد کشور است و برای تحقق جهش تولید در آن باید با ایجاد تحول در بخش از طریق دانش‌بنیان سازی و ارتقای فناوری‌های کشاورزی عمل شود و راهی جز این برای دستیابی به جهش تولید وجود ندارد.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس تاکید کرد: باید به صورت توامان زمینه مشارکت نخبگان بخش کشاورزی از جمله متخصصان و بهره‌برداران پیشرو و تشکل‌های بخش را فراهم کرد و هم تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری کشاورزان از طریق روش‌های جدید و خلاقانه را پیگیری و عملیاتی کرد چراکه کشاورزان به‌تنهایی توان تامین منابع مالی لازم برای جهش تولید را ندارند.

وی با اشاره به‌ضرورت حرکت به سمت بازنگری، ترمیم و اصلاح حکمرانی کشاورزی برای عملیات تحولی و جهشی در بخش کشاورزی، گفت: در مجلس دوازدهم و در کمیسیون کشاورزی هم در بحث اصلاح و تدوین قوانین جدید، کمک به اجرای قانون تامین مالی تولید و زیرساخت و هم در بحث پشتیبانی از قانون که بر تخصیص بودجه و نظارت متمرکز است و به دنبال تسهیل شرایط برای حضور موثر مردم و کشاورزان برای تحقق شعار سال خواهیم بود که از جمله آنها به فرجام رساندن طرح امنیت غذایی و اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی است که با استفاده از نظر نخبگان بخش کشاورزی کار کارشناسی و دقیقی روی آنها انجام شده است.

عسکری تصریح کرد: باید متناسب با شرایط کنونی بازار جهانی غذا و سیاست‌هایی که کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی در جهت محدودیت و انحصار ایجاد می‌کنند، وزن عملیاتی امنیت غذایی در سیاست‌های کلان ارتقا یابد و اسناد جامع و برنامه‌های عملیاتی ملی متناسب با آن از سوی دولت تدوین و ارائه شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: سرعت تغییرات جهانی کشاورزی به ویژه از بعد فناوری شتاب بالایی گرفته است و در صورتی که نتوانیم با این تغییرات هم آهنگ شویم شاهد شکاف فزاینده در تامین امنیت غذایی خواهیم بود. شرط برون‌رفت از این فضا تحریک سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در راستای ارتقای بهره‌وری می‌باشد.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی گفت: برای شکل‌گیری حکمرانی متعالی کشاورزی باید بر مولفه‌های سیاست‌گذاری، تسهیلگری، تنظیم‌گری و تدبیر در ارائه خدمات مطلوب اجتماعی به کشاورزان و دیگر بازیگران این بخش تمرکز کرد؛ همچنین با تصویب قوانین موردنیاز و پشتیبانی بودجه‌ای لازم و حکمرانی هوشمندانه داده‌های کشاورزی (مطالبه مقام معظم رهبری)، قادر خواهیم بود از بحران‌ها و مسئله‌های پر تکرار بخش کشاورزی عبور کرده و جهش تولید کشاورزی را عملیاتی کنیم و امنیت غذایی ۹۰ درصدی تصریح شده در برنامه هفتم توسعه را تحقق بخشیم....................…............ .... . // کد 83 F_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .