دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

ضرورت فرهنگ سازی رسانه ای در راستای حفظ منابع طبیعی

F-__107.jpg

کشاورزی آینده جهان: 20/01/1403

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور بر لزوم فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی در راستای مشارکت مردمی تاکید کرد.

سرهنگ علی ملکی آهنگران فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری امروز که در سالن جلسات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، در رابطه با طرح‌های اجرایی یگان حفاظت منابع طبیعی اظهار داشت: صیانت و توسعه جنگل‌های زاگرس، جنوب و منطق مرکزی، جنگل‌های ارسباران، جنگل‌های شمال، طرح مدیریت پایدار جنگل‌های مانگرو و طرح تامین و تجهیز ناوگان یگان حفاظت از طرح‌های اجرایی ما در یگان حفاظت از منابع طبیعی است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد ۱۲ ماهه یگان حفاظت عنوان کرد: در سال گذشته ۶۷۱۳۱ تماس با شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴، تشکیل۳۳۵۳۶ پرونده قضایی که در این راستا ۵۸۳۷ نفر از مجرمین، معترضین و زمین خواران دستگیر و ۳۸۳۸ دستگاه خودرو و ۱۳۱۳ دستگاه تجهیزات توقیف شده است.

ملکی ادامه داد: ۲۲۳۷۰ هکتار از اراضی ملی خلع ید و به بیت المال بازگردانده شده است، از تصرف ۸۷۰۲ هکتار از اراضی ملی پیشگیری و رفع تصرف شده است، همچنین در بازه زمانی گفته شده تعداد ۱۷۰۴ فقره به مساحت ۱۲۴۳۰ هکتار، حریق در عرصه‌های منابع طبیعی اتفاق افتاده است. ۱۷۴۷۸ پرونده با مساحت ۴۵۳۱۸ هکتار در راستای تخریب و تصرف اراضی ملی تشکیل شده است، ۴۲ نفر از نیروهای حفاظتی و ۵ نفر از نیروهای مردمی در راستای حفاظت و پاسداری از عرصه‌های منابع طبیعی مجروح شده‌اند و در راستای مقابله با قاچاق چوب، ۶۱۲۰ پرونده تشکیل و در این راستا ۹۱۸۹۸ اصل چوب و ۶۶۵۶ متر مکعب چوب کشف شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ۵۰۲ پرونده در راستای کوره ذغال غیر مجاز تشکیل و ۱۰۲۴ باب کوره ذغال تخریب و جمع آوری شده است، ۴۸۲۶ پرونده چرای دام غیر مجاز در خصوص ۸۵۵۱۶۵ راس واحد دامی و ۳۷۷۷ پرونده در راستای موضوع ماده ۴۲، قطع درخت و درختچه تشکیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی در خصوص آمار اعضای یگان حفاظت که در روزهای اخیر مورد حمله و ضرب و شتم قاچاقچیان قرار گرفته اند، گفت: از دهه سوم اسفند ۱۴۰۲ تا پایان ایام نوروز اتفاق‌های ناگوار زیادی برای حافظان اراضی ملی کشور افتاده که می‌توان به چند مورد اشاره کرد. ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در استان مازندران شاهد حمله انتقام‌جویانه یک قاچاقچی چوب به منزل مسکونی یک مأمور یگان بودیم. ۲۵ اسفند نیز به منزل دو تن از یگان حفاظت حمله شد. در همین تاریخ قاچاقچیان چوب که حامل ۵۰۰ کیلو گرم چوب بلوط جنگلی بودند با زیر گرفتن نیروهای یگان باعث مجروحیت دو تن شدند. ۲۸ اسفند در فارس مجرمان مبادرت به حمله و پرتاب سنگ به خودروهای نیروهای گشت و پاره کردن لاستیک خودرو کردند. دوم فروردین ۱۴۰۳ با دستگیری یک فرد قاچاقچی چوب در ساری دوستان وی به مقر بازرسی حمله کرده و نگهبان مجموعه را زخمی کردند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال دستگیری افراد و افزایش آمار زندانیان نیستیم زیرا آگاه به عواقب آن برای خانواده‌ها هستیم، ادامه داد: نیاز است رسانه‌ها در این راستا کمک کنند تا فرهنگ سازی شود و خود افراد دغدغه حفاظت از محیط زیست و اراضی ملی را داشته باشند.

به گزارش کاج پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ملکی در رابطه با نصب دوربین‌های قوی برای رصد منابع طبیعی و جنگل‌ها و جلوگیری از قاچاق چوب تاکید کرد: ۶۰ عدد دوربین که در فاصله ۴۰ کیلومتر قادر به خواندن پلاک خودروها هستند خریداری شده اما فقط ۵ دوربین در استان‌های شمالی نصب شده و مابقی به دلیل نبود اعتبارعملیاتی نشده است......../................. .........…................. // کد 107 F_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .