جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

احتمال شیوع تب کریمه کنگو در جنوب کشور

G-__47.jpg

کشاورزی آینده جهان: 3/02/1403

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از فراهم سازی شرایط واردات دام پرواری از هفت کشور خبرداد و گفت: با توجه به بارش‌های استان‌های جنوبی کشور احتمال شیوع بیماری‌های دامی از جمله تب کریمه کنگو وجود دارد.

مجتبی نوروزی در نشست خبری درباره فواصل و حریم‌های بهداشتی مراکز تولیدی و صنایع وابسته دام، طیور و آبزیان در پاسخ به ایرنا در خصوص وضعیت بیماری تب برفکی در کشور افزود: از ابتدای سال تاکنون سه نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که منجر به فوت یک نفر شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این بیماری در استان سیستان و بلوچستان دیده شده، اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا و بارش‌های شدید و بروز سیل، احتمال طغیان بیماری‌ها و ازدیاد کنه‌ها وجود دارد، بنابراین تولیدکنندگان از دست زدن به کنه‌ها و خون دام به طور جدی خودداری کنند.

وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۴۰ درصدی موارد ابتلا هستیم.

فراهم سازی شرایط واردات دام پرواری از ۷ کشور

نوروزی در خصوص واردات دامپرواری تصریح کرد: اکنون شرایط برای واردات دام پرواری از قفقاز، روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا و نیوزلند در حال انجام است و در صورتی که کشور برزیل مستندات لازم را ارائه دهد شرایط برای واردات دام از این کشور نیز انجام می‌شود.

وی گفت: اکنون واردات دام از هند و پاکستان نیز انجام می‌شود که در استان سیستان و بلوچستان قرنطینه و پس از سمپاشی و سایر فرایندهای بهداشتی ذبح می‌شود.

سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به ۷ کیلوگرم رسید

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور گفت: طبق گزارش‌های سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور هفت کیلوگرم بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ اندکی کاهش یافته اما این رقم به مصرف گوشت سفید از جمله گوشت مرغ اضافه شده است.

صادرات دام زنده نداریم

وی درباره مجوز صادرات دام از کشور افزود: اکنون کشور برای تامین گوشت قرمز نیازمند دام است بنابراین هیچ مجوزی برای صادرات دام از کشور صادر نشده است.

بیماری تب برفکی تحت کنترل است

نوروزی درباره وضعیت بیماری تب برفکی در کشور اظهار داشت: این بیماری از سال ۱۴۰۲ افزایش معناداری در کشور نداشته و وضعیت به خصوص در استان سیستان و بلوچستان تحت کنترل است.

وی افزود: پیش از این با بیماری تب برفکی در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به دلیل واردات دام از مرزهای شمال غرب و غرب کشور و همچنین ترانزیت دام روبرو بودیم که برای کنترل اوضاع ترانزیت دام را ممنوع کردیم.

به گفته نوروزی، اکنون برای مهار بیماری تب برفکی عملیات واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می‌شود.

صادرات یکهزار تن گوشت مرغ طی ماه‌های اخیر

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی ماه‌های اخیر بیش از یکهزار تن گوشت مرغ به کشورهای هدف از جمله به طور عمده به کشور عراق صادر شده که در صورت افزایش میزان تولید می‌توانیم این میزان صادرات را به ۳۰۰ هزار تن در سال برسانیم.

وی افزود: برای امکان افزایش صادرات باید دوره‌های پرورش مرغ از چهار دوره به ۶ دوره افزایش یابد. این بدان معناست که در چهار دوره ۱۷۰ میلیون قطعه جوجه در کشور انجام شود و یا اینکه جوجه ریزی در ۶ دوره صورت بگیرد.

نوروزی با تاکید بر اینکه تولید گوشت مرغ صادرات محور از برنامه‌های این سازمان است اظهارداشت: با اجرای این طرح امکان تولید مرغ سایز و نیمچه فراهم می‌شود به طوری که مرغ پس از ۳۷ تا ۳۸ روز روانه کشتارگاه می‌شود.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، وی گفت: وضعیت تولید تخم مرغ نیز در کشور مطلوب است به طوری که سال گذشته میزان صادرات ۱۳۶ هزار ۵۰۰ تن بوده است.....،... .................................... .................... // کد 47 G_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .