یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی:

تاکید ایران و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های کشاورزی

G-__235.jpg

کشاورزی آینده جهان: 19/02/1403

در دیدار مسئولان کشاورزی ایران و تاجیکستان، دو طرف بر توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

در نخستین نشست کارگروه همکاری‌های مشترک کشاورزی میان ایران و تاجیکستان که به صورت برخط برگزار شد، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر گسترش همکاری‌های ایران و تاجیکستان در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه‌های فناوری، تجهیزات آب و خاک، صنایع فرآوری و تجارت تاکید کرد.

«صفدر نیازی شهرکی» در همین حال خواست در راستای اجرای تفاهم‌نامه‌هایی که میان دو کشور منعقد شده، برنامه‌ عمل تدوین شود. معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این تفاهم‌نامه‌ها باید منجر به اقدام شود و بتوانیم خروجی مناسبی از آنها داشته باشیم.

نیازی شهرکی در زمینه همکاری‌های متقابل در زمینه بذر، واکسن و آموزش‌های کشاورزی اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: ما آماده‌ایم دوره‌های آموزشی نیز در بخش‌های مختلف اعم از آب و خاک، شیلات، دام و طیور، گلخانه و تحقیقات برای کارشناسان، محققان و بهره‌برداران تاجیکستانی برگزار کنیم.

وی همچنین در مورد پذیرش هیات‌های تجاری، علمی و اقتصادی در حوزه‌های کشاورزی اعم از بخش دولتی و خصوصی تاجیکستان اعلام آمادگی کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از یک‌هزار شرکت تولیدکننده و مشاور در حوزه بهره‌وری آبیاری و ارتقای بازده آبیاری در ایران فعالیت می‌کنند، گفت: ایران می‌تواند نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی با تاجیکستان همکاری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ایران به ۱۹ کشور، خدمات فنی و مهندسی کشاورزی صادر می‌کند.

«مشاکر نظرزاده فاضل» معاون وزارت کشاورزی تاجیکستان در این نشست با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور در سال گذشته و امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک، گفت: ما آماده همکاری با ایران در همه زمینه‌های کشاورزی هستیم.

وی افزود: نیازهای ما برای این همکاری از نظر تجهیزات و فناوری در حوزه‌هایی مانند آب و خاک، مرغداری، پرورش ماهی و صنایع فرآوری غذایی است.

این مقام مسئول تاجیکستانی، در همین حال از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش مکانیزاسیون، آب و خاک و بسته‌بندی محصولات برای صادرات استقبال کرد.

نظرزاده فاضل خواستار همکاری‌های سودمند در بخش کشاورزی میان ۲ کشور شد و تصریح‌کرد: زبان و فرهنگ مشترک نیاکان ما ایجاب می‌کند همکاری‌های کشاورزی طرفین گسترش یافته و تقویت شود.

در این نشست، بخش‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه‌های مختلف زراعت، باغبانی، دام و طیور، پرورش زنبور عسل، تحقیقات، مکانیزاسیون و آب و خاک، زمینه‌های همکاری میان ۲ کشور را برشمردند و اعلام آمادگی کردند.

به گزارش کاج پرس به نقل از ایرنا، در دولت سیزدهم، ایران و تاجیکستان ۲ یادداشت تفاهم همکاری امضا و یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی تبادل کردند و این یادداشت تفاهم در حال نهایی‌سازی برای امضا است.

در سال ۱۴۰۲ در سفر رییس جمهوری ایران به تاجیکستان، یادداشت تفاهم شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، فنی، علمی و فرهنگی امضا شد و یادداشت تفاهم همکاری‌های کشاورزی نیز در همین سال به امضای وزارتخانه‌های کشاورزی ۲ کشور رسید............ .،............ /................................. // کد 234 G_

--------------------

instagram.com/kajpressnews

ble.ir/@kajpress_ir

eitaa.com/kajpress

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .