شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اخبار کشاورزی: آیا عزمی برای رفع مشکل نان وجود دارد؟

اخبار کشاورزی:
آیا عزمی برای رفع مشکل نان وجود دارد؟

 

26/4/1400 ساعت: 10:28
کاج پرس:

نهاده‌های دامی و قیمت‌گذاری نان دو عامل اصلی مشکل نان و صفوف طولانی نانوایی‌ها در خراسان‌ شمالی است که حالا باید دید قرار است این دو مسأله چگونه حل شود و آیا این ملاحظه‌ برای گران شدن نان ادعایی منطقی و یا حتی واقعی هست یا خیر. مسئله نان موضوعی که احوال نانوایی‌های خراسان‌شمالی را ناخوش‌احوال کرده و موجب اعتراض برخی نانوایان شده است.
دلایل زیادی برای مشکلات حوزه نان گفته می‌شود که به نظر می‌آید هیچ‌کدام آن‌چنان نمی‌توانند سرنوشت این صنف را تحت‌الشعاع قرار دهند.
چه کسی گمان می‌برد که خوراک دام ناقابل بتواند تا این حد بر بازار دیگر محصولات اثر گذاشته و موجب کمبود نان شود.برخی از مطالبی که ذکرشده شامل علاقه‌مندی مردم به نان تازه، فریز کردن نان بیش از نیاز، کوچ عشایر و بالا رفتن مصرف، ازدیاد مسافران عبوری از خراسان‌شمالی، مشکل توزیع آرد در بازار و بسیاری از دلایل هیچ مورد نمی‌تواند به‌اندازه گرانی نهاده‌های دامی در این موضوع مؤثر باشد.
خراسان‌شمالی استانی که در دام‌پروری و کشاورزی حرف اول را می‌زند نباید مشکل نان داشته باشد اما شواهد نشان می‌دهد حالا صف‌های شلوغ نانوایی‌ها به معضلی نسبتاً جدی تبدیل‌شده است.
جلالی یکی از دامداران بجنوردی، علت کمبود نان را بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی می‌داند که دامداران به خرید نان برای خوراک دام خود روی می‌آوردند و این طمع را در نانوا به وجود می‌آورد تا به‌جای آنکه هزینه‌های کارگر و پخت نان را بدهد آرد را در بازار آزاد باقیمت بالاتری به فروش برساند. اما به‌جز نهاده‌های دامی کمبود نانوایی‌ها و سهمیه آرد به نسبت جمعیت نیز دلیلی بر مشکلات نانوایی‌ها است.
رضا قاسمیان، مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد در همین مورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد، اظهار کرد: سهمیه هر نانوایی که ۱۷ کیسه آرد بود حالا ۸ الی ۱۲ کیسه شده، چگونه می‌توان توقع داشت که کمبود پیدا نکنیم، درحالی‌که جمعیت بالاتر رفته و نیاز بیشتر شده است؛ همچنین قیمت هر کیسه که ۳٠٠ هزار تومان بوده حالا به ۵٠٠ هزار تومان رسیده است.
وی در ادامه افزود: علت مهم دیگر شلوغی صف‌های نانوایی دستمزدهای کم کارگران نانوایی است که انگیزه کار را گرفته و روزانه تعدادی کارگر نانوایی را رها می‌کنند که به خاطر همان یک نفر ممکن است نانوایی تعطیل شود؛ حتی خود شاطرها نیز رغبتی ندارند و با حداقلی‌ترین زمان پخت کار می‌کنند چون خیلی وقت است نان گران نشده و این صنف در حال متضرر شدن هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل اعتراض نانواها، واقعی نشدن قیمت نان در خراسان‌شمالی است که فارغ از گرانی نهاده‌های دامی گریبان گیر این صنف است‌.
به گزارش کاج پرس به نقل از فارس، نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی نیز در خطبه‌های این هفته به این مهم اشاره کرد و گفت: باید به مشکلات نانوایی‌ها رسیدگی شود و بحث قیمت‌گذاری آن را نیز موردبررسی قرار دهند تا نارضایتی‌هایی که در این زمینه وجود دارد و این صفوفی که از قِبَل این نارضایتی‌ها شاید به وجود آمده است رفع شود و ادامه پیدا نکند.

استاندار دلیل خود برای مقاومت در مورد ثابت ماندن قیمت نان را پایین بودن توان خرید مردم دانسته است، اما باید پرسید که آیا این راه‌حل مناسبی برای حفظ قدرت خرید مردم است؟ اگر نگاهی به شهرهای هم‌جوار این استان بیندازیم خواهیم دید که همین دلایل برای کمبود نان در استان‌های دیگر نیز مطرح است.
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در همین مورد گفته است: نانوایی‌های واقع در قوس اطراف حرم مطهر رضوی به‌شدت شلوغ شده است و این ازدحام به‌جایی رسید که فرماندار مشهد دستور داد تا متولیان در طرحی ضربتی برای نانوایی‌های اطراف حرم مطهر رضوی سهمیه آرد فوق‌العاده اختصاص دهند. وی بیان کرد: دلیل دیگر شلوغی نانوایی‌ها این است که به دلیل گرانی اغلب کالاها، مردم برای تأمین نیاز غذایی خود، خرید نان را افزایش داده‌اند تا بتوانند آن را جایگزین برخی اقلام کنند که دیگر توان خریدش را ندارند، لذا تقاضا برای خرید نان زیاد شده است.
مصطفی کشتگر گفت: دلیل دیگر تقاضای کاذب برای خرید نان را می‌توان گرانی نهاده‌های دامی برای دامداران و مرغداران دانست، روستاییانی که دام دارند به شهر آمده و نان تازه و یا خشک را از نانوایی‌ها می‌خرند، بعضاً برای هر نان خشک ۷۵۰۰ تومان پرداخت می‌کنند.
استان خراسان‌شمالی نیز ابتدا با زمزمه‌های تعطیلی نانوایی‌ها، کم شدن ساعت پخت و تخلف در نانوایی آغاز که حالا بعد چند ماه به این گلایه‌مندی ختم شده است. این مشکل همه‌گیر ریشه‌های مختلفی دارد که باید در هر بخش مسئول مربوط به آن پاسخگو باشد.
یکی از نانواهای خراسان‌شمالی از قیمت نان گلایه کرد و گفت: رغبت افراد به شغل نانوایی کم شده چون دخل‌وخرج‌ها با حقوق گرفته‌شده نمی‌سازد و همین اولین علت کمبود نان می‌تواند باشد که بحران ایجاد کند.
محمد بدری، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌شمالی در این خصوص گفت: آنالیز قیمت‌های مختلفی از سوی اتحادیه نانوایان، سازمان صمت، اتاق اصناف و اداره کل غله در خصوص اصلاح قیمت نان ارسال‌شده و در حال بررسی است و در چند روز آینده موضوع ساماندهی می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه اهالی استان از اقشار محروم کشور و اکثراً روستانشین هستند، فرآیند اصلاح قیمت نان باید بااحتیاط بیشتری انجام شود.
بدری با اشاره به پایین بودن سطح درآمدی مردم استان نسبت به میانگین کشوری، گفت: یک‌چهارم جمعیت استان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.
این مسئول بیان کرد: تلاش داریم در آینده نزدیک اصلاح قیمت نان به نحوی باشد که منافع قشر ضعیف استان، روستاییان و نانوایان به‌صورت منصفانه تأمین شود. نهاده‌های دامی و قیمت‌گذاری نان دو عامل اصلی مشکل نان در استان هستند که حالا باید دید قراراست این دو مسئله چگونه حل شود و آیا این ملاحظه‌ی مردم برای گران شدن نان ادعایی منطقی و یا حتی واقعی هست یا خیر. امید است که دولت بعدی با مدیران خود بتواند به این نابسامانی‌ها، سروسامانی بدهد..........کدA173
در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوندید:
کانال تلگرام: https://t.me/kajpress00
پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/kajpress00

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .